ENVIRONMENTAL EDUCATION AND AWAKENING TO CITIZENSHIP

Authors

  • Gelsa Guarienti Rorato Universidade Federal de Santa Maria
  • Thaís Scotti do Canto-Dorow Universidade Federal de Santa Maria
  • Daniele Guarienti Rorato Universidade Federal de Santa Maria
  • Jumaida Maria Rosito Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117013347

Keywords:

Riparian Forest, Restauration of degraded areas, Native forestry species, Sustainability, Conscientization.

Abstract

The work has as objective to encourage the participation of students in environmental education activities, arousing interest in native species and their use for restoration of riparian areas of streams and springs in the municipality of São João do Polêsine, RS, Brazil. The research was conducted with students from the 4th and 5th year of Municipal Elementary School La Salle, meetings that covered topics such as the study of native trees, concepts of forest diversity , the environment and conservation areas being conducted, as well as planting native forest species, ecological trail , a walk on the banks of River Soturno, among other activities. there was a big behavioral change in relation to the preservation of the environment in the form of commitment to actions and preservationist attitudes and the desire to forward community concepts and knowledge acquired. Also noting students motivation while performing this job, evidenced by the interest and participation in activities and understanding of concepts worked. Thus, it is perceived that through environmental education can raise awareness about the need of preserving forest diversity through knowledge of native species forming forests existing in the locality, as well as its possible use in the recovery of riparian forests.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gelsa Guarienti Rorato, Universidade Federal de Santa Maria

Tecnóloga em Agricultura Familiar e Sustentabilidade e Especialização em Educação Ambiental pela Universidade Federal de Santa Maria

Thaís Scotti do Canto-Dorow, Universidade Federal de Santa Maria

Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria (1983), mestrado em Botânica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1993) e doutorado em Botânica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001). Atualmente, é professor aposentado, mas voluntário da Universidade Federal de Santa Maria.

Daniele Guarienti Rorato, Universidade Federal de Santa Maria

Engenheira Florestal, formada pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Engenharia Florestal e doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Engenharia Florestal, área de concentração em Silvicultura, UFSM.

Jumaida Maria Rosito, Universidade Federal de Santa Maria

Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1979), mestrado em Fitotecnia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1983) e doutorado em Agronomia pela Universidade Federal de Santa Maria (2002). Atualmente é professor Associado da Universidade Federal de Santa Maria.

References

BONACHELA, D. P.; MARTA, T. N. Educação Ambiental: um importante papel da família. Revista de Direito Público, Londrina, v. 5, n. 3, p. 236-253, dez. 2010.

BOZZA, A. N. et al. Conscientização sobre a importância da mata ciliar realizada com alunos do ensino fundamental da escola sistema educacional Realidade, Campinas SP. 2005. Disponível em: <http://www.enapet.ufsc.br/anais/conscientizacao_sobre_a_importancia_da_mata_ciliar_realizada_com_alunos_do_ensino_fundamental_da_escola_sistema_educacional_realidade_campinas-sp.pdf> Acesso em: 10 dezembro de 2013.

CASTRO, R. S.; BAETA, A. M. Autonomia Intelectual: condição necessária para o exercício da cidadania. In: LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES,P. P.; CASTRO, R. S. (orgs.). Educação Ambiental: repensando o espaço da cidadania, 3ª ed., São Paulo: Cortez, 2005.

EFFTING, T. R. Educação Ambiental nas Escolas Públicas: Realidade e Desafios. 2007. 90p. Monografia (Pós Graduação em Planejamento Para o Desenvolvimento Sustentável). Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Campus de Marechal Cândido Rondon, 2007.

GONÇALVES, W; PAIVA, H. N. Implantação da arborização urbana: especificações técnicas. Viçosa, MG: Editora UFV, 2013. 53 p.

ITAQUI, J. Quarta Colônia: inventários técnicos. Condesus Quarta Colônia. Santa Maria, 2002. 256p.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, vol. 113, p. 189-205. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2003.

LAMB, D. E.; GILMOUR, D. Rehabilitation and restoration of degraded forests. Issues in Forest Conservation. IUCN, Gland, Switzerland, 122 p., 2003.

LEITE, P. F; KLEIN, R. M. Vegetação. In: IBGE. Geografia do Brasil: Região Sul. Rio de Janeiro, 1990. p. 115-150.

LIMA, W. P.; ZAKIA, M. J. B. Indicadores hidrológicos em áreas florestais. Série Técnica IPEF, Piracicaba, v.12, n.31, p.53-64, 1998.

MARCUZZO, S; PAGEL, S. M; CHIAPPETTI, M. I. S. A reserva de biosfera da Mata Atlântica do Rio Grande do Sul. Caderno n.11. CETESB. São Paulo, 1998.

NETO, R. X. M.; OLIVEIRA, L. C.; SILVA, R. J. A importância do enfoque interdisciplinar nas práticas de educação ambiental. Anais... 62ª Reunião Anual da SBPC, Natal, RN, 2010. Disponível em:< http://www.sbpcnet.org.br/livro/62ra/resumos/resumos/4644.htm>. Acesso em 5 de dezembro de 2013.

NUNES, F. P.; PINTO, M. T. Cândido. Conhecimento local sobre a importância de um reflorestamento ciliar para a conservação ambiental do Alto São Francisco, Minas Gerais. Revista Eletrônica Biota Neotrópica, n. 3, v. 7. out. 2007.

SCHUMACHER, M. V. et al. A Floresta Estacional Subtropical: caracterização e ecologia no rebordo do Planalto Meridional. Santa Maria: Pallotti, 2011. 320 p.

SEBRAE. Ideias de negócios: Serviço de paisagismo. São Paulo, SP, 2013. 61 p.

Published

2014-08-31

How to Cite

Rorato, G. G., Canto-Dorow, T. S. do, Rorato, D. G., & Rosito, J. M. (2014). ENVIRONMENTAL EDUCATION AND AWAKENING TO CITIZENSHIP. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 18(2), 745–752. https://doi.org/10.5902/2236117013347