Knowledge management in public administration of education, science and technology in Northeast Brazil

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133841954

Palavras-chave:

Knowledge management, public administration, education, Science, Technology

Resumo

The objective of this study was to analyze the managers’ view on education about Knowledge Management in a public institution of education, science and technology in Northeastern Brazil. This is a basic case study investigation and a qualitative research. The reference frameworks used were the knowledge management diagnosis, suggested by Bukowitz and Williams (2002), and the indexes recommended by Brito, Oliveira and Castro (2012). The results showed that Knowledge Management is in a maturation process in the institution researched. The Obtain and Use sections support the positive performance in the tactic processes, and the Build/Keep and Disposal sections support the strategic process. On the other hand, the results indicate that the organization should invest in the development of the sections Learn, which deals with the connection between organizational strategy and the learning derived from everyday actions, and in the Contribute section of the tactical process, as the organization must encourage its professionals contribute with the knowledge you have. In the strategic process, the organization should invest in the Evaluate section of the DGC, as it is up to the organization to identify new forms of organizational capital that can add value so that it can adapt to changes in the macro environment.

Key-words: knowledge management; public administration; education; science; technology.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Gustavo Moura Cavalcanti, Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte.

Master Degree in Business Administration at the Potiguar University. 

Lydia Maria Pinto Brito, University Potiguar, Departament of Doctorate and Master in Business Administration.

Doctor in Education at the Federal University of Ceará.

Ahiram Brunni Cartaxo de Castro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte.

Doutorando, mestre e graduado em Administração pela Universidade Potiguar – UNP. Especialista em Gestão de Pessoas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN e em Extensão Rural para o Desenvolvimento Sustentável pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA. Administrador no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte – IFRN.

Arthur William Pereira da Silva, Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará

Master Degree in Business Administration at the Federal University of Paraíba and Master Degree in Ambient, Tecnology and Society at the Federal Rural University of Semi-Arid. Doctoral student in Business administration at the University Potiguar. 

Referências

ALEGRE, Joaquín; SENGUPTA, Kishore; LAPIEDRA, Rafael. Knowledge management and innovation performance in a high-tech SMEs industry. International Small Business Journal, v. 31, n. 4, 2013, p. 454-470.

SCHIUMA, Giovanni; ANDREEVA, Tatiana; KIANTO, Aino. Does knowledge management really matter? Linking knowledge management practices, competitiveness and economic performance. Journal of Knowledge Management, v. 16, n. 4, p. 617-636, 2012.

BAUMAN, Zygmunt. Capitalismo parasitário: e outros temas contemporâneos. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

BASHOURI, Joseph; DUNCAN, Glen William. Communities of practice: linking knowledge management and strategy in creative firms. Journal of Business Strategy, v. 35, n. 6, p. 49-57, 2014.

BATISTA, Fábio Ferreira. Modelo de gestão do conhecimento para a administração pública brasileira: como implementar a gestão do conhecimento para produzir resultados em benefício do cidadão. Brasília: Ipea, 2012.

BERGUE, Sandro Trescastro. Gestão estratégica de pessoas no setor público. São Paulo: Atlas, 2014.

BUKOWITZ, Wendi; WILLIAMS, Ruth. Manual de Gestão do Conhecimento: ferramentas e técnicas que criam valor para a empresa. Porto Alegre: Bookman, 2002.

BRASIL. Decreto nº 5.707, de 23 de fevereiro de 2006. Dispõe sobre a Política Nacional de Desenvolvimento de Pessoal da Administração Pública Federal. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 24 fevereiro. Seção 1, 135-137, 2006.

BRITO, Lydia Maria Pinto; CASTRO, Ahiram Brunni Cartaxo de. Descarte do Conhecimento como estratégia de inovação: um estudo em uma instituição pública de educação não-formal do Nordeste do Brasil. Holos, Natal, v. 30, n. 4, 2014, p. 397-414.

BRITO, Lydia Maria Pinto; OLIVEIRA, Patrícia Webber Souza de; CASTRO, Ahiram Brunni Cartaxo de. Gestão do conhecimento numa instituição pública de assistência técnica e extensão rural do Nordeste do Brasil. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 46, n. 5, 2012, p. 1341-1366.

CARDOSO, Leonor; MEIRELES, Andreia; PERALTA, Carlos Ferreira. Knowledge management and its critical factors in social economy organizations. Journal of Knowledge Management, v. 16, n. 2, p. 267-284, 2012.

CASTRO, Ahiram Brunni Cartaxo de; BRITO, Lydia Maria Pinto; VARELA, Jedídja Hadassa de Santana. A ressignificação da área de gestão de pessoas e os novos papéis das pessoas e das organizações. Holos, Natal, v. 33, n. 4, 2017, p. 408-423.

CASTRO, Ahiram Brunni Cartaxo de Castro; BRITO, Lydia Maria Pinto Brito. Gestão do Conhecimento: como as organizações públicas do Brasil percebem esse modelo? Revista Gestão Industrial, Ponta Grossa, v. 12, n. 2, 2016, p. 59-72.

CASTRO, Ahiram Brunni Cartaxo de; BRITO, Lydia Maria Pinto; SANTOS, Rosineide Silva dos; Varela, Jedídja Hadassa de Santana. O planejamento estratégico como ferramenta para a gestão escolar: Um estudo de caso em uma instituição de ensino filantrópica da Bahia/BA. Holos, Natal, v. 31, n. 2, 2015, p. 195-211.

