Affirmative action’s program at UFSM: the public higher education under the watch of yours managers

Authors

  • Cláudia Regina Costa Pacheco UFPEL

DOI:

https://doi.org/10.5902/21762171989

Abstract

 

This work presents a study made at UFSM about Affirmative Action’s Program. The basic question in this work is: to what extent may the program affirmative action’s implementation at UFSM contribute to a democratic public higher education managing? This research’s main objective is to comprehend the Affirmative Action program’s implementation and its contributions to a democratic higher education managing. It is needed first to apprehend the process of implementation, access and permanency apprehension at UFSM. The university configuring itself to a place where there is the construction of identities, also needs to develop a role of mediator in the process of citizenship construction, to that the participation of teachers, managers, students and the community is elementary, this combined action enriches the planning and allows better actions facing the schooling diversity.

Key-words: affirmative action, higher education, educational managing. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudia Regina Costa Pacheco, UFPEL

Doutoranda em Educação – PPGE/UFPel; Profª Ms. do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul/IFRS.

References

BITTAR, Mariluce; OLIVEIRA, João Ferreira de; MOROSINI, Marília (org.). Educação superior no Brasil - 10 anos pós-LDB. Brasília: Inep, 2008.

EXPOSIÇÃO DE MOTIVOS DO ANTEPROJETO DA LEI DO ENSINO SUPERIOR, Brasília, 2005. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 1º jul., 2007.

GARCIA, Renísia Cristina. Identidade fragmentada: um estudo sobre a história do negro na educação brasileira: 1993-2005. Brasília: Inep, 2007.

LEI DE DIRETRIZES E BASES DA EDUCAÇÃO NACIONAL - Lei 9394/96.

MANUAL DO CANDIDATO - VESTIBULAR/ 2008 - UFSM. Disponível em: <http://www.scribd.com/doc/973204/manual-do-candidato-UFSM-2008>. Acesso em: 5 jul., 2009.

MANUAL DO CANDIDATO - VESTIBULAR/ 2009 - UFSM. Disponível em: <http://coperves.proj.ufsm.br/ManualVestibular2009.pdf>. Acesso em: 14 out., 2009.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Anteprojetos da Reforma Universitária. Disponível em: . Acesso em: 13 jul., 2009.

NASCIMENTO, Elimar Pinheiro do. Globalização e exclusão social: fenômenos de uma nova crise da Modernidade? In: DOWBOR, Ladislau. Desafios da globalização. Petrópolis: Vozes, 1997, p. 40-52.

RISTOFF, Dilvo. Educação superior no Brasil - 10 anos pós-LDB: da expansão à democratização. In: BITTAR, Mariluce; OLIVEIRA, João Ferreira de; MOROSINI, Marília (org.). Educação superior no Brasil - 10 anos pós-LDB. Brasília: Inep, 2008, p. 39-50.

SANTOS, Boaventura de Sousa. VI Congresso Brasileiro de Sociologia. Instituto de Filosofia e Ciências Sociais da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1995.

Published

2013-11-20

How to Cite

Pacheco, C. R. C. (2013). Affirmative action’s program at UFSM: the public higher education under the watch of yours managers. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 2(4), 7–21. https://doi.org/10.5902/21762171989

Issue

Section

Artigos