Environmental perception of students from 6th grade in public schools

Authors

  • Fabiana Ferreira Cabral Universidade do Estado de Mato Grosso, Alta Floresta, MT
  • Ingrid de Lara Ribeiro Universidade do Estado de Mato Grosso, Alta Floresta, MT
  • Marluce Francisca Hrycyk Universidade do Estado de Mato Grosso, Alta Floresta, MT

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130818392

Keywords:

Environmental education, Arts education, Theater

Abstract

Environmental education is related to awareness of issues concerning the environment, conservation and preservation, and must be worked with children of any age group. The aim of this study was to work thematic of environmental education and foster in students a sense of responsibility to the environment in the 6th year students three public schools of Alta Floresta / MT, through art education through the use of theater, lectures and workshops. A questionnaire with questions about the environment was applied, and recycling bins in two periods: before and after the completion of the activities to verify the assimilation of the themes worked. Were analyzed in 174 pre-test questionnaires and post-test 157, most students have age of 11 years, with a predominance of boys. The activities were significant since there was a change in the perception of students in most of the analyzed issues. We conclude that the art education activities can be used as pedagogical intervention in the classrooms of elementary school to work issues of environmental education, as they are important for the construction of knowledge and awareness of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Ferreira Cabral, Universidade do Estado de Mato Grosso, Alta Floresta, MT

Mestranda em Biodiversidade e Agroecossistemas Amazônicos pela Universidade do Estado de Mato Grosso.

Ingrid de Lara Ribeiro, Universidade do Estado de Mato Grosso, Alta Floresta, MT

Professora de Ciências na Escola Municipal Vicente Francisco da Silva, Alta Floresta.

Marluce Francisca Hrycyk, Universidade do Estado de Mato Grosso, Alta Floresta, MT

Professora Mestre do curso de Biologia pela Universidade do Estado de Mato Grosso.

References

BARBOSA , I.G. Um estudo de percepção ambiental em Sapezal, Mato Grosso: elos para a educação ambiental. Dissertação (Mestrado) Pós-Graduação em Ciências Ambientais. P. 127, 2011.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Secretaria de Educação Fundamental, Brasília, DF:MEC/SEF, 1998.

BORGES, E. A. & OLIVEIRA, M. A. de. Educação ambiental com ênfase no consumo consciente e o descarte de resíduos – uma experiência da educação formal. Anais... II SEAT – Simpósio de Educação Ambiental e Transdisciplinaridade UFG / IESA / NUPEAT - Goiânia, maio de 2011.

FEITAL, J.C.C. O consumo consciente da água: um estudo do comportamento do usuário doméstico. Dissertação (Mestrado). 2007. Curso de Mestrado Profissional em Administração, da Faculdade de Gestão e Negócios da Universidade Metodista de Piracicaba, 2007.

GAMA, L.U. e BORGES, A.A.S. Educação ambiental no ensino fundamental: A experiência de uma escola municipal em Uberlândia (MG). RevBEA , v. 5 ,2010.

GONZAGA, M.J.B. Educação ambiental e práxis pedagógica: uma análise de práticas desenvolvidas em escolas públicas de Natal/RN REMOA - v.14, n.3, 2014, p.3392-3400

LAYRARGUES, P. P. Muito além da natureza: educação ambiental e reprodução social. In: LOUREIRO, Carlos Frederico. et al (Orgs.) Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez. p. 72-103. 2006.

OLIVEIRA, M. da S.; OLIVEIRA, B. da S.; VILELA, M. C. da S.; CASTRO, T. A. A. A importância da educação ambiental na escola e a reciclagem do lixo orgânico. Revista científica eletrônica de ciências sociais aplicadas do Vale de São Lourenço, - Jaciara/MT Ano V, n. 07, 2012.

OLIVEIRA, E.M.; SANTOS, W.M.B.; MORAIS, J.L.; BASSETTI, F.J.; BERGAMASCO, R. Percepção ambiental e sensibilização de alunos de colégio estadual sobre a preservação da nascente de um rio Revista do PPGEA/FURG-RS Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient., V. 30, n. 1, p. 23 – 37, 2013.

