The use of the Aishe instrument in management for sustainability in a public university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133865694

Keywords:

Desenvolvimento sustentável, ambientalização, identidade institucional.

Abstract

Higher education institutions are relevant to the formation of a society, given their role in education and the dissemination of knowledge. This research evaluates how the Sustainability theme has been treated in an HEI, based on the application of the instrument AISHE - Assessment Instrument for Sustainability in Higher Education. The qualitative and quantitative approach was adopted, through the analysis of questionnaires applied to 42 coordinators of the campus undergraduate courses and managers of the Central Administration of a Public University. The target audience assigns scores for 30 criteria distributed in 5 modules, making it possible to assess and understand the sustainability situation on campus. The research module presented the most critical scenario, while the society module was the best evaluated. The current scenario results from the existence of few initiatives and their limited functioning; but there is a promising outlook, as the new PDI incorporated assumptions and deadlines compatible with the 2030 Agenda.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro Barreto Souza, UFRB

Servidor Público Federal na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Mestre em Gestão de Políticas Públicas e Segurança Social pela UFRB (2020). Pós-graduado em Gestão Pública e Desenvolvimento Regional (2013). Graduação em Ciências Contábeis (2010). Pesquisa sobre Universidades Sustentáveis, Gestão Pública, Educação Ambiental. Tem experiência na área de projetos sustentáveis para universidade, onde atuou por oito anos, atualmente está lotado no Gabinete da Reitoria da UFRB

Renato de Almeida, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia.

Renato de Almeida é docente na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia.

Lidiane Mendes Kruschewsky Lordelo, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia.

Lidiane Mendes Kruschewsky Lordelo é docente na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia.

References

ALMEIDA, Renato; SOUZA, Tais Teixeira de; GALVÃO, Ariel Santiago da Silva; CERQUEIRA, Mateus Ribeiro de Jesus; SILVA, Naiane dos Santos. Desafios à sustentabilidade em um instituição de ensino superior na Bahia. Revista Eletrônica de Gestão e Tecnologias Ambientais, v. 7, 2019, p. 1-15.

ARAÚJO, Selma Maria de; FREITAS, Lúcia Santana de; ROCHA, Vânia Sueli Guimarães. Gestão ambiental: práticas sustentáveis nos campi de uma Ifes. Reunir - Revista de Administração, Contabilidade e Sustentabilidade, v. 7, n. 3, 2017, p. 36-50.

ASSIS, Isaac Celestino; LAUS-GOMES, Victor. Educação, identidade e pastoralidade: a estratégia em uma instituição confessional de ensino superior. ECCOM, v. 11, n. 22, 2020, p. 253-266.

BIZERRIL, Marcelo Ximenes Aguiar; ROSA, Maria João; CARVALHO, Teresa; PEDROSA, Júlio. A sustentabilidade socioambiental no ensino superior: um tema integrador para os países de língua portuguesa? Revista da Forges, Lisboa, v. 2, n. 2,2015, p. 99-115.

BIZERRIL, Marcelo Ximenes Aguiar; ROSA, Maria João; CARVALHO, Teresa. Construindo uma universidade sustentável: uma discussão baseada no caso de uma universidade portuguesa. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 23, 2018a, p. 424-447.

BIZERRIL, Marcelo Ximenes Aguiar; ROSA, Maria João; CARVALHO, Teresa; PEDROSA, Júlio. Sustainability in higher education: a review of contributions from Portuguese Speaking Countries. Journal of Cleaner Production, v. 171, 2018b, p. 600-612.

BRANDLI, Luciana Lordelo; FRANDOLOSO, Marcos Antonio Leite; FRAGA, Kéllen Tolotti; VIEIRA, Letícia Canal; PEREIRA, Luiz Adriel; RIGON, Magali Rejane. Indicadores de sustentabilidade ambiental da Universidade de Passo Fundo. Revista CIATEC-UPF, v. 3, 2011, p. 22-35.

