CHILDREN’S AWARENESS ABOUT COLLECTION AND RECYCLING GARBAGE WITH THE AID OF ROBOTICS

Tatiana Nilson dos Santos, Eliane Pozzebon, Luciana Bolan Frigo

Abstract


The objective of this paper is to present the results of activities about collection and recycling of garbage to elementary school children assisted by robotics and conduct a discussion on the use of both educational robotics, as technology itself, in the classroom. The activities were conducted through a project of the Federal University of [omitted in this version], participated in this project where children aged 8-10 years. Activities in tablets, robots, colored balls, recyclable waste and garbage cans were used. It was noticed that the inclusion of technology in the classroom brings great benefits in learning of these students. Bring to the classroom tools/materials of the day-to-day student made him feel more at ease in learning, and show more interest in studying content where it can opine and assimilate with their reality.

Keywords


Environmental Education; Technology; Educational Practices; Basic Education.

References


BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, alfabetização e diversidade. In: Educação Ambiental: Aprendizes de Sustentabilidade, 2007.

BRASIL. Lei da Educação Ambiental, nº9795, 1999. Disponível em: . Acesso em: 19 mar. 2014.

CNIJMA. Conferência Nacional InfantoJuvenil pelo Meio Ambiente. Ministério da Educação e Cultura, 2013. Disponível em: . Acesso em: 12 mar. 2014.

COSTA, L. G.; DAMASCENO, M. V. N.; SANTOS, R. d. S. A Conferência de Estocolmo e o pensamento ambientalista: como tudo começou. Disponível em: . Acesso em: 12 mar. 2014.

FIUZA, P. J. Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Disciplina de Ambientes Virtuais de Aprendizagem, Universidade Federal de Santa Catariana, Campus Araranguá, 2014.

HERRINGTON, J. et al. Using Mobile Technologies to Develop New Ways of Teaching and Learning. University of Wollongong, Faculty of Education, Faculty of Social Sciences, 2009.

MARCATTO, C. Educação Ambiental: Conceitos e Princípios. In: Belo Horizonte: FEAM – Fundação Estadual do Meio Ambiente, AEX – Assessoria de Educação e Extensão Ambiental, 2002.

MATTEI, C. O Prazer de Aprender com a Informática na Educação Infantil. In: Instituto Catarinense de Pós-Graduação, Associação Educacional Leonardo da Vinci, 2011.

PFEIFER, E.; et. al. Coleta de Lixo Médico Utilizando Protótipos de LEGO. In: Anais do XXVI Congresso da SBC, III Encontro de Robótica Inteligente. Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2006.

PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. In: Rio de Janeiro: Forence Universitário, ed. 24, 1989.

QUADROS, A. Educação Ambiental: Iniciativas Populares e Cidadania. Monografia de Especialização, Curso de Especialização em Educação Ambiental, Universidade Federal de Santa Catarina, 2007.

RIBEIRO, M. R. C.; RAMOS, F. A. G. Educação Ambiental no Cotidiano Escolar: estudo de caso etnográfico. Caderno de Pesquisa, São Luís, v. 10, n. 2, p. 9-21, 1999.

RINALDI, M. Revolución Mobile Learning. In: Printing History, First Edition, 2011.

SANTOS, T. N. d. Aplicação da Robótica no Processo de Ensino Aprendizagem da Educação Básica. Araranguá: UFSC, 2013. 91 p. Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá, 2013.




DOI: https://doi.org/10.5902/2236117013799



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: