The relationship between evasion and employability mediated by the development of skills: a case study on the Philosophy course/UFMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133870855

Keywords:

Philosophy Course, Skills, Dropout, Graduate, Work

Abstract

In this text, we present research results that aimed to verify to what extent the factors that influence the dropout of the undergraduate course in Philosophy at UFMS are related to the formation and the developed competences. From a qualitative-quantitative perspective, data collection was carried out through bibliographic analysis, document analysis, questionnaires and semi-structured interviews. Eleven interviews and 304 questionnaires were applied to the research subjects. Among the results obtained, the need for conceptual adaptation of the PPC to the needs of a night teaching degree course stands out; competences linked to the core of the course are fully developed, while those linked to teaching are perceived by graduates as deficient, which demonstrates an emphasis on research subjects; the main factor that motivates the dropout is the conciliation between work and study, combined with a shock when coming into contact with the academic reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oseias Freitas de Oliveira Júnior, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Mestre em Administração Universitária pelo PPGAU/UFSC. Servidor técnico-administrativo da UFMS. E-mail: oseias.junior@ufms.br

Marcos Baptista Lopez Dalmau, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor. Professor no Departamento de Ciências da Administração, PPGAU e PPGA da UFSC. E-mail: professordalmau@gmail.com

References

AVARISTO, João Augusto de Campos. O desenvolvimento de competências profissionais: um levantamento com os egressos de um curso de mestrado profissional do campo de públicas. 2019. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019.

BIEBER, Ronaldo. A influência das competências individuais dos egressos dos cursos de administração da região sudoeste do Paraná no comportamento inovador. Pato Branco: UTFPR, 2016. 120f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional). Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

BRASIL. Decreto n. 6.096, de 24 de abril de 2007: institui o Programa de Apoio aos Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - Reuni. Brasília: DOU, 2007.

INEP. Censo da educação superior 2018: notas estatísticas. Brasília, 2019.

INEP. Censo da educação superior 2019: notas estatísticas. Brasília, 2020.

INEP. Censo da educação básica 2020: notas estatísticas. Brasília, 2021.

CALEGARI, Carmen Regina. O perfil profissional docente dos egressos da Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Uberlândia-MG. Uberaba: UFTM, 2017. 126f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

CAMPOS, Débora Barni de. Desenvolvimento de um modelo de diagnóstico de formação de competências socioemocionais para cursos de engenharia. Ponta Grossa: UFTPR, 2019. 222f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

CANAL, Cláudia Patrocínio Pedroza; FIGUEIREDO, Zenólia Christina Campos. Permanência na educação superior pública: experiência de política de acompanhamento do desempenho acadêmico de estudantes. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, n. 11, 2021, p. 1-20.

CAVALCANTE, Maria Alexsandra Pires. Aspectos de acompanhamento de egressos do Curso de Bacharelado em Administração Pública do Instituto UFC Virtual. Fortaleza: UFC, 2019. 95f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará.

COUTINHO, Eduardo Henrique Lacerda. Políticas públicas para educação profissional e tecnológica e o mundo do trabalho contemporâneo: um estudo de caso dos egressos dos cursos técnicos integrados do Cefet/MG. São Paulo: PUCSP, 2016. 217f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

DOURADO, Janaína Rute da Silva. Competências da sustentabilidade na atuação profissional dos egressos do Centro Paula Souza - um estudo de caso. São Paulo: PUCSP, 2018. 181f. Tese (Doutorado em Administração) - Programa de Pós-Graduação em Administração, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

HAN, Byung Chul. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2017.

LACOMBE, Beatriz Braga. A relação indivíduo-organização: é possível não se identificar com a organização? ENCONTRO DE ESTUDOS ORGANIZACIONAIS, 2, 2002. Anais… Recife: UFPE/Anpad, 2002.

LOBATO, Danielle de Cássia da Silva Malcher. A contribuição do Instituto Federal do Pará do campus de Bragança na formação de capital humano local e seus desdobramentos. Belém: UFPA, 2018. 132f. Dissertação (Mestrado em Gestão Pública) - Núcleo de Altos Estudos Amazônicos, Universidade Federal do Pará.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2010.

MALVEZZI, Sigmar. Empregabilidade e carreira. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, n. 2, 1999, p. 64-68.

MARCONDES, Nilsen Aparecida Vieira; BRISOLA, Elisa Maria Andrade. Análise por triangulação de métodos: um referencial para pesquisas qualitativas. Revista UniVap, v. 20, 2014, p. 201-208.

MONTENEGRO, Mariana Cruz. As percepções dos egressos de um programa de educação formal em administração pública quanto à aplicação da aprendizagem no contexto organizacional: um estudo de caso da Procuradoria Geral da Fazenda Nacional. São Paulo: FGV, 2017. 132f. Dissertação (Mestrado em Administração Pública) - Fundação Getúlio Vargas.

OECD. Skills matter: further results from the survey of adult skills. Paris: OECD Publishing, 2016.

SCALI, Danyelle Freitas. A evasão nos cursos superiores de tecnologia: a percepção dos estudantes sobre seus determinantes. Campinas: Unicamp, 2009. 164f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas.

UNGER, Roberto Mangabeira. A economia do conhecimento. São Paulo: Autonomia Literária, 2018.

UFMS. Resolução n. 529, Cograd, de 16 de outubro de 2018: dispõe sobre o projeto pedagógico de curso. Campo Grande: UFMS, 2017. Disponível em: https://fach.ufms.br/files/2022/03/Projeto-Pedagogico-2018.pdf. Acesso em: 14 mar. 2022.

UFMS. Resolução n. 550, de 20 de novembro de 2018: aprova o Regulamento Geral dos Cursos de Graduação da Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande: UFMS, 2018.

UFMS. Sobre o curso de Filosofia. Disponível em: https://fach.ufms.br/sobre-o-curso-de-filosofia. Acesso em: 5 out. 2021.

UFMS. UFMS e UFSC iniciam tratativas para oferta de mestrado fora de sede em Administração Universitária. 11/02/2019. Disponível em: https://www.ufms.br/ufms-e-ufsc-iniciam-tratativas-para-oferta-de-mestrado-fora-de-sede-em-administracao-universitaria. Acesso em: 17 dez. 2020.

Published

2022-09-28

How to Cite

Oliveira Júnior, O. F. de, & Dalmau, M. B. L. (2022). The relationship between evasion and employability mediated by the development of skills: a case study on the Philosophy course/UFMS. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 11(20), e70855, p. 1–20. https://doi.org/10.5902/2318133870855