Selection of principals in the State of Rio de Janeiro: the hibernation of democracy in the political agenda of the municipalities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133854740

Keywords:

Gestão democrática. Participação. Seleção de diretores. Consulta pública. Eleição.

Abstract

This article focuses on community participation in the selection process of school principals in municipalities in the state of Rio de Janeiro, considered to be of low ordering fidelity. The National Education Plan - PNE - constitutes the policy that induces the regulation of democratic management and the analysis operates in the unfolding of this policy in relation to the municipalities. Understanding participation as a key of a democratic school, we problematize the sense of community that circulates in the educational field and in the official texts. To analyze the hibernation process of democratic management, we ponder the effects of this municipality action from the policy of PNE. Although management is regulated, it is not possible to place these municipalities in the context that tends towards democracy.

Key-words: democratic management; participation; principals selection; public consultation; election.

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Author Biographies

Daniela Patti do Amaral, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) - Brasil; Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFRJ; Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas dos Sistemas Educacionais (Gesed) do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFRJ.

Marcela Moraes de Castro, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Pedagoga, Técnica em Assuntos Educacionais da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) - Brasil

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na linha Currículo e Linguagem da Faculdade de Educação da UFRJ - Brasil

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na linha Políticas e Instituições Educacionais da Faculdade de Educação da UFRJ - Brasil

Bolsista CAPES-Print pelo Programa de Doutoramento em Ciências da Educação na especialidade de Sociologia da Educação e Política Educativa do Instituto de Educação da Universidade do Minho (UMinho) - Portugal

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Published

2021-01-08

How to Cite

Amaral, D. P. do, & Castro, M. M. de. (2021). Selection of principals in the State of Rio de Janeiro: the hibernation of democracy in the political agenda of the municipalities. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 10(19), e54740, p. 1–13. https://doi.org/10.5902/2318133854740