Improving teaching and management work in a public school in Santa Catarina through a customer satisfaction survey
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133853179Keywords:
qualidade do serviço, práticas de gestão escolar, organização do trabalho pedagógico.Abstract
The Manoel Vicente Gomes School, from the public system in the state of Santa Catarina, implemented an evaluating practice of the services quality called Teachers Feedback. The current version of the Project is a data generation tool developed by managers and validated by the school community, as a practice that allowed the development of a collective view of teachers and managers services quality from studentes and teachers perpective. The research presentes the process of data gathering and project implementation in 2019, also discusses the results found and its analysis by the management. In conclusion, this result shows how important a quality service survey is for the school organization to rethink management’s practice.
Key-words: service of quality; school management practices; organisation of pedagogical work.
Downloads
References
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994.
BRANDALISE, Mary Ângela Teixeira. Avaliação institucional da escola: conceitos, contextos e práticas. Olhar de Professor, Ponto Grossa, v. 13, n. 2, 2010, p. 315-330.
COELHO, Allexandro Mori; CORSEUIL, Carlos Henrique. Diferenciais salariais no Brasil: um breve panorama. In: CORSEUIL, Carlos Henrique (ed.). Estrutura salarial: aspectos conceituais e novos resultados para o Brasil. Rio de Janeiro: Ipea, 2002, p. 67-100.
COLAÇO, Silvania Faccin. A travessia do ser aluno para o ser professor: práticas de letramento pedagógico no Pibid. Pelotas: UFPel, 2015. 212f. tese (doutorado em Letras). Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Católica de Pelotas.
CROSBY, Philip Bayard. Quality is free: the art of making quality certain. Nova Iorque: New American Library, 1979.
DEMO, Pedro. Ironias da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
FELÍCIO, Fabiana de; FERNANDES, Reynaldo. O efeito da qualidade da escola sobre o desempenho escolar: uma avaliação do ensino fundamental no Estado de São Paulo. ENCONTRO NACIONAL DE ECONOMIA, 33, 2005. Anais ... Natal: Anpec, 2005. Disponível em http://www.anpec.org.br/encontro2005/artigos/A05A157.pdf. Acesso em 8 jan. 2020.
FRITZEN, Maristela Pereira. O olhar da etnografia no fazer pesquisa qualitativa: algumas reflexões teórico-metodológicas. In: FRITZEN, Maristela Pereira; LUCENA, Maria Inêz Probst (orgs.) O olhar da etnografia em contextos educacionais: interpretando práticas de linguagem. Blumenau: Furb, 2012, p. 55-71.
MAJOR GERCINO. Projeto político-pedagógico da Escola de Educação Básica Manoel Vicente Gomes. Florianópolis: SED/SC, 2019.
PARASURAMAN, Parsu; ZEITHAML, Valarie A; BERRY, Leonard L. Um modelo conceitual de qualidade de serviço e suas implicações para a pesquisa no futuro. RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 46, n. 4, 2006, p. 96-108.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Coordenação do trabalho pedagógico. São Paulo: Cortez. 2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.