Diversity arborial and vegetation indices in environment school

Ivan Julio Apolonio Callejas, Luciane Cleonice Durante, Angela Santana de Oliveira, Marta Cristina de Jesus Albuquerque Noqueira

Abstract


Studies have shown the importance of tree diversity in terms of environmental education and for ethical behavior of the students in environmental school. However, there are few studies with a standard proposed method for determining the arboreal vegetation existing inside the schools environmental. There is also a lack of index trees that can be used to design areas for vegetation inside these environments. This study aimed to conduct an environmental assessment in three schools located the Cuiabá city. It was carried out an arboreal inventory and vegetation indexes, in order to evaluate indexes that can be used as references for designing landscape projects for educational environments, as well as to be used in planning, conservation and maintenance of arboreal vegetation existing in these spaces. It was noted in school environment investigated that there was equilibrium between the native and exotic species and it was observed high relative frequency of two species. The largest values of leaf area index was determined in exotic trees such as Manguifera Indica L. and Ficus benjamina, as well as in the native one, like Licania tomentosa (Oiti). The results suggest shading arborization index equal or greater than 40% and school arboreal vegetation index at least equal to 12m2 per student for educational environments.


Keywords


Vegetation; School yards; Shading arborization index; School vegetation index; Leaf area index

References


BONAN, G. B. Effects of land use on the climate of the United States. Climatic Change, v.37, p.449–486, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo de Fortalecimento da Escola – FUNDESCOLA. Espaços Educativos. Ensino fundamental. Subsídios para Elaboração de Projetos e Adequação de Edificações Escolares: Cadernos Técnicos. Brasília, 2002. (Cadernos Técnicos 4).

CADORIN, D. A., HASSE, I., SILVA, L. M., BETT, C. F. Características da flora arbórea de quatro escolas de Pato Branco-PR. Soc. Bras. de Arborização Urbana REVSBAU, Piracicaba – SP, v.6, n.2, p.104-124, 2011.

CALLEJAS, I. J. A., DURANTE, L. C., NOGUEIRA, M. C. de J. A., NOGUEIRA, J. de S., CAMPOS, A. C. S. Estudo do sombreamento arbóreo, atenuação da radiação solar e microclima dos pátios escolares: elementos para se pensar a sustentabilidade urbana. In: IV Encontro Latino-americano sobre Edificações e Comunidades Sustentáveis, 2011, Vitória. Anais... Vitória, 2011.

CAMPELO JÚNIOR, J. H., PRIANTE FILHO, N., CASEIRO, F. T. Caracterização macroclimática de Cuiabá. III In: Encontro Nacional de Estudos sobre o Meio Ambiente. 1991, Londrina. Anais... 1991. Londrina, 1991.

ELALI, G. O ambiente na escola: uma discussão sobre a relação escola-natureza em educação infantil. Estudos de Psicologia, v. 8, n. 2, p.309-319, 2003.

FEDRIZZI, B., TOMASINI, S. L. V., CARDOSO, L. M. A vegetação no pátio escolar: um estudo para a realidade de Porto Alegre–RS. Soc. Bras. de Arborização Urbana. Disponível em . Acesso em: 10 ago. 2011.

GUZZO, Perci. Cadastro Municipal de Espaços Livres Urbanos de Ribeirão Preto (SP): Acesso Público, Índices e Base para Novos Instrumentos e Mecanismos de Gestão. Revista da Sociedade Brasileira de Arborização Urbana, v1, n 1, 2006.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: . Acesso em abr. 2011.

I

PDU. Instituto de Pesquisas e Desenvolvimento Urbano. Perfil Socioeconômico de Cuiabá, V. IV. Cuiabá: Central de Texto, 2009.

KOWALTOWSKI, D. K. Arquitetura Escolar. 1. ed. Cidade: Oficina de textos, 2011.

LIMA NETO, E. M. & SOUZA, R. M. Índices de densidade e sombreamento arbóreo em áreas verdes públicas de Aracaju, Sergipe. Soc. Bras. de Arborização Urbana REVSBAU, Piracicaba – SP, v.4, n.4, p.47-62, 2009.

LORENZI, H. Árvores exóticas no Brasil: madeireiras, ornamentais e aromáticas. Nova Odessa: Instituto Plantarum de Estudos da Flora, 2003.

LORENZI, H. Palmeiras brasileiras e exóticas cultivadas. Nova Odessa, SP: Instituto Plantarum, 2004.

LORENZI, H. Árvores brasileiras: manual de identificação e cultivo de plantas arbóreas do Brasil, 4.ed. Nova Odessa, SP: Instituto Plantarum, 2002.

MAITELLI, G. T. Uma Abordagem Tridimensional de Clima Urbano em Área Tropical Continental. O Exemplo de Cuiabá – MT. Tese de Doutorado (Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas), Universidade de São Paulo, 1994.

OLIVEIRA, A. S. de, SANTOS, F. M. de M., FRANCO, F. M., DURANTE, L. C., CALLEJAS, I. J. A., NOGUEIRA, M. C. de J. A. Estudo da cobertura vegetal arbórea em praças urbanas – Cuiabá/Brasil. In: XI Encontro Nacional de Conforto no Ambiente Construído, 2011, Búzios. Anais... Búzios, 2011.

PARQUESCOLAR. Programa de Modernização das Escolas do Ensino Secundário. Manual de projecto: arquitectura paisagista. 2009.

RODRIGUES, L. S. & COPATTI, C. E. Diversidade arbórea das escolas da área urbana de São Vicente do Sul/RS. Biodiversidade Pampeana, Uruguaiana, v. 7, n. 1, p.7-12, 2009.

SEDUC-MT. Secretaria de Estado de Educação. Rede Física. Disponível em: . Acesso em dez. 2010.

SIMÕES, L. O. C., MAROTTA, H., PIRES, B.B.M., UMBELINO, L. F., COSTA, A.J.S.T. Índices de Arborização em espaço urbano: um estudo de caso no bairro de Vila Isabel, Rio de Janeiro, RJ. Anais do IX ENAU. Brasília, 2001. CD-Room.

WANDELLI, E.V., MARQUES FILHO, A.O. Medidas de radiação solar e índice foliar em coberturas vegetais. Acta Amazônica, v. 29, n.




DOI: http://dx.doi.org/10.5902/2236117012537



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: