Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture

Authors

  • Maraligia da Silva Prefeitura Municipal de Santo André.
  • Sanny Silva da Rosa Universidade Municipal de São Caetano do Sul.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133868748

Keywords:

políticas de educação inclusiva, gestão democrática, atuação em políticas, diretor(a)escolar, Santo André.

Abstract

The article presents and discusses the role played by school principals to build an inclusive school culture for students with disabilities who attend regular classrooms. The research aimed to record school managers’ memories of Santo André’s special education policy implemented in 1990s onwards. Data were collected in a discussion group and analyzed through prose analysis, considering the following theoretical categories: inclusive education, democratic management, policy enactment and human action. The results were systematized in a protocol that aim to articulate five roles played by school principals in the building of an inclusive school culture: that of school manager; the mediator; the trainer; the welcoming and policy articulator.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maraligia da Silva, Prefeitura Municipal de Santo André.

Professora de educação infantil e ensino fundamental da Prefeitura Municipal de Santo André.

 

Sanny Silva da Rosa, Universidade Municipal de São Caetano do Sul.

Professora na Universidade Municipal de São Caetano do Sul.

References

ANDRÉ ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 2012.

ARENDT, Hanna. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

BALL, Stephen J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, 2005, p. 539-564.

BALL, Stephen J; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Annette. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa: UEPG, 2016.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2012.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC, 2008.

BRASIL. Decreto 10.502/2020 de 30 de setembro de 2020: institui a política nacional de educação especial: equitativa, inclusiva e com aprendizado ao longo da vida. Brasília: Presidência da República, 2020.

CORREIA, Adriano. O significado político da natalidade. In: CORREIA, Adriano; NASCIMENTO, Mariangela (orgs.). Hanna Arendt: entre o passado e o futuro. Juiz de Fora: UFJF, 2008.

IBGE. IBGE cidades. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br. Acesso em: 15 mar. 2021.

FREITAS, Alissandra Marques de. Desafios do professor assessor de educação inclusiva no contexto das políticas públicas do município de Santo André/SP. São Caetano do Sul: USCS, 2021. 96f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação). Universidade Municipal de São Caetano do Sul.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2004.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. PRIETO, Rosângela Gavioli. Entre pontos e contrapontos. In: ARANTES, Valéria Amorim (org.). Inclusão escolar. São Paulo, Summus, 2006, p. 9-11.

MEINERZ, Carla Beatriz. Grupos de discussão: uma opção metodológica na pesquisa em educação. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 2, 2011, p. 485-504.

PARO, Vitor Henrique. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, 2010, p. 763-778.

ROSA, Sanny S. da. Políticas regulatórias, subjetividade e os entraves à democracia na escola pública: contribuições à pesquisa curricular. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 3, 2019, p. 844-867.

SCHIFINO, R. S. A luta das mulheres operárias por creche: do balde ao direito à educação. Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, [S. l.], v. 4, n. 2, 2016, p. 94-111.

SAGE, Daniel D. Estratégias administrativas para a realização do ensino inclusivo.

In: STAINBACK, Susan; STAINBACK William (orgs.). Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999, p.129-141

SANTO ANDRÉ. Lei orgânica municipal, de 08 de abril de 1990. Disponível em: http://www4.cmsandre.sp.gov.br:9000/normas/29209. Acesso em: 7 jul. 2021.

SANTO ANDRÉ. Revista educação inclusiva: plano 1997. Santo André: Prefeitura Municipal, 1997.

SANTO ANDRÉ. Educação inclusiva. Revista da Secretaria de Educação e Formação Profissional. Santo André: Cade, 2000.

SANTO ANDRÉ. Balanço social: história da educação inclusiva no município de Santo André (SP). Santo André: Secretaria Municipal de Educação e Formação Profissional, 2008. Disponível em: https://issuu.com/aureaeditoraltda/docs/balanco. Acessado em: 20 de julho de 2021.

RAMOS, Fábio Pestana; MORAIS, Marcus Vinícius. Eles formaram o Brasil. São Paulo: Contexto, 2010.

SILVA, Maraligia; ROSA, Sanny S. da. Protocolo de ações para uma cultura escolar inclusiva. São Caetano do Sul: Universidade Municipal de São Caetano do Sul, 2021.

TEZANI, Thais Cristina Rodrigues. A relação entre gestão escolar e educação inclusiva: o que dizem os documentos oficiais? Revista Online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, n. 6, 2009, p. 1-21.

Published

2022-08-12

How to Cite

Silva, M. da, & Rosa, S. S. da. (2022). Democratic memories of Santo André/SP municipal educational system: inclusive school culture. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 11(20), e68748, p. 1–18. https://doi.org/10.5902/2318133868748