COOPER, Donald; SCHINDLER, Pamela. Métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: McGraw Hill Brasil, 2016.

COSTA, Francisco José da. Mensuração e desenvolvimento de escalas: aplicações em administração. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2011.

DASSO JÚNIOR, Aragon Érico. A nova gestão pública (NGP): a teoria da administração pública do estado neoliberal. Porto Alegre: UBRS, 2005.

DONATE, Mario Javier; PABLO, Jesús David Sánchez de. The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation. Journal of Business Research, v. 68, n. 2, 2015, p. 360-370.

FIDEL, Pilar; CERVERA, Amparo; SCHLESINGER, Walesska. Customer’s role in knowledge management and in the innovation process: effects on innovation capacity and marketing results. Knowledge Management Research & Practice, v. 14, n. 2, 2016, p. 195-203.

FREIRE, Patrícia de Sá et al. Universidade corporativa em rede: considerações iniciais para um novo modelo de educação corporativa. Espacios, Caracas v. 37, n. 5, 2016.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, 1995, p. 57-63.

LEE, Sangjae; KIM, Byung Gon; KIM, Hoyal. An integrated view of knowledge management for performance. Journal of Knowledge Management, v. 16, n. 2, 2012, p. 183-203.

LEE, Voon-Hsien; LEONG, Lai-Ying; HEW, Teck-Soon; OII, Keng-Boon. Knowledge management: a key determinant in advancing technological innovation?. Journal of Knowledge Management, v. 17, n. 6, 2013, p. 848-872.

MEDEIROS, Paulo César; LEVY, Evelin e Autores. Construindo uma nova gestão pública: Coletânea de textos do I Ciclo de palestra organizado pela escola de governo do RN. Natal: SEARH/RN, 2010.

MERRIAM, Sharan. Qualitative research in practice: examples for discussion and analysis. San Francisco: Jossey-Bass Inc Pub., 2002.

MUZZIO, Henrique; SILVA, Greg Jordan Alves; ROSARIO, Soraya Andrea Figueiredo do. O governo em 3D-patrimonialismo, burocracia e nova gestão pública: uma análise da percepção de servidores públicos municipais. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, Taubaté, v. 9, n. 3, 2013, p. 205-226.

NONAKA, Ikujiro; TAKEUCHI, Hirotaka. Criação de conhecimento na empresa. São Paulo: Elsevier Brasil, 2004.

OLIVEIRA, Josicleide Alves de; CASTRO, Ahiram Brunni Cartaxo de; BRITO, Lydia Maria Pinto. Gestão do Conhecimento: um estudo em um hospital federal universitário do Nordeste do brasil. Revista Gestão & Conhecimento, Belo Horizonte, v. 10, n. 2, 2016, p. 1-29.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. New public management and popular-democratic governments: contradictions between the pursuit for efficiency and the expansion of the right to education. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 36, n. 132, 2015, p. 625-646.

PAULA, Ana Paulo Paes de. Por uma nova gestão pública. Rio de Janeiro: FGV, 2015.

PINHO, Isabel; REGO, Armenio; CUNHA, Miguel Pina. Improving knowledge management processes: a hybrid positive approach. Journal of Knowledge Management, v. 16, n. 2, 2012, p. 215-242.

PDI. Plano de desenvolvimento institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (2014-2018). Natal: IFRN, 2014.

SERENKO, Alexander. Meta-analysis of scientometric research of knowledge management: discovering the identity of the discipline. Journal of Knowledge Management, v. 17, n. 5, 2013, p. 773-812.

SILVA, Thaís Santos Silva; LIMA, Afonso Augusto Teixeira de Freitas de Carvalho; GOMIDE, Camila Sant Anna. Inovação na administração pública: um meta estudo dos anais do Enanpad. Revista Capital Científico-Eletrônica. Guarapuava, v. 15, n. 1, 2017, p. 118-138.

SCHLESINGER, Cristina Costa Barros et al. Gestão do conhecimento na administração pública. Curitiba: Imap, 2008.

TORUGSA, Nuttaneeya; O'DONOHUE, Wayne. Progress in innovation and knowledge management research: From incremental to transformative innovation. Journal of Business Research, v. 69, n. 5, 2016, p. 1610-1614.

VAN WAVEREN, Corro; OERLEMANS, Leon; PRETORIUS, Tinus. Refining the classification of knowledge transfer mechanisms for project-to-project knowledge sharing. South African Journal of Economic and Management Sciences, v. 20, n. 1, 2017, p. 1-16.

WANG, Sheng; NOE, Raymond A.; WANG, Zhong-Ming. Motivating knowledge sharing in knowledge management systems: A quasi-field experiment. Journal of Management, v. 40, n. 4, 2014, p. 978-1009.

Downloads

Publicado

08-01-2021

Como Citar

Cavalcanti, G. M., Brito, L. M. P., Castro, A. B. C. de, & Silva, A. W. P. da. (2021). Knowledge management in public administration of education, science and technology in Northeast Brazil. Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 9(18), 1–21. https://doi.org/10.5902/2318133841954