Environmental crisis, biology teaching and environmental education: a critical approach

Authors

  • Adriana Maria Avila Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, PR
  • Rodrigo Lingnau Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, PR https://orcid.org/0000-0001-8406-4439

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130817921

Keywords:

Environmental issues, Biology teaching, Environmental education, Critical approach

Abstract

Amid the scenario outlined by the environmental problem, which manifests itself through the unprecedented destruction of natural resources, the high levels of pollution which has caused great harm to human health, food shortages, increased social inequalities, among many other effects catastrophic environmental problems; the natural sciences have played an important role in raising awareness of the ill effects of ending human behaviors related to the environment . This article aims to discuss the environmental crisis and its impact on this way through a critical approach to understand the biology role in promoting environmental education. Thus, beyond the mere teaching of the components conservation practices of flora and fauna, biology education needs to present a character criticality when faced with problems enabling students to understand the complexity of environmental problems and their extent and their global effects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Maria Avila, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, PR

Mestranda do Programa de Mestrado em Desenvolvimento Regional da UTFPR, Campus de Pato Branco - PR.

Rodrigo Lingnau, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, PR

Doutor em Zoologia, Docente do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional - PPGDR - UTFPR, Campus de Pato Branco, Paraná.

References

ACSELRAD, H; MELLO, C. C.A; BEZERRA, G. N. O que é justiça ambiental. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.

ARAUJO, M.I.O.; BIZZO, N. O discurso da sustentabilidade, educação ambiental e a formação de professores de Biologia. Enseñanza de Las Ciencias. 2005; Número extra. VII Congreso: 1-5.

BARBIERI, J.C. Desenvolvimento e Meio Ambiente: as estratégias de mudanças da agenda 21. 12 ed. Petrópolis: Vozes; 2011, p. 9-41.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 1998.

CAVALCANTI, C. Uma tentativa de caraterização da economia ecológica. Ambiente & Sociedade. 2004; 149-158. Disponível em

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414753X2004000100009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 29 de março de 2015.

FOLADORI, G.; TAKS, J. Um olhar antropológico sobre a questão ambiental. Revista Mana. 2004; 10 (2): 323-348. Disponível em

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-

Acesso em: 1 de maio de 2015.

FOSTER, J. B. A ecologia de Marx: materialismo e natureza. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

GUIMARÃES, M. Educação Ambiental: no consenso um embate? 5ª ed. São Paulo: Papirus, 2000.

GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. 8 ed. Campinas: Papirus, 2012.

GUIMARÃES, Roberto. “A ética da sustentabilidade e a formulação de políticas de desenvolvimento” In: VIANA, G; SILVA, MARINA; DINIZ, N. (orgs). O desafio da sustentabilidade: um debate socioambiental no Brasil. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2001. p: 43 a 68.

HOGAN, D. J. Crescimento populacional e desenvolvimento sustentável. Lua Nova, Revista de Cultura e Política. 1993; n. 31. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-64451993000300004. Acesso em: 4 de maio de 2015.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118: 189-205. Março/ 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n118/16834.pdf. Acesso em: 26 de março de 2015.

JATOBÁ, S. U. S. Gestão do território e a produção da socionatureza nas ilhas do lago de Tucuruí na Amazônia brasileira. 2006. 301 f. Tese. (Doutorado em Desenvolvimento Sustentável). Centro de Desenvolvimento Sustentável, Universidade de Brasília, Brasília, DF: 2006.

JATOBÁ. S. U. S.; CIDADE, L. C. F.; VARGAS, G. M. Ecologismo, Ambientalismo e Ecologia Política: diferentes visões da sustentabilidade e do território. Sociedade e Estado, Brasília, v. 24, n. 1, p. 47-87, 2009.

LEFF. E. Saber Ambiental. Petrópolis: Vozes, 2001.

LEFF, E. Discursos sustentáveis. São Paulo: Cortez, 2010 a.

LEFF, E. Epistemologia ambiental. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2010b.

MARX, K. Manuscritos Econômico-Filosóficos. 1844. Disponível em:

https://www.marxists.org/portugues/marx/1844/manuscritos/prefacio.htm. Acesso em: 29 de março de 2015.

MAZOYER, M., ROUDART, L. História das agriculturas no mundo: do neolítico à crise contemporânea [tradução de Cláudia F. Falluh Balduino Ferreira]. – São Paulo: Editora UNESP; Brasília, DF: NEAD, 2010.

MEADOWS, D. and Meadows, D. The Limits to Growth: A Report for the Club of Rome’s Project on the Predicament of Mankind. New York: Universe Books, 1972.

MILLER JR., G. T. Ciência Ambiental. 11ª edição. São Paulo: Ceangage Learning, 2013.

MORAN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2002.

MORAN, E. F. Meio ambiente e ciências sociais: interações homem-ambiente e sustentabilidade. São Paulo: Editora SENAC, 2011. 307p.

ODUM, E. P.; BARRETT, G. W. Fundamentos de ecologia. São Paulo, SP: Cengage Learning, 2007. 612 p.

OLIVEIRA, A. et al. Educação ambiental: concepções e práticas de professores de ciências do ensino fundamental. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciências, 2007; 6(3): 471- 495. Disponível em http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen6/ART1_Vol6_N3.pdf. Acesso em: 4 de maio de 2015.

RELATÓRIO DE BRUNTDLAND. Nosso Futuro Comum. Comissão Mundial Sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento. 2. ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1991, 430p. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/12906958/Relatorio-Brundtland-NossoFuturo-Comum-Em-Portugues#scribd. Acesso em: 4 de maio de 2015.

STERN, N. Stern Review: The Economics of Climate Change; 2006. Disponível em: https://www.scribd.com/fullscreen/6957968?access_key=key-1htrt9xezpcgbrpb1gj4. Acesso em: 29 de março de 2015.

Published

2015-07-31

How to Cite

Avila, A. M., & Lingnau, R. (2015). Environmental crisis, biology teaching and environmental education: a critical approach. Monografias Ambientais, 14(2), 137–150. https://doi.org/10.5902/2236130817921

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATIVE PRACTICES