Environmental education and pedagogical praxis: an analysis of the practices developed in public schools of Natal/RN

Authors

  • Magnus José Barros Gonzaga Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130813501

Keywords:

Pedagogical Praxis, Environmental Education, Critical Perspective

Abstract

This article aims to discuss pedagogical experiences in Environmental Education (EE) developed by teachers in public schools of Natal/RN. Under the light of the critical perspective, it is identified and analyzed the theoretic-methodological matrixes that underlies the experiences and, namely, if these experiences compose a pedagogical praxis indeed. As an expressive result of the researched experiences, we could verify that there is a prevalence of the conservative Environmental Education regarding the studied experiences, a theoretical approach characterized by the reductionism in the understanding of the environmental subject and, epistemologically, marked by its biologizingand ecologizingfocus, which does not refer to the economic, political, cultural and social discussions that surrounds the environmental question. This theoretical perspective ignores the interface of the environmental questions with the social dynamic, aside from subjugate the human action in social weave, a circumstance that denies, at the same time, the historical subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Magnus José Barros Gonzaga, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Doutor em educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Mestre em Ciências Sociais pela UFRN e professor do Departamento de Ciências Exatas, Tecnológicas e Humanas da Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA.

References

ARENDT, Hannah. A condição humana. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

BRUGGER, Paula. Educação ou adestramento ambiental? Florianópolis: Letras Contemporâneas, 1999.

CARVALHO, Izabel. Cristina de Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006. (Coleção Docência em formação).

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura; FARIAS, Carmen Roselaine de Oliveira. Um balanço da produção científica em educação ambiental de 2001 a 2009 (ANPEd, ANPPAS e EPEA). Rev. Bras. Educ. [online]. 2011, vol.16, n.46, pp. 119-134. ISSN 1413-2478.

FERRARO JUNIOR, A. L. Recifes, arquipélagos, faróis e portos: navegando no oceano de incertezas da educação ambiental. In: LOUREIRO, C. F. B. et al. Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.

GONZALEZ-GAUDIANO, Edgar; LORENZETTI, Leonir. Investigação em Educação Ambiental na América Latina: mapeando tendências. Educ. rev., Belo Horizonte , v. 25, n. 3, Dec. 2009. . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982009000300010&lng=en&nrm=iso. Acesso em 11 Nov. 2013. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982009000300010.0

GUERRA, Antonio F. S. Um panorama da inserção da educação ambiental na Região Sul. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient., Rio Grande, v. especial, p. 28-45, dez 2008. Disponível em: http://www.remea.furg.br/edicoes/volesp08/art3vesp.pdf. Acesso em: 13 fev. 2010.

GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental: no consenso um embate?. Campinas: Papirus, 2002.

KONDER, Leandro. O futuro da filosofia da práxis. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

LAYRARGUES, P. P. Muito além da natureza: educação ambiental e reprodução social. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. et al. Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.

LAYRARGUES, P. P. O cinismo da reciclagem: o significado ideológico da lata de alumínio e suas implicações para a educação ambiental. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. et al. Educação ambiental: repensando o espaço da cidadania. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Crise Ambiental, educação e cidadania: os desafios da sustentabilidade emancipatória. In: LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. (Org.). Educação ambiental: repensando o espaço da cidadania. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. et al. Educação ambiental: repensando o espaço da cidadania. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002a.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.

______. Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.

MARX, Karl.; ENGELS, F. A ideologia alemã. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 1989.

MARX, Karl. Teses sobre Feuerbach. In: MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 1989a.

VAZQUEZ, Adolfo. Sánchez. Filosofia da práxis. São Paulo: CLACSO; Expressão Popular, 2007.

Published

2014-08-31

How to Cite

Gonzaga, M. J. B. (2014). Environmental education and pedagogical praxis: an analysis of the practices developed in public schools of Natal/RN. Monografias Ambientais, 13(3), 3392–3400. https://doi.org/10.5902/2236130813501