Teaching cultures and organizational culture in a federal education institute
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133868214Keywords:
Cultura Organizacional. Cultura Escolar. Subculturas. Docentes.Abstract
cxxxxxxxxxxxxxx
Downloads
References
BOGDAN, Robert; BILKEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
COCHRAN, William. Sampling techniques. New York: John Wiley & Sons, 1977.
FERREIRA, Maria Cristina et al. Desenvolvimento de um instrumento brasileiro para avaliação da cultura organizacional. Estudos de Psicologia, Natal, v. 7, n. 2, p. 271-280, 2002.
GIANEZINI, Quelen. A expansão dos institutos federais de educação, ciência e tecnologia no Rio Grande do Sul e o ensino jurídico. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 25, 2011. São Paulo: Anpae, 2011.
HAIR, Joseph et al. Análise multivariada de dados. Porto Alegre: Bookman, 2009.
HARGREAVES, Andy. Os professores em tempos de mudança: o trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. Lisboa: Mc Graw-Hill, 1998.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 1, 2001, p. 9-44.
KUENZER, Acácia Zeneida. Educação e trabalho no Brasil: o estado da questão. Brasília: Inep, 1991.
LIMA, Jorge Manuel Ávila. As culturas colaborativas nas escolas: estruturas, processos e conteúdos. Porto: Porto Editora, 2002.
LIMA, Licínio. A Escola como organização e a participação na organização escolar: um estudo da escola secundária em Portugal (1974-1988). Braga: Universidade do Minho, 1992.
MARTIN, Joanne; SIEHL, Caren. Organizational culture and counterculture: An uneasy symbiosis. Organizational dynamics, New York, v. 12, n. 2, 1983, p. 52-64.
MARTIN, Joanne. Cultures in organizations: three perspectives. New York: Oxford University Press, 1992.
MARTIN, Joanne; FROST, Peter. Jogos de guerra na cultura organizacional: a luta pelo domínio intelectual. In: CLEGG, Stewart; HARDY, Cynthia; NORD, Walter (eds.). Handbook de estudos organizacionais 2, São Paulo: Atlas, p. 219-251, 2001.
MCLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez, 1997.
PACHECO, Eliezer Moreira. Institutos federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. São Paulo: Moderna, 2011.
PÉREZ GÓMEZ, Angel I. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artmed, 2001.
RILEY, Patricia. A Structurationist account of political culture. Administrative Science Quarterly, Ithaca-NY, v. 28, n. 3, 1983, p. 414-437.
SARMENTO, Manuel Jacinto. A vez e a voz dos professores: contributo para o estudo da cultura organizacional da escola primária. Porto: Porto Editora, 1994.
SMIRCICH, Linda. Concepts of culture and organizational analysis. Administrative Science Quaterly, Ithaca-NY, v. 28, 1983, p.339-358.
STAKE, Robert. Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata, 1999.
TABACHNICK, Barbara; FIDELL, Linda. Using multivariate statistics. New York: Harper & Row, 1989.
TEIXEIRA, Lucia Helena. Cultura organizacional da escola: uma perspectiva de análise e conhecimento da unidade Escolar. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 16, n. 1, 2000, p. 7-22.
TENTI FANFANI, Emilio. La condición docente: datos para el análisis comparado Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2007.
TORRES, Leonor Lima. Cultura organizacional em contexto educativo: sedimentos culturais e processos de construção do simbólico numa escola secundária. Braga: Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho, 2004.
TORRES, Leonor Lima. Cultura organizacional no contexto escolar: o regresso à escola como desafio na reconstrução de um modelo teórico. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 49, 2005, p. 435-451.
TORRES, Leonor Lima. Liderança singular na escola plural: as culturas da escola perante o processo de avaliação externa. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 23, 2013, p. 51-76.
VIÑAO FRAGO, Antonio. Culturas escolares, reformas e innovaciones: entre la tradición y el cambio. JORNADAS ESTATALES DEL FÓRUM EUROPEO DE ADMINISTRADORES DE LA EDUCACIÓN, 8, 1996. Actas … Murcia: Feae, 1996, p. 17-29.
VAN MAANEN, John. Reclaiming qualitative methods for organizational research: a preface. Administrative Science Quarterly, Ithaca-NY, v. 24, n. 4, 1979, p. 520-526.
VAN MAANEN, John; BARLEY, Stephen. Cultural organization: fragments of a theory. Cambridge/MA: Alfred P Sloan School of Management, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.