Learning and teaching through the use of recyclable materials in Childhood Education

Authors

  • Nadia Cristina Schneider Bisognin Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130818752

Keywords:

Learning, Playful, Pedagogical practices, Environmental education

Abstract

This paper presents considerations about the pedagogical practices carried out with a class of Childhood Education in the public schools system in the city of Panambi (RS). The overall objective consisted in investigating, describing and analyzing the reflexive records about the playful activities developed in the Childhood Education, highlighting the importance of the interactions and entertainment to learning using pedagogic materials made from waste. The methodology used was the bibliographic research, of field and participating. To draw up this article we sought references on the theorists Wajskop (1995), Santos (2000), Pereira (2006; 2009), Freire (2002), Negrine (1994) and Kishimoto (1998, 2010), among other researchers in the area of solid waste.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nadia Cristina Schneider Bisognin, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Pedagoga formada pela UFSM (2013). Trabalha na Escola de Educação Infantil Pequeno Lar – Concursada na função de atendente pela Prefeitura Municipal de Panambi (RS).

References

ANDRADE, David. Arte Viva. Disponível em:http://www.artenaescola.org.br/sala_relato.php?id_relato=38. Acesso em: 28 nov. 2011.

BASSO, C. M. Algumas Reflexões Sobre o Ensino Mediado Por Computadores. Disponível em: http://www.ufsm.br/lec/02_00/Cintia-L&C4.htm. Acesso em: 26 nov 2011.

BRANDÃO,C. R.Pesquisa Participante.São Paulo, ed. Brasiliense, 2006.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - nº 9.394/96 Brasília, 1996.

FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. São Paulo, SP: Cortez, 2002.

HEMPE, Cléa. Análise do Gerenciamento dos Resíduos Sólidos em Panambi RS: 1955-2012. Dissertação de Mestrado, 2013. Disponível

em: http://w3.ufsm.br/ppggeo/images/dissertacoes/Dissertao%20Analise%20dos%20Res.Solidos%20.pdf. Acesso em: set. 2014.

JÚNIOR, J.R .Z. Jogo e Ludicidade: Contribuições para o desenvolvimento infantil, 2009. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd137/jogo-e-ludicidade-o-desenvolvimentoinfantil.htm. Acesso em: 26 nov. 2011.

MAURICIO, Juliana. T. Aprender Brincando: O Lúdico na Aprendizagem. Disponível em: www.profala.com/arteducesp140.htm. Acesso em: 21 nov. 2011.

Material didático disponível na disciplina de Metodologia da Pesquisa: Uma Reflexão Sob o Ato de Brincar, disponível em: http://www.profala.com/arteducesp94.htm. Acessado em: 7 jul. 2011.

LAKATOS, E. e MARCONI, M. M . Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo, Atlas, 1992.

NEGRINE, Airton. Aprendizagem e desenvolvimento infantil. Porto Alegre: PRODIL, 1994.

OLIVEIRA , E .E.,Nov.2006. Piaget, Vygotsky e Winnicott: relação com jogo infantil e sua aplicação na área da psicopedagogia. Disponível em: http://www.abpp.com.br/artigos/61.htm. Acesso em 28 nov. 2011.

OSTETTO, Luciana Esmeralda(org).Educação Infantil-Saberes e fazeres da formação de professores.Campinas-SP,PAPIRUS,2008.

PASCHOAL, Jaqueline Delgado. (Re)pensando a prática do educador infantil. In SANTOS, Santa Marli Pires dos (Org). Brinquedoteca: a criança, o adulto e o lúdico. Petrópolis, RJ, Vozes, 2000.

PEREIRA. J. E. N. O papel do professor na Educação Infantil na autonomia moral: Uma revisão da literatura, 2006. Disponível em: http://www.artigos.com/artigos/humanas/educacao/opapel-do-professor-na-educacao-infantil-8346/artigo/. Acesso em: 26 nov. 2011.

PEREIRA, Marilda Valerio. O lúdico na educação infantil, 2009. Disponível em: http://blig.ig.com.br/maeducacao/2009/08/30/artigo-o-ludico-na-educacao-infantil/. Acesso em: 21 nov. 2011.

PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: ARTMED, 2002.

SANTOS, Santa Marli Pires. Espaços lúdicos – brinquedoteca. In: SANTOS, Santa Marli Pires. Brinquedoteca– a criança, o adulto e o lúdico. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida (org.). Jogo, brinquedo e a educação. 11ed São Paulo, SP: Cortez, 1998. 1998.

__________. Brinquedos e brincadeiras na educação infantil. Disponível em http://search.sweetim.com/search.asp?src=2&crg=3.1010006&q=mec+brinquedos+e+brincadeiras+na+educa%C3%A7%C3%A3o+infantil+kishimoto. Acesso em: 21 nov. 2011.

WAJSKOP Gisela. Brincar na pré-escola. 3ª edição. São Paulo: Cortez, 1995. Coleção Questões da nossa época, v. 48.

Published

2015-07-09

How to Cite

Bisognin, N. C. S. (2015). Learning and teaching through the use of recyclable materials in Childhood Education. Monografias Ambientais, 14, 208–214. https://doi.org/10.5902/2236130818752