Delineation of the master's students assessment conceptual profile in a teaching program
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133839681Keywords:
Avaliação, Perfil Conceitual, Práticas Avaliativas.Abstract
The concept of Assessment is a relevant, polemic and at the same time controversial. This issue has been widely discussed in the scientific, however, the presence of these reflections in the educational practice of the classroom is not observed, especially in Basic Education. The discussion raises the need for a change in the assessment conception, in view of the fact that for many years, nowadays the assessment practices have assumed a classificatory posture and of the selection, applied in a final moment of the didactic-pedagogical action. In this context, it was sought to identify the conceptual profile of the assessment conception that professionals in training in a Graduate Program presents in the Master level. After analyzing the data from a diagnostic assessment performed by the class of 2016, four zones were identified: Realistic, Relational, Reflective and Axiological, and Realist was the dominant one among all.
Key-words: assessment; conceptual profile; assessment practices.
Downloads
References
BARLOW, Michel. Avaliação escolar: mitos e realidades. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BARRIGA, Ángel Diaz. Uma polêmica em relação ao exame. In: ESTEBAN, Maria. Teresa. Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p. 51-82.
BERNARDELLI, Marlize Spagolla. A interdisciplinaridade educativa na contextualização do conceito de Transformação Química em um curso de Ciências Biológicas. Londrina: UEL, 2014. 218f. Tese (doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina.
BURIASCO, Regina Luzia Corio. Algumas considerações sobre avaliação educacional. Revista: Estudos em avaliação educacional, 2000, n. 22, p 155-178.
BURIASCO, Regina Luzia Corio. Avaliação em matemática: um estudo das respostas de alunos e professores. Marília: Unesp, 1999. 238f. Tese (doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista.
CARVALHO, Anna Maria. Pessoa; GIL-PEREZ, Daniel. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. São Paulo: Cortez, 2011.
ESTEBAN, Maria Teresa. Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
FLORES, Maria Assunção; VEIGA SIMÃO, Ana Margarida; BARROS, Alexandra, PEREIRA, Diana. Perceptions of effectiveness, fairness and feedback of assessment methods: a study in higher education, Studies in Higher Education. International Journal of Engineering Education, v. 29, n. 4, 2014, p. 940-947.
HADJI, Charles. A avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.
HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliação mediadora: uma relação dialógica na construção do conhecimento. São Paulo: FDE, 1994.
HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto Alegre: Mediação, 2014.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2011.
MATTOS, Cristiano Rodrigues. Conceptual profile as a model of a complex world. In: MORTIMER, Eduardo Fleury; EL-HANI, Charbel Niño (eds.). Conceptual profile: a theory of teaching and learning scientific concepts. Contemporary Trends and Issues in Science Education Series, v. 43, Berlin: Springer. 2012.
MORTIMER, Eduardo Fleury. Linguagem e formação de conceitos no ensino de ciências. Belo Horizonte: UFMG, 2000.
MORTIMER, Eduardo Fleury. Evolução do atomismo em sala de aula: mudança de perfis conceituais. São Paulo: USP, 1994. 281f. Tese (doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo.
MORTIMER, Eduardo Fleury. Studying conceptual evolution in the classroom as conceptual profile change. In: The Proceedings of the Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics, Misconceptions. Trust: Ithaca, 1993, p. 1-50.
MORTIMER, Eduardo Fleury. Concepções atomísticas dos estudantes. Química Nova na Escola. 1995, p. 23-26. Disponível em http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc01/aluno.pdf. Acesso em 22 set. 2016.
MORTIMER, Eduardo Fleury; EL-HANI, Charbel (eds.). Conceptual profiles: a theory of teaching and learning scientific concepts, Springer, 2014.
ROLDÃO, Maria do Céu; FERRO, Nuno. O que é avaliar? Reconstrução de práticas e concepções de avaliação. Estudos em Avaliação Educacional. São Paulo, v. 26, n. 63, 2015, p. 570-594.
ROSA, Selma dos Santos; COUTINHO, Clara Pereira; FLORES, Maria Assunção. Online peer assessment no ensino superior: uma revisão sistemática da literatura em práticas educacionais. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Campinas, v. 22, 2017, p. 55-83.
ROSA, Selma dos Santos; COUTINHO, Clara Pereira; FLORES, Maria Assunção. Online peer assessment: method and digital technologies. INTERNATIONAL CONFERENCE ON HIGHER EDUCATION ADVANCES, 2, 2016. Actas … Valencia, 2016, p. 418-423.
SANMARTÍ, Neus. Evaluar para aprender, evaluar para calificar. In: CAÑAL, Pedro. Didactica de la Biologia y la Geologia. Espanha: Grao, 2011, p. 151-171.
SEPÚLVEDA, Claudia; MORTIMER, Eduardo Fleury; EL-HANI, Charbel. N. Construção de um perfil conceitual de adaptação: implicações metodológicas para o programa de pesquisa sobre perfis conceituais e o ensino de evolução. Investigações em Ensino de Ciências, v. 18, n. 2, 2013, p. 439-479.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.

