Teaching science: a focus on environment and energy

Authors

  • Gilberto Dias de Alkimin Universidade Estadual Paulista, Sorocaba, SP
  • Carolina Buso Dornfeld Universidade Estadual Paulista, Sorocaba, SP

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130817376

Keywords:

Renewable energies, Manufacture of soap, Recycled paper

Abstract

Contemporary society sought comfort with their daily activities without worrying too with the way that this is achieved. This seeking, with the passage of time has caused crises, such as the energy. Moreover, the environment suffers constant damage with lack o f perception of the population, initially in the improper disposal of products and the overuse of others. With this Environmental Education emerges as an attempt to raise awareness about these issues enabling the population a way to form an opinion on the most critical environmental issues. Therefore, the objective of this study was to develop different theoretical and practical activities in order to approach the students of environmental issues. The activities took place in the form of weekly meetings with students in which we adopted the methodological plurality to work with the themes. With this we can say that yes there is a certain awareness, not by all students, but mostly about the importance of the environment and its conservation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilberto Dias de Alkimin, Universidade Estadual Paulista, Sorocaba, SP

Licenciado em Ciências Biológicas (UNESP/Ilha Solteira), mestrando em Ciências Ambientais (UNESP/Sorocaba).

Carolina Buso Dornfeld, Universidade Estadual Paulista, Sorocaba, SP

Graduada em Ciiências Biológicas (UFSCar). Mestrado (2002) e doutorado (2006) em Ciências da Engenharia Ambiental pela Universidade de São Paulo - Escola de Engenharia de São Carlos.

References

ANTUNES, C. Manual de técnicas de dinâmica de grupo de sensibilização de ludopedagogia. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 1996. 190 p.

BOVO, M. C. Desenvolvimento da educação ambiental na vida escolar: avanços e desafios. Revista Urutágua, Maringá, n. 13, set./out./nov./dez. 2007.

GOLDEMBERG, J.; LUCON, O. Energia e Meio Ambiente no Brasil. Estudos Avançados, São Paulo, n.21, v.59, 2007.

GUIMARÃES, M. Intervenção educacional. In: FERRARO JÚNIOR, L. A. (Org.). Encontros e caminhos: formação de educadoras (es) ambientais e coletivos educadores. 1ed. Brasília: MMA. Diretoria de Educação Ambiental. 2005. 358p.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 118, mar., 2003.

JACOBI, P. Educação ambiental e o desafio da sustentabilidade socioambiental. O Mundo Da Saúde São Paulo. São Paulo, v. 30. n. 5, out/dez, 2006.

SATO, M. Educação Ambiental. 1ed. São Carlos: RiMa. 2004. 68p.

LIMA, M. R. A Reciclagem do Papel no Processo Ensino-Aprendizagem (Ensino Fundamental). 2007, 27f. Monografia (Especialização em Geografia do Brasil) – Faculdades Integradas de Jacarepaguá, Rio de Janeiro, 2007.

MARQUES, S. Energias Fósseis versus Energias Renováveis: proposta de intervenção de Educação Ambiental no 1º Ciclo do Ensino Básico. 2007. 241f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Criança Promoção da Saúde e do Meio Ambiente) – Instituto de Estudos da Criança, Universidade do Minho, Braga, 2007.

MORAES, R. Mergulhos Discursivos análise textual qualitativa entendida como processo integrado de aprender, comunicar e interferir em discursos. In: FREITAS, J. V.; GALIAZZI, M. C. (Orgs.). Metodologia emergente de pesquisa em Educação Ambiental, Coleção e Educação em Ciências, ed. Unijuí, p. 84-115, 2007.

MORENO, C. H. C. Rendimento da reação de transesterificação, na produção de biodiesel, a partir de diferentes relações molares álcool-óleo e temperatura de reação. 2007. 71 f. Trabalho de Graduação (Bacharelado em Agronomia) – Faculdade de Engenharia, Universidade Estadual Paulista, Ilha Solteira, 2007. p. 06-08.

OLIVEIRA, J. A. B.; AQUINO, K. A. S. Óleo Residual de Frituras: Impactos Ambientais, Educação e Sustentabilidade no Biodiesel e Sabão. In: Jornada De Ensino, Pesquisa e Extensão, 10., 2010. Recife. Anais... Recife: EFRPE, 2010, 3p.

Published

2015-06-18

How to Cite

Alkimin, G. D. de, & Dornfeld, C. B. (2015). Teaching science: a focus on environment and energy. Monografias Ambientais, 14(3), 56–63. https://doi.org/10.5902/2236130817376

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATIVE PRACTICES