PERCEPÇÃO DOS ATORES ENVOLVIDOS NO PROJETO GARABI-ITA SOB O OLHAR DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL

Authors

  • Edela Lutz Escola Municipal de Ensino Fundamental Bom Pastor

DOI:

https://doi.org/10.5902/223611703895

Keywords:

Reforestation. Riparian Areas. Project. Perception. Environmental Education.

Abstract

The goal of this research was to investigate, under the point of view of environmental education,the perception of the actors involved in the Garabi-Itá project about the project and theparticipation of Escola Municipal de Ensino Fundamental Bom Pastor, and check the results of therecomposition of the riparian areas of arroio do Moinho. It was made a field research withobservation of tree-planting areas, held a visit and applied a questionnaire to owners, teachersand ex-monitors. Garabi-Itá project on properties in which the school helped in planting, wasconsidered positive by all actors involved in the search. Among the factors more noticeable by theowners, are less soil erosion, greater presence of birds, insects, reptiles and small mammals. Allfound satisfactory the participation of monitors in the project, and highlighted the importance ofthe role of school as motivating deployment projects in the community. It is relevant to the factmany ex-monitors have been motivated to participate in the project by colleagues, which showsthe importance of training of leaders within the school, as motivators of environmental education activities. It was evident the understanding that there should be a collective commitment tosolving the problems of arroio do Moinho, for the improvement of water quality and restorationof riparian forest. The research also showed that need some encouragement for participation inenvironmental projects, because 50% of producers, 75% of teachers and 60% of the ex-monitorsparticipate spontaneously, and the remainder only if it were invited, or obligation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais, Ensino Fundamental. Disponível em:<http://www.portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf > Acesso: em 10 mai. 2011.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso

em: 20 mai. 2011.

CORNELL, JOSEPH. Vivências com a Natureza. São Paulo: Ed. Aquariana, 2005.

DIAS, GENEBALDO FREIRE. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9. ed. São Paulo: Gaia, 2004.

GADOTTI, MOACIR. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.

LEGAN, LÚCIA. A escola sustentável – eco- alfabetizando pelo ambiente, 2. ed. Ed.Imprensa Oficial do Estado de São Paulo,

Pirenópolis, GO: IPEC – Instituto de Permacultura e Ecovilas do Cerrado, 2004.

LUCCHESE, OSÓRIO ANTÔNIO; SCHMIRMER, JORGE. Relatórios semestrais: “Empreendimento Linha de Transmissão Garabi-Itá –

Projeto de Compensação e Educação Ambiental no Estado do Rio Grande do Sul”. Equipe de Trabalho do Projeto Garabi-Itá. 2000/2004.

LUCCHESE, OSÓRIO ANTÔNIO; SCHMIRMER, JORGE. Relatórios trimestrais: “Empreendimento Linha de Transmissão Garabi-Itá

– Projeto de Compensação e Educação Ambiental no Estado do Rio Grande do Sul”. Equipe de Trabalho do Projeto GarabiItá.

/2004.

MELLO, SORAIA SILVA DE; TRAJBER, RACHEL (Org.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas de educação ambiental na escola. Brasília: MEC, MMA, UNESCO, 2007.

MORIN, EDGAR. Os sete saberes necessários a educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.

RODRIGUES, RICARDO RIBEIRO; LEITÃO FILHO HERMÓGENES DE FREITAS (Ed.), Matas Ciliares: conservação e recuperação. 2. ed.

São Paulo: Ed. Da Universidade de São Paulo: Fapesp, 2009.

STONE, MICHAEL K.; BARLOW, ZENOBIA. (Orgs.). Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006. 312 p.

TERRA, LYGIA; ARAUJO, REGINA; GUIMARRÃES, RAUL BORGES. Conexões: estudos de geografia geral e do Brasil. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2008.

Published

2011-10-11

How to Cite

Lutz, E. (2011). PERCEPÇÃO DOS ATORES ENVOLVIDOS NO PROJETO GARABI-ITA SOB O OLHAR DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 4(4), 441–452. https://doi.org/10.5902/223611703895

Issue

Section

ARTICLES