Impact of the Covid-19 pandemic on the Brazilian National High School Examination Results on the State of Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133886282

Keywords:

Education, High School, State of Paraná, ENEM, COVID-19, Pandemic, Education Data Mining, Tableau

Abstract

In Brazil, the National High School Examination – Enem –, was created in 1998 with the purpose of establishing a national reference and, over time, it has become a system for evaluating the academic performance of students seeking admission to undergraduate courses. The Covid-19 pandemic had a profound impact on the daily lives of families, with the suspension of in-person classes and the adoption of emergency remote learning. The Enem in 2020 recorded a record rate of abstentions, and even after the end of the pandemic, the number of registrants did not return to previous levels. In this study, the established hypothesis was that the pandemic had a negative impact on the results of students in the State of Paraná. In the investigation, the microdata of the Enem between 2019 and 2022 were assessed. Given the extent of the information, the Tableau tool was employed to analyze and correlate students' profiles with their performance in the exams, enabling comparative and descriptive assessments. It can be confirmed that the changes resulting from the pandemic had a significant impact on the findings, accelerating processes and transformations that were already underway, requiring reflection on the part of the government and the academic community.

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Author Biographies

Rafael José de Andrade, UTFPR

Engenheiro eletricista, graduado pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) em 2007, e graduado em Física pela Universidade Federal do Paraná em 2004. Concluiu MBA em Gestão de Negócios para o Setor Elétrico pela Fundação Getúlio Vargas (FGV) em 2019 e Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino pela Universidade Tecnológica do Paraná (UTFPR) em 2023. Atuou na Chesf e Copel na área de manutenção de sistemas de proteção e controle. Desde 2013 trabalha na Itaipu Binacional, atuando na área de planejamento, programação da operação e estatística, como instrutor de treinamentos internos e supervisor de estagiários.

Juliane Maria Bergamin Bocardi, UTFPR

Possui graduação em Química Licenciatura pela UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2003). Possui curso de pós-graduação Especialização para o Ensino de Química pela UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2005). Possui mestrado em Química Aplicada pela UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa na linha de pesquisa Produtos Naturais. Possui doutorado em Química Aplicada, área de concentração Química Analítica pela UNICENTRO -Universidade Estadual do Centro-Oeste. Tem experiência em estudos de monitoramento ambiental de metais em solos. Atualmente é professora efetiva de Química na UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus de Medianeira.

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Published

2024-02-16

How to Cite

Andrade, R. J. de, & Bocardi, J. M. B. (2024). Impact of the Covid-19 pandemic on the Brazilian National High School Examination Results on the State of Paraná. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, e86282. https://doi.org/10.5902/2318133886282