Management challenges in a state school of Paraná/Brazil from Bakhtin’s language philosophy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133842801

Keywords:

Bakhtin, educação, gestão, políticas públicas

Abstract

Education receives a central role in the exercise of freedom, citizenship, and to enable a democratic society. However, the reality of public schools points to precariousness. The article proposes to contribute in the area of organizations by analyzing the main challenges in the management of a public school in the State of Paraná, through a case study in a school in Curitiba, based on the Mikhail Bakhtin analysis. The results indicate that the statements of professionalization and efficiency of the public service act mainly on the production of results such as the Ideb Index, leaving the educational process in a broad sense in the background. We conclude that it is necessary to know the everyday reality of schools in order to propose alternatives that minimize the identified difficulties.

Key-words: Bakhtin; education; management; public policy.

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Author Biographies

Luana Silvy de Lorenzi Tezza Magnin, Universidade Federal do Paraná / Doutoranda

Analista de Gestão pela Fiocruz-PR, doutoranda em Administração pela UFPR, mestre em psicologia pela mesma universidade

Adriana Roseli Wunsch Takahashi, Universidade Federal do Paraná / Professora

Professora na Universidade Federal do Paraná e tem doutorado em Administração na Universidade de São Paulo, com doutorado sanduíche na Lancaster University/Inglaterra.

Gustavo Henrique Petean, Universidade Federal de Goiás / Professor

Professor na Universidade Federal de Goiás, Regional Goiás e tem doutorado em Administração na UFMS.

Miriam Aparecida Graciano de Souza Pan, Universidade Federal do Paraná / Professora

Professora na Universidade Federal do Paraná e tem pós-doutorado em Educação Superior pela University of Texas at Austin e doutorado em Letras pela Universidade Federal do Paraná.

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Published

2021-01-08

How to Cite

Magnin, L. S. de L. T., Takahashi, A. R. W., Petean, G. H., & Pan, M. A. G. de S. (2021). Management challenges in a state school of Paraná/Brazil from Bakhtin’s language philosophy. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 9(18), 1–17. https://doi.org/10.5902/2318133842801