The perception about self-service technologies and work in university libraries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133867813

Keywords:

Tecnologias, autoatendimento, bibliotecas.

Abstract

This manuscript analyzes the perception of university library staff about the acceptance of self-service technology and the social role of work in university libraries. Through a qualitative methodology, with application of questionnaires, the perceptions of public servants are discussed about of the theoretical framework. Data analysis revealed a high perception about the self-service utilities due to the autonomy, practicality and privacy promoted by the technology, the motivational factors for the use of this technology, and its main users. In addition, social perceptions related to work are discussed due to the implications of self-service technologies in the context of neoliberalism and the substitution and allocation of the workforce.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Rocha Bittencourt, Instituto Federal do Paraná Universidade Federal de Santa Catarina

Mestranda em Administração Universitária pela UFSC. Bibliotecária do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná, Campus Curitiba. Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Pós-graduação em Educação Especial Inclusiva, tendo experiência em bibliotecas escolares e especializadas. 

Isaías Scalabrin Bianchi, Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil Professor da Al-Farabi Kazakh National University, Cazaquistão

Professor do Programa de Pós-graduação em Administração Universitária - PPGAU, Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil, e Professor da Al-Farabi Kazakh National University, Cazaquistão

References

ADAMCZYK, Willian. Automação pode suprir aposentadoria de 54 mil servidores. Brasília: Emap, 2021. Disponível em: https://enap.gov.br/pt/acontece/noticias/automacao-pode-suprir-aposentadoria-de-54-mil-servidores. Acesso em: 31 ago. 2021.

AJZEN, Icek. The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, v. 50, n. 2, p. 1991, 179-211.

BARBOSA, Cesar. Financiamento público das universidades estaduais baianas: restrições orçamentárias, expansão universitária e desenvolvimento local. Salvador: Uneb, 2013. 164f. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade). Universidade do Estado da Bahia.

BIANCHETTI, Lucídio; SGUISSARDI, Valdemar. Da universidade à commoditycidade ou de como e quando, se a educação/formação é sacrificada no altar do mercado, o futuro da universidade se situaria em algum lugar do passado. São Paulo: Mercado das Letras, 2017.

BRASIL. Rede federal de educação profissional, científica e tecnológica. Brasília: MEC, 2021.

BÚRIGO, Carla C. D. Universidade pública federal brasileira: democraticamente massificada. REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación, Concepción/Chile, v. 1, n. 1, 2016, p. 105-124.

BÚRIGO, Carla C. D.; ESPÍNDOLA, Corina M.; SOUZA, Sandra C. de. Universidade: impacto social e o processo de desenvolvimento da educação inclusiva. COLÓQUIO DE GESTIÓN UNIVERSITARIA EM AMÉRICAS, 13, 2013. Anais ... Florianópolis: UFSC, 2013, p. 1-14.

BURKE, Peter. Uma história social do conhecimento: de Gutenberg a Diderot. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

CHAVES, Alice; FLACH, Leonardo; SALLLABERRY, Jonatas. The role of individual values in the behavior of using discount coupons. Revista de Administração da UFSM, Santa Maria, v. 14, n. 3, 2021, p. 568-591.

COSSICH, Marília. Serviço de referência: o que se espera dele? Revista Biblioo, Rio Grande, v. 28, n. 2, 2014, p. 27-36.

COSTA, Rosa da P. F.; MIGUEL, Marcelo C. Informação, memória institucional e produção acadêmica: o legado da Ufes na Web of Science (2009-2018). Revista de Gestão e Avaliação Educacional, v. 8, n. 17, 2019, p. 1-17.

FRANCHINI, Fernanda; FREITAS, Iara S.; ENNSER, Maria Cristina B.; BOZEDA, Mariana G.; FERREIRA, Mariana R. F.; ALEXANDRE, Victor S. Desafios à docência no ensino superior em tempos neoliberais. Revista Gestão & Políticas Públicas, São Paulo, v. 6, n. 1, 2016, p. 118-139.

