Study of the teaching of Amazonian ecosystems through the methodology of Problem-based learning (PBL)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117032593

Keywords:

Cognitive skills, Amazonian biodiversity

Abstract

The purpose was to analyze the Problem-based learning (PBL) as a methodological alternative for primary school that favor learning about Amazonian ecosystems. This research is descriptive with a qualitative-quantitative approach. The study was carried out with students from the 9th year of primary school. The teaching methodology based on the PBL was applied in two phases: In the first phase, a test of previous conceptions was carried out in order to know the perception of the students on topics related to some units of landscapes of the Amazonian ecosystems. The second phase consisted of the implementation of the learning methodology in the school environment. Four different phases were established in the application: i) selection of topics; ii) problem formulation; iii) problem solving; iv) synthesis and evaluation. The data collection instruments used were: preconceptions test and skills chart. The results showed that after the application of the ABRP methodology, the cognitive recognition of the Amazonian ecosystems can be perceived in the students, reaching additional goals that the PCN establish.

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Author Biographies

Carlos Henrique Nascimento, Secretaria Municipal de Educação e Cultura, Manaos, AM

Doutorando em Biodiversidade (UEA/UFAM), Mestrado em Educação (UEA) e Licenciatura Plena em Ciências (UFAM). Bolsista por dois anos consecutivos de PIBIC/CNPq. Temas de pesquisa estudados: Clube de Ciências; Metabolismo Lipídico; Intencionalidade pedagógica; Aprendizagem Significativa; Aprendizagem baseada na resolução de problemas (PBL); Educação Ambiental; Biodiversidade e Conservação.

Ires Paula de Andrade Miranda, Instituto Nacional de Pesquisa da Amazonia, AM

Doutora em Ciências Biológicas, área Botânica (Sandwich) INPA/Centre National de Recherche Scientifique (CNRS) - Museum National d'Histoire Naturelle de Paris (MNHN) e Institut Pasteur em 1993. Pesquisadora Titular III do Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia, Coordenadora do Departamento de Botânica do INPA (1995/1999), Líder do Grupo de Pesquisas e Laboratório de Estudos de Palmeiras do INPA (LABPALM). Publicou 26 artigos indexados, 13 livros, 23 capítulos de livros, 115 trabalhos em anais e resumos de eventos, 15 produções técnicas. Orientou 30 trabalhos de iniciação científica, 11 de especialização, 13 de mestrado e 10 de doutorado, além de 59 exposições técnicas. Foi agraciada em 2011 como 1º colocada na Categoria Social com o Prêmio Professor Samuel Benchimol e Banco da Amazônia de Empreendedorismo Consciente com o projeto Criação de Núcleo Itinerante de Apoio Educacional Informal para a Modernização da Agricultura Familiar de Comunidades Rurais do Estado do Amazonas. Representante Titular do Comitê Técnico da Cadeia Produtiva da Piaçava da Secretaria do Meio Ambiente (SEMA) do Estado do Amazonas. Foi Membro Titular do Comitê de Assessoramento de Ciências Biológicas da FAPEAM, Consultora Ad hoc da FAPEAM. Membro Titular do Conselho da Fundação da Defesa da Biosfera (FDB). Docente e Membro do Conselho do Programa Regional de Pós-Graduação da Bionorte UFAM/UEA. Foi Presidente do Comitê do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica da Área de Botânica - PIBIC-PAIC/INPA. Coordenou vários projetos interinstitucionais e multidisciplinares nacionais e internacionais. Especialista na área de Sistemática, Inventário, Ecologia e Biopalinologia de Palmeiras da Amazônia. Atua na formação de recursos humanos em cursos de Pós-graduação e graduação em cadeias produtivas regionais.

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Published

2018-12-19

How to Cite

Nascimento, C. H., & Miranda, I. P. de A. (2018). Study of the teaching of Amazonian ecosystems through the methodology of Problem-based learning (PBL). Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 22, e9. https://doi.org/10.5902/2236117032593

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATION