Accountability and the mosaic of the brazilian higher education evaluation policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133834902

Abstract

This text proposes to analyze the mechanisms that constitute the National System of Evaluation of Higher Education - Sinaes -, its articulation with the notion of educational/technical accountability and the definition of quality adopted by this evaluation system. In the research process the qualitative approach was used. This is a bibliographical and documentary research. It was considered that the Sinaes uses several mechanisms to operationalize the evaluation, in which its centrality is based on the performance examination as the basis of the regulatory processes of the institutions of higher education, besides the use of indicators and classificatory, comparative and staggered parameters for the systematization of data for the constitution of rankings among institutions, but without precisely defining the quality being evaluated.

Key-words: accountability; Sinaes; quality; higher education.

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Author Biographies

Alisson Slider do Nascimento de Paula, Universidade Estadual do Ceará

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE). Professor do Centro Universitário INTA (UNINTA). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação (GPOSSHE).

Frederico Jorge Ferreira Costa, Universidade Estadual do Ceará

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor da Universidade Estadual do Ceará. Pesquisador do Grupo de Pesquisa Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação (GPOSSHE).

Kátia Regina Rodrigues Lima, Universidade Regional do Cariri

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora da Universidade Regional do Cariri. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação (GPOSSHE).

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Published

2019-01-06

How to Cite

Paula, A. S. do N. de, Costa, F. J. F., & Lima, K. R. R. (2019). Accountability and the mosaic of the brazilian higher education evaluation policy. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 1–15. https://doi.org/10.5902/2318133834902