Environmental education in educational theory of freire

Authors

  • Claudete da Cruz Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS
  • Cláudia Battestin Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS
  • Gomercindo Ghiggi Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130810983

Keywords:

Environment, Education, Ethics, Paulo Freire

Abstract

The objective of this article is to present the contributions of Freireana Theory of Education to reflect on the training process of teachers and the practice of transversalidade in the area of environmental education. To this end the theoy Education, by Paulo Freire, is used as a frame of reference. Although he didn't write espicifically about the topic - environmental education -, one can find elements in his theory that serve as conceptual tools to look at environmental education in a critical way today.

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Author Biographies

Claudete da Cruz, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS

Licenciada em Geografia pela UNOESC. Especialista em Educação Ambiental pela UFSM. Mestre em Geografia pela UFSM. Doutoranda em Educação pela UFPel. Integrante do Núcleo de Estudos  Diálogos com Paulo Freire.

Cláudia Battestin, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS

Licenciada em Filosofia pela UNOCHAPECÓ. Especialista em Educação Ambiental pela UFSM. Mestre em Educação e Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Integrante Núcleo de Estudo Diálogos com Paulo Freire.

Gomercindo Ghiggi, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS

Doutor em Educação pela UFRGS (2000). Professor do Programa de Pós Graduação em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Coordenador do grupo de estudos Leituras de Paulo Freire. Participa do Grupo de Pesquisa - Filosofia, Educação e Práxis Social e da Linha de Pesquisa: Filosofia e História da Educação do PPGE da UFPel.

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Published

2014-03-14

How to Cite

Cruz, C. da, Battestin, C., & Ghiggi, G. (2014). Environmental education in educational theory of freire. Monografias Ambientais, 13(2), 3055–3060. https://doi.org/10.5902/2236130810983

Issue

Section

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