EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA ESCOLA: DA COLETA SELETIVA DO LIXO AO APROVEITAMENTO DO RESÍDUO ORGÂNICO

Danilieta Pereira Brum, Djalma Dias Silveira

Abstract


This study aimed to implement Environmental Education in School State Elementary SchoolCaptain Emídio Jaime de Figueiredo. By observing the behavior of the community surroundingthe school, especially regarding the fate of the waste produced by households, and to analyze thequestionnaires that were used for data collection, it was observed that residents had not yetsufficient clarification regarding the subject matter, although some feel the need to change thisreality. For this was provided to the school community a lecture for clarification and anecological walk around the neighborhood with the participation of teachers and students, weredistributed pamphlets containing information on issues such as recycling, composting, and howthe selective collection is being streamlined this work in the city. There is a clear need for theschool working to provide the community with an environmentally conscious school, aiming totransform the current reality, respect the environment and improving the quality of life ofresidents.


Keywords


environment; awareness; selective collection; composting.

References


BRASIL, Conselho Nacional do Meio Ambiente. Lei nº 6.938 de 31 de agosto de 1981. Publicada no DOU de 02.09.1981.

BRASIL, Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Acessado em agosto de 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Meio Ambiente, Saúde / Secretaria de Educação Fundamental, Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARVALHO, I. C. de M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2006.

CONSELHO NACIONAL DO MEIO AMBIENTE-CONAMA. Resolução Nº 275 de 25 de Abril de 2001. Publicado DOU em 19/06/2001.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. 5 ed, São Paulo: Global, 1998.

GALVÃO, M. Reciclagem conquista o respeito do mercado. In: Revista: Plásticos Modernos, nº 305, dez/jan, 2000.

KIEHL, E.J. Fertilizantes Orgânicos. Piracicaba: Editora Ceres, 1985.

KLOETZEL, K. O que é meio ambiente (Coleção primeiros passos). São Paulo: Brasiliense, 1998

LEFF, E. Saber Ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis: Vozes, 2001.

LÜDKE, M. & ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARQUES, J. R. Meio Ambiente Urbano. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

MELLO FILHO, L. E. de (org.) et al. Meio Ambiente & Educação. Rio de Janeiro: Gryphus, 1999.

MÜLLER, J. Educação Ambiental: diretrizes para a prática pedagógica. Porto Alegre/RS: Edição FAMURS, 1998.

PEREIRA, A. B. Aprendendo ecologia através da educação ambiental. Porto Alegre: Sagra- DC Luzatto, 1993.

PIRES, M. R. Educação Ambiental na Escola. Belo Horizonte: Soluções Criativas em Comunicação, 1996.

RESÍDUOS (Tempo de Decomposição na Natureza): Disponível em:

http://www.ambientebrasil.com.br Acessado nos meses de novembro e dezembro/2009. RODRIGUES, L.F. Lixo: de onde vem?, para onde vai?, São Paulo: Moderna, 1997.

SEGURA, D. de S. B. Educação Ambiental na Escola Pública: da curiosidade ingênua a consciência crítica. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2001.

TRAVASSOS, E. G. A Prática da Educação Ambiental nas Escolas. Porto Alegre: Mediação, 2004.




DOI: https://doi.org/10.5902/223611703909



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: