Educational resources in the module of statistics

Maria Helena Rigão, Maria Cristina Iop

Abstract


http://dx.doi.org/10.5902/223611708159

This research aimed to promote and expand the presence of information and communication technologies in the educational dimension of Statistics teaching, favoring integration, interactivity and collaboration among those involved in the educational process and trainer UFSM. The subjects involved were: Introduction to Probability and Statistics and Applied Statistics Quality. As a result, it became clear that the use of ICT resources in educational activities proposed, promoted the autonomy and technological fluency of students, as well as collaboration and interaction between them. It was concluded that the integration between ICT and other resources, traditionally used in the discipline of Statistics, as success factor contributed to the training of students


Keywords


Recursos Educacionais, Estatística, Tecnologias da Informação e Comunicação.

References


ALMEIDA, M.E.B; PRADO, M.E.B.B. Integração tecnológica, linguagem e representação. 2009. Disponível em: . Acesso em 22 de abril de 2012.

BASTOS, F. DA P. DE et al. Exemplares de interação mediada por computador na internet: atividades de estudo e colaboração utilizando a ferramenta wiki noAvea Moodle. In: __. Interação mediada por computador. Santa Maria: Ed. da UFSM; UAB, 2008. p. 25-45.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Normas de apresentação tabular. 3. ed. Rio de Janeiro. 1993. 62 p.

COUTINHO, CLARA PEREIRA. Tecnologia educativa e currículo: Caminhos que se cruzam ou se bifurcam? In: PRADO, Maria Elisabette Brisola Brito; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Elaboração de Projetos:Guia do Cursista. 1ª Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação a Distância, 2009. p. 124-143.

LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 3.ed. São Paulo: Loyola, 2000. 212p.

LOPES, P. A. Entendendo a importância da Estatística sem ser gênio, matemático ou bruxo. Blog Licenciatura em História. . Acesso em 15 de dezembro de 2012.

MALLMANN, E. M.; CATAPAN, A. H. Performance docente na mediação pedagógica em educação a distância. Inter-Ação, Goiânia, v. 35, n. 2, p. 359-372, jul./dez. 2010.

MANTOVANI D. M. N. et al. Educação a distância no ensino de estatística aplicada à administração: uso da ferramenta fórum. Análise, Porto Alegre, v. 20, n.2, p. 4-19, jul./dez. 2009

MARINHO, SIMÃO PEDRO P. Blog na educação & Manual básico do blogger. Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Instituto de Ciências Humanas. 2007. Disponível em: . Acesso em 15 de janeiro de 2013.

MARTINSI. M.C. Situando o uso da mídia em contextos educacionais. 2008. Disponível em: . Acesso em 22 de abril de 2012

MDT. Estrutura e apresentação de monografias, dissertações e teses. Universidade Federal de Santa Maria, Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa, Biblioteca Central, Editora da UFSM. 7. ed. Santa Maria : Editora UFSM, 2012. 72 p.

MORAN, J. M. Como utilizar a Internet na educação. Ciência da informação, v. 26, n. 2, p. 146-153, 1997.

MORAN, J.M, Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologia, São Paulo, SP: Editora Paulinas, 2000.

MORESCO, Silvia F. S.; BEHAR, Patricia Alejandra. Blogs para a aprendizagem de Física e Química. Disponível em: . Acesso em: 10 maio 2013.

NOLAN, D.; SPEED, T. P. Teaching statistics theory through applications. The American Statistician, Alexandria, v. 53, 4, p. 370-375, 1999.

PAN, W.S. The challenges of teaching statistics in the current techonology environment. Journal of American Academy of Business, Cambridge, v. 3, p. 351-355, 2003.

PINHEIRO, M. A. Estratégias para o design instrucional de cursos pela internet: um estudo de caso. 2002. 82 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)- Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002. .Acesso em 22 de abril de 2012.




DOI: http://dx.doi.org/10.5902/223611708159



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: