Environmental crisis, biology teaching and environmental education: a critical approach
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130817921Keywords:
Environmental issues, Biology teaching, Environmental education, Critical approachAbstract
Amid the scenario outlined by the environmental problem, which manifests itself through the unprecedented destruction of natural resources, the high levels of pollution which has caused great harm to human health, food shortages, increased social inequalities, among many other effects catastrophic environmental problems; the natural sciences have played an important role in raising awareness of the ill effects of ending human behaviors related to the environment . This article aims to discuss the environmental crisis and its impact on this way through a critical approach to understand the biology role in promoting environmental education. Thus, beyond the mere teaching of the components conservation practices of flora and fauna, biology education needs to present a character criticality when faced with problems enabling students to understand the complexity of environmental problems and their extent and their global effects.Downloads
References
ACSELRAD, H; MELLO, C. C.A; BEZERRA, G. N. O que é justiça ambiental. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.
ARAUJO, M.I.O.; BIZZO, N. O discurso da sustentabilidade, educação ambiental e a formação de professores de Biologia. Enseñanza de Las Ciencias. 2005; Número extra. VII Congreso: 1-5.
BARBIERI, J.C. Desenvolvimento e Meio Ambiente: as estratégias de mudanças da agenda 21. 12 ed. Petrópolis: Vozes; 2011, p. 9-41.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 1998.
CAVALCANTI, C. Uma tentativa de caraterização da economia ecológica. Ambiente & Sociedade. 2004; 149-158. Disponível em
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414753X2004000100009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 29 de março de 2015.
FOLADORI, G.; TAKS, J. Um olhar antropológico sobre a questão ambiental. Revista Mana. 2004; 10 (2): 323-348. Disponível em
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-
Acesso em: 1 de maio de 2015.
FOSTER, J. B. A ecologia de Marx: materialismo e natureza. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
GUIMARÃES, M. Educação Ambiental: no consenso um embate? 5ª ed. São Paulo: Papirus, 2000.
GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. 8 ed. Campinas: Papirus, 2012.
GUIMARÃES, Roberto. “A ética da sustentabilidade e a formulação de políticas de desenvolvimento” In: VIANA, G; SILVA, MARINA; DINIZ, N. (orgs). O desafio da sustentabilidade: um debate socioambiental no Brasil. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2001. p: 43 a 68.
HOGAN, D. J. Crescimento populacional e desenvolvimento sustentável. Lua Nova, Revista de Cultura e Política. 1993; n. 31. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-64451993000300004. Acesso em: 4 de maio de 2015.
JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118: 189-205. Março/ 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n118/16834.pdf. Acesso em: 26 de março de 2015.
JATOBÁ, S. U. S. Gestão do território e a produção da socionatureza nas ilhas do lago de Tucuruí na Amazônia brasileira. 2006. 301 f. Tese. (Doutorado em Desenvolvimento Sustentável). Centro de Desenvolvimento Sustentável, Universidade de Brasília, Brasília, DF: 2006.
JATOBÁ. S. U. S.; CIDADE, L. C. F.; VARGAS, G. M. Ecologismo, Ambientalismo e Ecologia Política: diferentes visões da sustentabilidade e do território. Sociedade e Estado, Brasília, v. 24, n. 1, p. 47-87, 2009.
LEFF. E. Saber Ambiental. Petrópolis: Vozes, 2001.
LEFF, E. Discursos sustentáveis. São Paulo: Cortez, 2010 a.
LEFF, E. Epistemologia ambiental. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2010b.
MARX, K. Manuscritos Econômico-Filosóficos. 1844. Disponível em:
https://www.marxists.org/portugues/marx/1844/manuscritos/prefacio.htm. Acesso em: 29 de março de 2015.
MAZOYER, M., ROUDART, L. História das agriculturas no mundo: do neolítico à crise contemporânea [tradução de Cláudia F. Falluh Balduino Ferreira]. – São Paulo: Editora UNESP; Brasília, DF: NEAD, 2010.
MEADOWS, D. and Meadows, D. The Limits to Growth: A Report for the Club of Rome’s Project on the Predicament of Mankind. New York: Universe Books, 1972.
MILLER JR., G. T. Ciência Ambiental. 11ª edição. São Paulo: Ceangage Learning, 2013.
MORAN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2002.
MORAN, E. F. Meio ambiente e ciências sociais: interações homem-ambiente e sustentabilidade. São Paulo: Editora SENAC, 2011. 307p.
ODUM, E. P.; BARRETT, G. W. Fundamentos de ecologia. São Paulo, SP: Cengage Learning, 2007. 612 p.
OLIVEIRA, A. et al. Educação ambiental: concepções e práticas de professores de ciências do ensino fundamental. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciências, 2007; 6(3): 471- 495. Disponível em http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen6/ART1_Vol6_N3.pdf. Acesso em: 4 de maio de 2015.
RELATÓRIO DE BRUNTDLAND. Nosso Futuro Comum. Comissão Mundial Sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento. 2. ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1991, 430p. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/12906958/Relatorio-Brundtland-NossoFuturo-Comum-Em-Portugues#scribd. Acesso em: 4 de maio de 2015.
STERN, N. Stern Review: The Economics of Climate Change; 2006. Disponível em: https://www.scribd.com/fullscreen/6957968?access_key=key-1htrt9xezpcgbrpb1gj4. Acesso em: 29 de março de 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.