BRANDLI, Luciana Lordelo; FRANDOLOSO, Marcos Antonio Leite; FRAGA, Kéllen Tolotti; VIEIRA, Letícia Canal; PEREIRA. Avaliação da presença da sustentabilidade ambiental no ensino dos cursos de graduação da Universidade de Passo Fundo. Avaliação, Campinas, v. 17, n. 2, 2012, p. 433-454.

DELORS, Jacques et al. Educação: um tesouro a descobrir: relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 2003.

DISTERHEFT, Antje; CAEIRO, Sandra Sofia Ferreira Silva; RAMOS, Maria do Rosário; AZEITEIRO, Ulisses Manuel de Miranda Azeiteiro. Environmental management systems (EMS) implementation processes and practices in European higher education institutions - top-down versus participatory approaches. Journal of Cleaner Production, v. 31, 2012, p. 80-90.

DOTTO, Dalva Maria Righi; FELTRIN, Schirmer Feltrin; DENARDIN, Adriele Carine Menezes; RUIZ, Lúcio de Medeiros. Sustentabilidade em organizações públicas: estudo de uma instituição federal de ensino brasileira. Rev. Gest. Ambient. Sustentabilidade - GeAS, v. 8, n. 2, 2019, p. 235-259.

GAZZONI, Fernando; SCHERER, Flavia Luciane; HAHN, Ivanete Schneider; CARPES, Aletéia de Moura; SANTOS, Maríndia Brachak. O papel das IES no desenvolvimento sustentável: estudo de caso da Universidade Federal de Santa Maria. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, v. 11, n. 1, 2018, p. 1-23.

HATCH, Mary Jo; SCHULTZ, Majken (eds.) Organizational identity a reader. Orford: Oxford University, 2004.

KITZMANN, Dione; ASMUS, Milton. Ambientalização sistêmica: do currículo ao socioambiente. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 1, 2012, p. 269-290.

LICÓRIO, Angelina Maria de Oliveira; SIENA, Osmar; SOUZA, Jonimar da Silva; BORCHARDT, Marcos Aurélio. Estudo sobre sustentabilidade em IES da Amazônia brasileira. Sustentabilidade ambiental-econômica-social: reflexões acadêmicas. COLÓQUIO INTERNACIONAL DE GESTÃO UNIVERSITÁRIA, 15, 2015. Anais ... Mar del Plata: Cigu, 2015.

LOZANO, Rodrigo. Incorporation and institutionalization of SD into universities: breaking through barriers to change. Journal of Cleaner Production, v. 14, 2006, p. 787-796.

MARCOMIM, Fátima Elizabeti; SILVA, Alberto Dias Vieira. A sustentabilidade no ensino superior brasileiro: alguns elementos a partir da prática de educação ambiental na universidade. Contrapontos, Itajaí, v. 9, n. 2,2009, p.104-117.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18 Petrópolis: Vozes, 2001.

ROORDA, Niko. Aishe - Auditing instrument for sustainability in higher education. 1st edition. Amsterdam: Dutch Committee on Sustainable Higher Education, 2001. Disponível em: http://www.sustainabilityexchange.ac.uk/files/aishe-book1_5.pdf. Acesso em: 10 set. 2019.

ROORDA, Niko. Aishe - Auditing instrument for sustainability in higher education. 2nd edition. Amsterdam: Stichting Duurzaam Hoger Onderwijs (DHO), 2009. Disponível em: https://niko.roorda.nu/books/aishe/. Acesso em: 10 set. 2019.

ROORDA, Niko. The sustainability strategy of Auas. Não publicado, recebido em 2019 através de uma mensagem de email pessoal do autor. Disponível em: https://niko.roorda.nu. Acesso em: 11 out. 2019.

VELAZQUEZ, Luiz et al. Sustainable university: what can be the matter? Journal of Cleaner Production, Knoxville, v. 14, 2006, p. 810-819.

Published

2021-08-01

How to Cite

Souza, L. B., Almeida, R. de, & Lordelo, L. M. K. (2021). The use of the Aishe instrument in management for sustainability in a public university. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 10(19), e65694, p. 1–22. https://doi.org/10.5902/2318133865694