Environmental perception of students from 6th grade in public schools
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130818392Keywords:
Environmental education, Arts education, TheaterAbstract
Environmental education is related to awareness of issues concerning the environment, conservation and preservation, and must be worked with children of any age group. The aim of this study was to work thematic of environmental education and foster in students a sense of responsibility to the environment in the 6th year students three public schools of Alta Floresta / MT, through art education through the use of theater, lectures and workshops. A questionnaire with questions about the environment was applied, and recycling bins in two periods: before and after the completion of the activities to verify the assimilation of the themes worked. Were analyzed in 174 pre-test questionnaires and post-test 157, most students have age of 11 years, with a predominance of boys. The activities were significant since there was a change in the perception of students in most of the analyzed issues. We conclude that the art education activities can be used as pedagogical intervention in the classrooms of elementary school to work issues of environmental education, as they are important for the construction of knowledge and awareness of students.Downloads
References
BARBOSA , I.G. Um estudo de percepção ambiental em Sapezal, Mato Grosso: elos para a educação ambiental. Dissertação (Mestrado) Pós-Graduação em Ciências Ambientais. P. 127, 2011.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Secretaria de Educação Fundamental, Brasília, DF:MEC/SEF, 1998.
BORGES, E. A. & OLIVEIRA, M. A. de. Educação ambiental com ênfase no consumo consciente e o descarte de resíduos – uma experiência da educação formal. Anais... II SEAT – Simpósio de Educação Ambiental e Transdisciplinaridade UFG / IESA / NUPEAT - Goiânia, maio de 2011.
FEITAL, J.C.C. O consumo consciente da água: um estudo do comportamento do usuário doméstico. Dissertação (Mestrado). 2007. Curso de Mestrado Profissional em Administração, da Faculdade de Gestão e Negócios da Universidade Metodista de Piracicaba, 2007.
GAMA, L.U. e BORGES, A.A.S. Educação ambiental no ensino fundamental: A experiência de uma escola municipal em Uberlândia (MG). RevBEA , v. 5 ,2010.
GONZAGA, M.J.B. Educação ambiental e práxis pedagógica: uma análise de práticas desenvolvidas em escolas públicas de Natal/RN REMOA - v.14, n.3, 2014, p.3392-3400
LAYRARGUES, P. P. Muito além da natureza: educação ambiental e reprodução social. In: LOUREIRO, Carlos Frederico. et al (Orgs.) Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez. p. 72-103. 2006.
OLIVEIRA, M. da S.; OLIVEIRA, B. da S.; VILELA, M. C. da S.; CASTRO, T. A. A. A importância da educação ambiental na escola e a reciclagem do lixo orgânico. Revista científica eletrônica de ciências sociais aplicadas do Vale de São Lourenço, - Jaciara/MT Ano V, n. 07, 2012.
OLIVEIRA, E.M.; SANTOS, W.M.B.; MORAIS, J.L.; BASSETTI, F.J.; BERGAMASCO, R. Percepção ambiental e sensibilização de alunos de colégio estadual sobre a preservação da nascente de um rio Revista do PPGEA/FURG-RS Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient., V. 30, n. 1, p. 23 – 37, 2013.
ONE, G.M.C.; MACEDO, E.B.; MARTINS, P.L.. Educação ambiental lúdica sensibilizando alunos. Revista Brasileira de Informações Científicas. v.2, n.4, p.70-75. 2011.
REIGOTA, M. Meio Ambiente e representação social.São Paulo: Cortez. 87p. 1995.REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental? São Paulo, Editora Brasiliense. 2010.
RIBEIRO, J.W. & ROOKE, J.M.S. saneamento básico e sua relação com o meio ambiente e a saúde pública. Trabalho de Conclusão de Curso Faculdade de Engenharia da UFJF - Juiz de Fora, 2010
ROCHA, G.R.; ROCHA, J.R.; DAMASCENO, C.S.; SOUSA, N.D.C. Análise da percepção ambiental dos alunos de 6° ao 9° ano em uma escola particular no Municipio de Teresina-PI Anais... V Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental Belo Horizonte/MG – 24 a 27/11/2014 - IBEAS – Instituto Brasileiro de Estudos Ambientais
RODRIGUES, Aline Sueli Lima, et al. Análise das percepções ambientais e dos conhecimentos de alguns conceitos referentes às nascentes de rios revelados por jovens e adultos de uma escola no município de Ouro Preto, MG. R. bras. Bioci., Porto Alegre, v. 8, n. 4, p. 355-361, 2010.
SANTOS, A & ALMEIDA, S.R.S. Análise da percepção prévia dos alunos do 6º ano b do colégio Estadual Dr. Carlos Firpo acerca do ecossistema manguezal. V colóquio internacional “ Educação e contemporaneidade” São Cristóvão_ SE, 2011. ISSN 1982- 3657
SATO, M. Educação Ambiental. São Carlos: Rima, 2002.
SERRANO, C.M.L. Educação ambiental e consumerismo em unidades de ensino fundamental de Viçosa-MG. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós - Graduação em Ciência Florestal. p. 91, 2003
SILVA, S.C.; PIZA, A.A.P.; VIEIRA, F.C.B. Percepção ambiental de estudantes do 6º ano do ensino fundamental sobre o meio. Anais... AMBIENTE VIII Fórum Ambiental da Alta Paulista, v. 8, n. 6, 2012, p. 197-205
SILVA, E.A. ; OLIVEIRA, C.A.M. ;CUNHA, R.R.C.A. ;SOARES, R.V.S. ;TEIXEIRA, V.D. GUENTHER, M. Educação ambiental voltada para a reutilização e reciclagem dos resíduos sólidos no ambiente escolar: um estudo de caso no ensino fundamental em Recife (PE). Revbea, São Paulo, V.9, n. 2, p. 412-423, 2014.
SPIRONELLO, R.L.; TAVARES, F. S. ; SILVA, E.P. Educação ambiental: da teoria à prática, em busca da sensibilização e conscientização ambiental. Revista Geonorte, v.3, n.4, p.140-152, 2012.
TRAVASSOS, E.G. A prática de educação ambiental nas escolas. Porto Alegre, Mediação, 2006.
TRINDADE, N.A.D. consciência ambiental: coleta seletiva e reciclagem no ambiente escolar Enciclopédia Biosfera, Centro Científico Conhecer - Goiânia, vol.7, N.12; 2011 Pág.1-15
VALLE, C. E. Qualidade Ambiental: ISO 14000. 4. ed. Revista e Ampliação, São Paulo: SENAC, 2002. 193 p.
ZACHARIAS JR, L. C. Aplicação e Análise de Práticas Pedagógicas sobre Percepção e Educação Ambiental com Alunos do Ensino Fundamental da Rede Pública Estadual Limeira - SP, 2009. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós- Graduação em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente – Centro Universitário de Araraquara – UNIARA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.