The production of the other included in times of large-scale evaluation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133841486

Keywords:

avaliação em larga escala, sujeito, inclusão escolar, currículo.

Abstract

The large scale evaluations have become everyday in the educational field. Its purposes are to measure education quality. However, it is understood that such evaluations also produce and qualify the subjects. In Brazil, one of the recent evaluations is the National Literacy Assessment -ANA -, in which we have problematized the way on how the subjects with disabilities have being produced. In this research, the objective was to analyze the production of disabled subjects in public schools based on the National Literacy Assessment. For this purpose, documents that compose and regulate this evaluation were analyzed and interviews were conducted with teachers and principals of public schools in seven counties from Rio Grande do Sul state. Data were analyzed based on Foucaultian Studies. It is noted that ANA contributed to the constitution of the other with disabilities as an incapable and invisible subject to these evaluators.

Key-words: large scale evaluation; subject; school inclusion; curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kamila Lockmann, Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e In/Exclusão (GEIX/CNPq).

Roseli Belmonte Machado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Professora Adjunta na a Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutora e Mestre en Educação.

References

AVELINO, Nildo. Apresentação: Foucault e a anarqueologia dos saberes. In: FOUCAULT, Michel. Do governo dos vivos: curso no Collège de France 1979-1980: excertos. São Paulo: Achiamé, 2011.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1992.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

LOPES, Maura Corcini. A inclusão como ficção moderna. Pedagogia: a revista do curso, São Miguel do Oeste, v. 3, n. 6, 2004, p. 7-20.

LOPES, Maura Corcini. Inclusão escolar, currículo, diferença e identidade. In: LOPES, Maura Corcini, DAL'IGNA, Maria Cláudi (orgs.). In/exclusão nas tramas da escola. Canoas: Ulbra, 2007, p. 11-33.

LOPES, Maura Corcini. Políticas de inclusão e governamentalidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, 2009, p. 153-170.

LOPES, Maura Corcini; FABRIS, Elí Henn. Inclusão e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

VEIGA-NETO, Alfredo. Dominação, violência, poder e educação escolar em tempos de Império. In: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo (orgs.). Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p.13-38.

VEIGA-NETO, Alfredo. Crise da modernidade e inovações curriculares: da disciplina para o controle. In: PERES, Eliane et. al (orgs.). Trajetórias e processos de ensinar e aprender: sujeitos, currículos e culturas. Porto Alegre: PUCRS, 2008, p. 35-58.

VEIGA-NETO, Alfredo. Currículo: um desvio à direita ou delírios avaliatórios. COLÓQUIO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 10, 2012. Anais ... Belo Horizonte: UFMG, 2012.

VEIGA-NETO, Alfredo. Governamentalidades, neoliberalismo e educação. In: BRANCO, Guilherme; VEIGA-NETO, Alfredo (orgs.). Foucault, filosofia e política: Belo Horizonte: Autêntica, 2013, p. 35-50.

VEIGA-NETO, Alfredo. Currículo na Contemporaneidade: internacionalização e contextos locais. COLÓQUIO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 11, 2012. Anais ... Braga: UMinho, 2014.

VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Inclusão e governamen¬talidade. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, 2007, p. 947- 963.

VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Inclusão, exclusão, in/exclusão. In: Verve, n. 20, 2011, p. 121-135.

Published

2021-01-08

How to Cite

Lockmann, K., & Machado, R. B. (2021). The production of the other included in times of large-scale evaluation. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 9(18), 1–11. https://doi.org/10.5902/2318133841486