Collaboration between school directors and teachers with a focus on discent learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133861846

Keywords:

Diretor escolar. Aprendizagem. Autoritarismo.

Abstract

Through this text, a research result is presented, aiming to understand the role of the school principal despite demands that go beyond the bureaucratic-administrative scope of management and that raise collaborative relationships with teachers regarding the work developed in the classroom. With a qualitative approach, of the case study type, the research used questionnaires applied with principals and teachers linked to the Municipal Education Department of Horizonte/CE. The data were submitted to content analysis and three categories emerged the following: 1) collaborative practices with a focus on school learning, which elucidated the lack of companionship between the management and faculty; 2) teachers' accountability for student performance; 3) different meanings attributed to the students' learning diagnoses. It was concluded that the teachers are considered the main ones responsible for the students' performance and that the collaboration of the management in the classroom is sporadic, since the directors prioritize the bureaucratic activities with verticalized actions that use the evaluation as a mechanism of control and teacher responsibility.

Key-words: school director, learning, authoritarianism.

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Author Biographies

Francisca Risolene Fernandes, Secretaria de Educação da Prefeitura Municipal de Horizonte

Servidora pública municipal de Horizonte-CE. Especialista em Alfabetização e Multiletramentos; em Gestão Pedagógica da Escola Básica e em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA).

Francisca Genifer Andrade de Sousa, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará-UECE (2017). Pesquisadora do grupo de pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades da Universidade Estadual do Ceará (PEMO/UECE). Tem experiência em Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Políticas públicas de juventudes, juventudes, história oral e memória. 

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil.

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Professora Adjunta do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas. Editora chefa da coleção Práticas Educativas (EdUECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora  da revista Educação & Formação do PPGE/UECE. Pesquisadora PQ do CNPq.

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Published

2021-01-18

How to Cite

Fernandes, F. R., Sousa, F. G. A. de, & Fialho, L. M. F. (2021). Collaboration between school directors and teachers with a focus on discent learning. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 10(19), e61846, p. 1–15. https://doi.org/10.5902/2318133861846