ONE, G.M.C.; MACEDO, E.B.; MARTINS, P.L.. Educação ambiental lúdica sensibilizando alunos. Revista Brasileira de Informações Científicas. v.2, n.4, p.70-75. 2011.

REIGOTA, M. Meio Ambiente e representação social.São Paulo: Cortez. 87p. 1995.REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental? São Paulo, Editora Brasiliense. 2010.

RIBEIRO, J.W. & ROOKE, J.M.S. saneamento básico e sua relação com o meio ambiente e a saúde pública. Trabalho de Conclusão de Curso Faculdade de Engenharia da UFJF - Juiz de Fora, 2010

ROCHA, G.R.; ROCHA, J.R.; DAMASCENO, C.S.; SOUSA, N.D.C. Análise da percepção ambiental dos alunos de 6° ao 9° ano em uma escola particular no Municipio de Teresina-PI Anais... V Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental Belo Horizonte/MG – 24 a 27/11/2014 - IBEAS – Instituto Brasileiro de Estudos Ambientais

RODRIGUES, Aline Sueli Lima, et al. Análise das percepções ambientais e dos conhecimentos de alguns conceitos referentes às nascentes de rios revelados por jovens e adultos de uma escola no município de Ouro Preto, MG. R. bras. Bioci., Porto Alegre, v. 8, n. 4, p. 355-361, 2010.

SANTOS, A & ALMEIDA, S.R.S. Análise da percepção prévia dos alunos do 6º ano b do colégio Estadual Dr. Carlos Firpo acerca do ecossistema manguezal. V colóquio internacional “ Educação e contemporaneidade” São Cristóvão_ SE, 2011. ISSN 1982- 3657

SATO, M. Educação Ambiental. São Carlos: Rima, 2002.

SERRANO, C.M.L. Educação ambiental e consumerismo em unidades de ensino fundamental de Viçosa-MG. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós - Graduação em Ciência Florestal. p. 91, 2003

SILVA, S.C.; PIZA, A.A.P.; VIEIRA, F.C.B. Percepção ambiental de estudantes do 6º ano do ensino fundamental sobre o meio. Anais... AMBIENTE VIII Fórum Ambiental da Alta Paulista, v. 8, n. 6, 2012, p. 197-205

SILVA, E.A. ; OLIVEIRA, C.A.M. ;CUNHA, R.R.C.A. ;SOARES, R.V.S. ;TEIXEIRA, V.D. GUENTHER, M. Educação ambiental voltada para a reutilização e reciclagem dos resíduos sólidos no ambiente escolar: um estudo de caso no ensino fundamental em Recife (PE). Revbea, São Paulo, V.9, n. 2, p. 412-423, 2014.

SPIRONELLO, R.L.; TAVARES, F. S. ; SILVA, E.P. Educação ambiental: da teoria à prática, em busca da sensibilização e conscientização ambiental. Revista Geonorte, v.3, n.4, p.140-152, 2012.

TRAVASSOS, E.G. A prática de educação ambiental nas escolas. Porto Alegre, Mediação, 2006.

TRINDADE, N.A.D. consciência ambiental: coleta seletiva e reciclagem no ambiente escolar Enciclopédia Biosfera, Centro Científico Conhecer - Goiânia, vol.7, N.12; 2011 Pág.1-15

VALLE, C. E. Qualidade Ambiental: ISO 14000. 4. ed. Revista e Ampliação, São Paulo: SENAC, 2002. 193 p.

ZACHARIAS JR, L. C. Aplicação e Análise de Práticas Pedagógicas sobre Percepção e Educação Ambiental com Alunos do Ensino Fundamental da Rede Pública Estadual Limeira - SP, 2009. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós- Graduação em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente – Centro Universitário de Araraquara – UNIARA.

Published

2015-07-31

How to Cite

Cabral, F. F., Ribeiro, I. de L., & Hrycyk, M. F. (2015). Environmental perception of students from 6th grade in public schools. Monografias Ambientais, 14(2), 151–161. https://doi.org/10.5902/2236130818392

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATIVE PRACTICES