Training transfer support: an evaluative study of a federal agency
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133874192Keywords:
Avaliação., Treinamento em serviço., Suporte à transferência de treinamento.Abstract
The study evaluated support for transfer of training after completion of a course. It was based on the Integrated Training Impact Assessment Model (Impact Model), which analyzes the dependence between the results of training and the existence of an organizational environment favorable to the performance of its participants. The evaluative approach focused on course participants, with data collected from 30 subjects through a transfer support scale, tested and validated semantically and statistically. Among the results is the intermediate position of the psychosocial support provided by the institution, which points to the importance of reflecting on the value that can be added to work processes through training that goes beyond the classroom.
Downloads
References
ABBAD, Gardênia da Silva. Um modelo integrado de avaliação de impacto de treinamento no trabalho: IMPACT. Brasília: UNB, 1999. 262f. Tese (Doutorado em Psicologia). Universidade de Brasília.
ABBAD, Gardênia da Silva et al. Suporte à transferência de treinamento e suporte à aprendizagem. In: ABBAD, Gardênia da Silva et al. Medidas de avaliação em treinamento, desenvolvimento e educação: ferramentas para gestão de pessoas. Porto Alegre: Artmed, 2012, p. 244-263.
ABBAD, Gardênia da Silva et al. Medidas de suporte em avaliação de TD&E. In: BORGES-ANDRADE, Jairo Eduardo et al. Treinamento, desenvolvimento e educação em organizações e trabalho: fundamentos para a gestão de pessoas. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 395-421.
ABBAD, Gardênia da Silva; SALLORENZO, Lucia Henriques. Desenvolvimento e validação de escalas de suporte à transferência de treinamento. Revista de Administração, São Paulo, v. 36, n. 2, 2001, p. 33-45.
BORGES ANDRADE, Jairo Eduardo. Avaliação integrada e somativa em TD&E. In: BORGES ANDRADE, Jairo Eduardo et al. Treinamento, desenvolvimento e educação em organizações e trabalho: fundamentos para a gestão de pessoas. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 343-358.
BORGES ANDRADE, Jairo Eduardo. Desenvolvimento de medidas em avaliação de treinamento. Estudos em Psicologia, Campinas, v. 7, n. especial, 2002, p. 31-43.
BRANDALISE, Loreni Teresinha; BERTOLINI, Geysler Rogis Flor. Instrumentos de medição de percepção e comportamento: uma revisão. Rev. Ciênc. Empres. Unipar, Umuarama, v. 14, n. 1, 2013, p. 7-34.
CAMÕES, Marizaura Reis de Souza. Análise do processo de implementação da política nacional de desenvolvimento de pessoal. Brasília: UNB, 2013. 200f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade de Brasília.
EBOLI, Marisa et al. Educação corporativa no Brasil: mitos e verdade. São Paulo: Gente, 2004.
ELLIOT, Ligia Gomes; HILDENBRAND, Luci; BERENGUER, Mêrcedes Moreira. Questionário. In: ELLIOT, Ligia Gomes (org.). Instrumentos de avaliação e pesquisa: caminhos para a construção e validação. Rio de Janeiro: WAK, 2012. p. 69-100. 55
FARAH, Rima. Avaliação da qualidade do instrumento de avaliação de desempenho de educadores em saúde do Consórcio Brasileiro de Acreditação. Rio de Janeiro: Fundação Cesgranrio, 2014. 63f. Dissertação (Mestrado Profissional em Avaliação) - Fundação Cesgranrio.
HAMBLIN, Anthony C. Avaliação e controle do treinamento. São Paulo: McGraw-Hill, 1978.
KIRKPATRICK, Donald L; KIRKPATRICK, James D. Como avaliar programas de treinamento de equipes: os quatro níveis. Rio de Janeiro: Senac Rio, 2010.
KIRKPATRICK, Donald L. Evaluation of training. In: CRAIG, Robert L. Training and development handbook. New York: MacGraw-Hill, 1976.
MOURÃO, Luciana; BORGES-ANDRADE, Jairo Eduardo. Avaliação de programas públicos de treinamento: um estudo sobre o impacto no trabalho e na geração de emprego. Organizações & Sociedade, Salvador, v. 12, n. 33, 2005, p. 13-38.
PACHECO, Luzia et al. Capacitação e desenvolvimento de pessoas. Rio de Janeiro: FGV, 2005.
PILATI, Ronaldo. História e importância de TD&E. In: BORGES-ANDRADE, Jairo et al. Treinamento, desenvolvimento e educação em organizações e trabalho: fundamentos para a gestão de pessoas. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 159-176.
VARGAS, Miramar Ramos Maia; ABBAD, Gardênia da Silva. Bases conceituais em treinamento, desenvolvimento e educação: TD&E. In: BORGES-ANDRADE, Jairo Eduardo et al. Treinamento, desenvolvimento e educação em organizações e trabalho: fundamentos para a gestão de pessoas. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 137-158.
VARGAS, Miramar Ramos Maia. Treinamento e desenvolvimento: reflexões sobre seus métodos. Revista de Administração, São Paulo, v. 31, n. 2, 1996, p. 126-136.
WORTHEN, Blaine R; SANDERS, James R; FITZPATRICK, Jody L. Avaliação de programas: concepções e práticas. São Paulo: Gente, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.