Educação ambiental por meio de trilhas ecológicas interpretativas com alunos NEEs

Authors

  • Mariane Cyrino dos Santos Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim, RS
  • Mônica Dutra Flores Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim, RS
  • Elisabete Maria Zanin Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613084222

Keywords:

Educational processes, Environmental awareness, Recreational activities, Students Nees

Abstract

This study aims to improve the interaction of students with Special Educational Needs (Nees), withthe environment, providing their involvement in recreational activities in order to improve their relation with the environment around them. The project was developed at the Municipal School ofSpecial Education Snow White - APAE Erechim / RS from August 2009 to July 2011. We used thetrails as a basic instrument to promote a process of learning and awareness on issues related toenvironment and conservation of natural areas linked to social inclusion. Also sought to createopportunities to experience nature in a better cognitive development. Along the trail self-guided,were focused on different biotic and abiotic factors and their interrelationships in the ecosystem,highlighting the importance of Araucaria forest and riparian vegetation to protect the existingstream in the area. The activities were held in small groups, distributed according to the mentalage of the target audience, and organized with concrete materials. The records of these activities,individuals Nees were in the form of: drawings, paintings, collage, modeling, speaking, singing anddrama. The use of trails as an educational tool for environmental education in APAE Erechim,provided a closer approximation of pupils with Special Educational Needs (Nees) with the naturalenvironment and their own colleagues, thereby contributing to the development of affective andemotional same, allowing the realization of a dynamic environmental education process.Environmental education for a person with some kind of special need have the same goals andshould follow the principles of inclusive education, ie teaching fit the reality of the student,providing him a better understanding of the issues discussed and their relationship with the socialcontext in which they live. You can see that in outdoor activities with the students Nees interactwith the environment in a positive way, because this site are eliminated and the physical barriersof communication. It is concluded that the tracks due to its interdisciplinary nature, allow gainsthe most varied areas of knowledge and it is very important for the formation of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariane Cyrino dos Santos, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim, RS

Bíóloga. Articuladora Social do Núcleo de Sustentabilidade Machadinho

Mônica Dutra Flores, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim, RS

Acadêmica do Curso de Ciências Biológicas - Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - Campus de Erechim

Elisabete Maria Zanin, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim, RS

Professora do Curso de Ciências Biológicas - Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - Campus de Erechim

References

BATISTA, M. W. et al., Inclusão escolar e deficiência mental: análise da interação social entre companheiros. Estudos de Psicologia, Espírito Santo, 2004, 9(1). 101-111.

CARVALHO,I.C.M. 1998. Em direção ao mundo da vida: interdisciplinaridade e educação ambiental. IPÊ – Instituto de Pesquisas Ecológicas, Brasília, Brasil: 102 p.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo, Gaia, 1992.

DIAS, F. V.; ZANIN, E. M. Eficiência de trilhas interpretativas no Parque Municipal Longines Malinowski, Erechim-RS. Rev. Perspectiva, Erechim, v. 28, p. 29-38, 2004.

GARDNER, H. Inteligências Múltiplas – a teoria na prática. Artmed: Porto Alegre, 1995.

MELLO, N. A; Práticas de Educação Ambiental em Trilhas Ecológicas. Publicação de divulgação do Curso de Ciências Biológicas. UNISC, 2006. Santa Cruz do Sul.

PADUA, S.M.; TABANEZ, M.F. Educação Ambiental Caminhos Trilhados no Brasil. IPÊ, 1997. São Paulo.

TOMAZELLO, M. G. C.; FERREIRA, T. R. C. Educação Ambiental: que critérios adotar para avaliar a adequação pedagógica de seus projetos. Ciência & Educação. Piracicaba, v.7, n.2, 2001.

SIQUEIRA, L. F. Trilhas interpretativas: Uma vertente responsável do (eco) turismo. Caderno Virtual de turismo, nº 14, 2004. Disponível em: http://www.ivtrj.net/caderno/anteriores/14/siqueira/siqueira.pdf. Acesso em: 12/06/2011.

VASCONCELLOS, H. S. R. A pesquisa-ação em projetos de Educação Ambiental. In: PEDRINI, A. G. (org). Educação Ambiental: reflexões e práticas contemporâneas. Petrópolis, Vozes, 1997.

ZANIN, E. M. Projeto trilhas interpretativas - a extensão, o ensino e a pesquisa integrados à conservação ambiental e à educação. Vivências. 1(1):26-35,2006.

Published

2012-01-23

How to Cite

Santos, M. C. dos, Flores, M. D., & Zanin, E. M. (2012). Educação ambiental por meio de trilhas ecológicas interpretativas com alunos NEEs. Monografias Ambientais, 5(5), 982–991. https://doi.org/10.5902/223613084222