GEMELLI, Catia E.; CLOSS, Lisiane Q.; FRAGA, Aline M. Multiformidade e pejotização: (re)configurações do trabalho docente no ensino superior privado sob o capitalismo flexível. REAd. Revista Eletrônica de Administração, Porto Alegre, v. 26, 2020, p. 409-438.

GUILHEM, Cristina B.; TORINO, Ligia P.; TAVARES, Helena. Um olhar sobre inovação em bibliotecas universitárias: desafios e possibilidades. CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 25, 2013. Florianópolis: CBBD, 2013.

HAN, Byung-chul. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2017.

HASKINS, Charles H. A ascensão das universidades. Santa Catarina: Danúbio, 2015.

LIMA, Mariete X. A.; NETO, Macário N. F.; POMPEU, Randal M. Projeto de extensão no ensino superior como prática de responsabilidade social. Regae: Rev. Gest. Aval. Educ., Santa Maria, v. 8, n. 17, 2019, p. 1-12.

MESSIAS, Lucilene C. S.; MORALES, Célia Silva C.; OLIVEIRA, Maith Martins de; ZANIBONI, Maria Marlene; RIBEIRO, Maria Thereza P. Implantação do sistema de autoatendimento na biblioteca da unesp do campus de Bauru: perspectivas de otimização nos serviços de empréstimo e devolução. SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 17, 2014. Anais... São Paulo: SNBU, 2014, p. 1-9.

MILES, Jeffrey A. Management and organization theory: A Jossey-Bass reader. John Wiley & Sons, 2012.

MOCARZEL, Marcelo M. V. A financeirização da educação privada nas páginas de revista: discursos publicitários sobre a universidade brasileira. Educação & Sociedade, Campinas, v. 40, 2019, p. 1-19.

PEROVANO, Dalton G. Manual de metodologia da pesquisa científica. São Paulo: Intersaberes, 2016.

RAMOS, Alberto G. A nova ciência das organizações: uma reconceituação da riqueza das nações. Rio de Janeiro: FGV, 1989.

SALCEDO, Diego; LIMA, Igor P. O papel do bibliotecário na prática de preservação da memória institucional: o caso do Espaço Memória da Justiça Federal em Pernambuco. Ágora, Florianópolis, v. 28, n. 57, 2018, p. 314-331.

SANTA ANNA, Jorge; SILVA, Edcleyton Bruno Fernandes da; COSTA, Maria Elizabeth de Oliveira (org.). Biblioteconomia social: possíveis caminhos para construção da cidadania. Belo Horizonte: ABMG, 2018.

SAWICKI, Simone Salete; PAGLIARIN, Lidiane Limana Puiati. Gestão escolar e avaliação em larga escala: realidades, possibilidades e desafios. Regae: Rev. Gest. Aval. Educ., Santa Maria, v. 7, n. 16, 2018, p. 25-39.

SGUISSARDI, Valdemar. Modelo de expansão da educação superior no Brasil: predomínio privado/mercantil e desafios para a regulação e a formação universitária. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, 2008, p. 991-1022

SILVA, Bento D. O poder transformador das tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC). Portugal: Universidade do Minho, 2016.

VENKATESH, Viswanath; THONG, James YL; XU, Xin. Consumer acceptance and use of information technology: extending the unified theory of acceptance and use of technology. MIS quarterly, Minnesota, p. 157-178, 2012.

WALLIMAN, Nicholas. Your Research Project a step-by-step guide for the first-time researcher. London: Sage, 2001.

WING, Kate. Use of self-service holds in maine public libraries. Public Library Quarterly, Philadelphia, v. 38, n. 1, 2019, p. 85-102.

Published

2022-01-20

How to Cite

Bittencourt, B. R., & Bianchi, I. S. (2022). The perception about self-service technologies and work in university libraries. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 11(20), e67813, p. 1–14. https://doi.org/10.5902/2318133867813