Training transfer support: an evaluative study of a federal agency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133874192

Keywords:

Avaliação., Treinamento em serviço., Suporte à transferência de treinamento.

Abstract

The study evaluated support for transfer of training after completion of a course. It was based on the Integrated Training Impact Assessment Model (Impact Model), which analyzes the dependence between the results of training and the existence of an organizational environment favorable to the performance of its participants. The evaluative approach focused on course participants, with data collected from 30 subjects through a transfer support scale, tested and validated semantically and statistically. Among the results is the intermediate position of the psychosocial support provided by the institution, which points to the importance of reflecting on the value that can be added to work processes through training that goes beyond the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lúcia Regina Goulart Vilarinho, Fundação Cesgranrio

Doutora e Mestre em Educação pela UFRJ; professora aposentada da Faculdade de Educação da UFRJ; professora do PPGE-Universdade Estácio de Sá; professora do Curso de Mestado Profissional em Avaliação da Fundação Cesgarnrio

References

ABBAD, Gardênia da Silva. Um modelo integrado de avaliação de impacto de treinamento no trabalho: IMPACT. Brasília: UNB, 1999. 262f. Tese (Doutorado em Psicologia). Universidade de Brasília.

ABBAD, Gardênia da Silva et al. Suporte à transferência de treinamento e suporte à aprendizagem. In: ABBAD, Gardênia da Silva et al. Medidas de avaliação em treinamento, desenvolvimento e educação: ferramentas para gestão de pessoas. Porto Alegre: Artmed, 2012, p. 244-263.

ABBAD, Gardênia da Silva et al. Medidas de suporte em avaliação de TD&E. In: BORGES-ANDRADE, Jairo Eduardo et al. Treinamento, desenvolvimento e educação em organizações e trabalho: fundamentos para a gestão de pessoas. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 395-421.

ABBAD, Gardênia da Silva; SALLORENZO, Lucia Henriques. Desenvolvimento e validação de escalas de suporte à transferência de treinamento. Revista de Administração, São Paulo, v. 36, n. 2, 2001, p. 33-45.

BORGES ANDRADE, Jairo Eduardo. Avaliação integrada e somativa em TD&E. In: BORGES ANDRADE, Jairo Eduardo et al. Treinamento, desenvolvimento e educação em organizações e trabalho: fundamentos para a gestão de pessoas. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 343-358.

BORGES ANDRADE, Jairo Eduardo. Desenvolvimento de medidas em avaliação de treinamento. Estudos em Psicologia, Campinas, v. 7, n. especial, 2002, p. 31-43.

BRANDALISE, Loreni Teresinha; BERTOLINI, Geysler Rogis Flor. Instrumentos de medição de percepção e comportamento: uma revisão. Rev. Ciênc. Empres. Unipar, Umuarama, v. 14, n. 1, 2013, p. 7-34.

CAMÕES, Marizaura Reis de Souza. Análise do processo de implementação da política nacional de desenvolvimento de pessoal. Brasília: UNB, 2013. 200f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade de Brasília.

EBOLI, Marisa et al. Educação corporativa no Brasil: mitos e verdade. São Paulo: Gente, 2004.

ELLIOT, Ligia Gomes; HILDENBRAND, Luci; BERENGUER, Mêrcedes Moreira. Questionário. In: ELLIOT, Ligia Gomes (org.). Instrumentos de avaliação e pesquisa: caminhos para a construção e validação. Rio de Janeiro: WAK, 2012. p. 69-100. 55

FARAH, Rima. Avaliação da qualidade do instrumento de avaliação de desempenho de educadores em saúde do Consórcio Brasileiro de Acreditação. Rio de Janeiro: Fundação Cesgranrio, 2014. 63f. Dissertação (Mestrado Profissional em Avaliação) - Fundação Cesgranrio.

HAMBLIN, Anthony C. Avaliação e controle do treinamento. São Paulo: McGraw-Hill, 1978.

KIRKPATRICK, Donald L; KIRKPATRICK, James D. Como avaliar programas de treinamento de equipes: os quatro níveis. Rio de Janeiro: Senac Rio, 2010.

KIRKPATRICK, Donald L. Evaluation of training. In: CRAIG, Robert L. Training and development handbook. New York: MacGraw-Hill, 1976.

MOURÃO, Luciana; BORGES-ANDRADE, Jairo Eduardo. Avaliação de programas públicos de treinamento: um estudo sobre o impacto no trabalho e na geração de emprego. Organizações & Sociedade, Salvador, v. 12, n. 33, 2005, p. 13-38.

PACHECO, Luzia et al. Capacitação e desenvolvimento de pessoas. Rio de Janeiro: FGV, 2005.

PILATI, Ronaldo. História e importância de TD&E. In: BORGES-ANDRADE, Jairo et al. Treinamento, desenvolvimento e educação em organizações e trabalho: fundamentos para a gestão de pessoas. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 159-176.

VARGAS, Miramar Ramos Maia; ABBAD, Gardênia da Silva. Bases conceituais em treinamento, desenvolvimento e educação: TD&E. In: BORGES-ANDRADE, Jairo Eduardo et al. Treinamento, desenvolvimento e educação em organizações e trabalho: fundamentos para a gestão de pessoas. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 137-158.

VARGAS, Miramar Ramos Maia. Treinamento e desenvolvimento: reflexões sobre seus métodos. Revista de Administração, São Paulo, v. 31, n. 2, 1996, p. 126-136.

WORTHEN, Blaine R; SANDERS, James R; FITZPATRICK, Jody L. Avaliação de programas: concepções e práticas. São Paulo: Gente, 2004.

Published

2023-03-26

How to Cite

Marques, S. de S. C., & Vilarinho, L. R. G. (2023). Training transfer support: an evaluative study of a federal agency. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, e74192, p. 1–13. https://doi.org/10.5902/2318133874192

Most read articles by the same author(s)