Analysis and proposal for improvements for the process of formalization of internships at a higher education institution
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133887163Keywords:
systems integration, intership, internship processAbstract
The article deals with the management and formalization of student internships. It aims to analyze internship procedures at an HEI, identifying phases and stages that favor or hinder and propose improvements to the process. Through a qualitative observational, bibliographical, documentary and case study approach, it presents a theoretical review on the internship and legislation and, contextualization of processes, process management and management by processes, followed by analysis. The results indicate that for the suggestions to be put into practice, it is necessary to develop a new system for processing internship documents.
Downloads
References
BARROS, Aparecida da Silva Xavier. Expansão da educação superior no Brasil: limites e possibilidades. Revista de Ciência da Educação, São Paulo, v. 36, n. 131, 2015, p. 361-390.
BRASIL. Decreto n. 20.294, de 12 de agosto de 1931. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-20294-12-agosto-1931-511551-publicacaooriginal-1-pe.html . Acesso em: 17 ago. 2023.
BRASIL. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996: estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf . Acesso em: 17 ago. 2023.
BRASIL. Lei n. 11.788, de 25 de setembro de 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm . Acesso em: 08 ago. 2023.
CATELLI, Armando; SANTOS, Edilene Santana. Mensurando a criação de valor na gestão pública. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 38, n. 3,2004, p. 423-448.
COLOMBO, Irineu Mario; BALLÃO, Carmen Mazepa. Histórico e aplicação da legislação de estágio no Brasil. Educar em Revista, São Paulo, n. 53, 2014, p. 171-186.
CRESWELL, John Ward. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Penso, 2014.
CUNHA, Marcos Ribeiro. Gestão estratégica de IES: modelos e funções do planejamento estratégico em universidades públicas e privadas de Palmas–Tocantins. Lisboa: Universidade Lusófona, 2011. 172f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias.
FLORES, Evandro Gomes; CASADO, Frank Leonardo; RIZZETTI, Daniele Medianeira; MACEDO, JONAS Carniel de; KIENETZ, Taiani Bacci; NEVES, Rafael Felin. Projeto de modernização administrativa da Reitoria da UFSM: implementando a gestão por processos e uma instituição federal de ensino superior. COLOQUIO INTERNACIOAL DE GESTION UNIVERSITARIA, 18, 2018. Actas ... Loja, Equador: Universidad Técnica Particular de Loja, 2018.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2019.
HILSDORF, Maria Lúcia Spedo. História da educação brasileira: leituras. São Paulo: Cengage Learning, 2003.
LIMA, Jamylle dos Santos Melo; CARVALHO, Victor Diogho Heuer de; FREITAS JÚNIOR, Olival de Gusmão. Modelagem de um escritório de gerenciamento de processos: estudo em um campus de uma universidade federal brasileira. Perspectivas em Ciência da Informação, Minas Gerais, v. 26, n. 3, 2021, p. 51-73.
MARIZ, Anna Carla Almeida; ALMEIDA, Regina Helena Sá. Os estágios na educação superior e a lei n. 11.788: um estudo de caso na área de arquivologia. Ágora, Florianópolis, v. 25, 2015, p. 102-135.
OLIVEIRA, Jefferson Menezes; GROHMANN, Márcia Zampieri. Gestão por processos: configurações em organizações públicas. Pensamento & Realidade, São Paulo, v. 31, 2016, p. 56-81.
PAIM, Rafael; CARDOSO, Vinícius; CAULLIRAUX, Heitor; CLEMENTE, Rafael. Gestão de processos: pensar, agir e aprender. Porto Alegre: Grupo A, 2009.
SHUTOV, Alexei. Reengineering university: modeling business processes to achieve strategic Goals. SIGSAND/PLAIS EUROSYMPOSIUM, 4, 2011. Conference proceedings … Gdańsk, Poland, 2011, 3-14.
TURKMAN, Peter. The critical success factors of business process. International Journal of Information, Ljubljana, v. 30, 2010, p. 125-134, 2010.
VIEIRA, Naldeir dos Santos; TELES, Maiara Pereira; HIGUCHI, Agnaldo Keiti; FERNANDES, Kenny Moreno Santos; SILVEIRA CAMPOS, Daniela Cristina. Fatores que interferem na percepção de satisfação com o estágio supervisionado um estudo com estagiários do curso de Administração da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM. Revista da Educação Superior do Senac-RS, Rio Grande do Sul, v.14, n. 1, 2021, p. 1-10.
WANDERLEY, Luiz Eduardo Waldemarin. O que é universidade? São Paulo: Brasiliense, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.