Management of multidisciplinary accompaniments in a center for student support

Authors

  • Filipe Sales UFSM
  • Márcia Paixão UFSM

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133827373

Abstract

The university is composed of a space of knowledge, socialization, personal and professional growth. In this universe, the way in which this institution will be managed is highlighted, so that it can provide students with everything they are looking for when joining. This work aimed to understand the perception of management in the Aim, from the team of professionals with a view to a space of attention and care to students of higher education. The methodology developed was based on a reflexive session, with two central axes that accompanied the conversation, based on the research question. From the analysis of the data, it was found that the professional team understands what management is, how it works, however, it can not identify which is the management model of the Student Support Center.
Key-words: management, multiprofessional team, higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Ilza Araújo Leão. O desenho das políticas públicas e a dinâmica de seus Conselhos Gestores: um estudo comparativo das áreas de saúde, assistência social e trabalho. ENCONTRO NACIONAL DA ANPOCS, 24, 2002. Anais ... Caxambu: Anpocs, 2002, p. 1-9.

ÂNIMA, Site do Ânima. 2017. Disponível em http://coral.ufsm.br/anima/index.php/equipe. Acesso em 17 mar. 2016.

ARAÚJO, Ana. Ânima: o que significa? Disponível em http://www.anadaraujo.com.br/detalheconteudo.asp?idconteudo=106. Acesso em 20 jul. 2016.

BENEVIDES, Mesquita, Vitória. A construção da democracia no Brasil pós-ditadura militar. In: FÁVERO, Osmar; SEMERARO, Giovanni (org.). Democracia e construção do público no pensamento brasileiro. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 10-30.

BORGES, Heloisa da Silva. Organização do trabalho pedagógico e gestão escolar. Manaus: UEA/Valer, 2008.

BRASIL. Constituição Política do Império do Brazil. Rio de Janeiro, 1824. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao24.htm. Acesso em 17 ago. 2016.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei 9394/96.

BRASIL. Lei 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providencias. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 10 jan. 2001.

BUSS, Rosinete Bloemer Pickler. Gestão escolar: cadernos de estudos. Indaial: Asselvi, 2008.

COUTINHO, Carlos Nelson. Democracia e socialismo. São Paulo: Cortez, 1992.

CUNHA, Eudes Oliveira; CUNHA, Maria Couto. A gestão escolar e sua relação com o desempenho da escola: Um estudo em duas escolas em Salvador, Bahia: Brasil. In: CONGRESSO IBERO-BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 3, 2012. Anais ... Zaragoza: UZ/Anpae, 2012, p. 15-25. Disponível em https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/9266/1/Eudes%20Oliveira%20Cunha.pdf. Acesso em 13 fev. 2016.

DAGNINO, Evelina. Os movimentos sociais e a emergência de uma nova noção de cidadania. In: DAGNINO, Evelina (org.). Os anos 90: política e sociedade no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1994, p. 1-7.

DIAS, José Augusto. Gestão da escola. In: MENESES, João Gualberto de Carvalho et. al. Estrutura e funcionamento da educação básica. São Paulo: Pineira, 1998, p. 15-30.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário da língua portuguesa. Curitiba: Positivo, 2010.

FÁVERO, Osmar; SEMERARO, Giovanni (orgs.). Democracia e construção do público no pensamento brasileiro. Petrópolis Vozes, 2002.

GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José, Eustáquio. Autonomia da escola: princípios e propostas. São Paulo: Cortez, 1997.

GOMES, Maria das Graças Correia. Gestão participativa: concepções e percepção de participação na visão dos que atuam na escola pública da rede municipal de Maceió/AL. 2011. Disponível em http://www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/comunicacoesRelatos/0350.pdf. Acesso em 13 fev. 2016.

GOHN, Maria da Glória Marcondes. Conselhos gestores e participação sociopolítica. São Paulo: Cortez, 2000.

GRACINDO, Regina Vinhaes. Gestão democrática da escola e do sistema. In: Curso técnico em gestão escolar: Profuncionário. Módulo 2. Brasília: MEC/CEAD/UnB, 2007.

HORA, Dinair Leal. Educação e gestão educacional na sociedade brasileira contemporânea: algumas reflexões. Revista Linhas, Florianópolis, v. 4, n. 2, 2003, p. 1-23.

KRAHE, Elizabeth Diefenthaeler.; WIELEWICKI, Hamilton de Godoy. Formação docente, pedagogia universitária e mudanças de racionalidade: contribuições ao debate sobre políticas educativas. ENCONTRO INTERNACIONAL DE PESQUISADORES DE POLÍTICAS EDUCATIVAS, 3, 2008. Anais ... Porto Alegre: Ufrgs, 2008, p. 133-138.

LUCK, Heloísa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. São Paulo: Vozes, 1999.

LUCK, Heloísa. A gestão participativa na escola. São Paulo: Vozes, 2006.

LUCK, Heloísa. Liderança em gestão escolar. Rio de Janeiro: Petrópolis, 2008.

LUCK, Heloísa. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2008.

LIBÂNEO, José Carlos et. al. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2007.

LISBOA, Magno da Nóbrega. A relevância da gestão democrática e participativa no contexto educacional. Paraíba: UEPB, 2014.

TENÓRIO, Robinson Moreira; ANDRADE, Maria Antonia Brandão. Avaliação da educação superior no Brasil: desafios e perspectivas. In: LORDÊLO, Jose Albertino Carvalho; DAZZANI, Maria Virgínia. Avaliação educacional: desatando e reatando nós. Salvador: UFBA, 2009, p. 31-56.

PEREIRA, Noádia Munhoz; SILVA, Marcelo Soares Pereira. Gestão democrática na educação superior e as tendências de gestão presentes no conselho universitário. SIMPÓSIO BRASILEIRO DA ANPAE, 23, 2007. Anais ... Porto Alegre: Anpae/Ufrgs, 2007. Disponível em http://www.anpae.org.br/congressos_antigos/simposio2007/358.pdf. Acesso em 11 out. 2016.

MACHADO, Maria Aglaê de Medeiros. Políticas e práticas integradas de formação de gestores educacionais. In MACHADO, M. A. M. Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, cultura e ação comunitária. Gestão educacional: tendências e perspectivas. São Paulo: Cenpec, 1999.

OLIVEIRA, João Ferreira; MORAES, Karine Nunes; DOURADO, Luiz Fernandes. Gestão escolar democrática: definições, princípios e mecanismos de implementação. Minas Gerais, p.1-13, 2010. Disponível em http://escoladegestores.mec.gov.br/site/4-sala_politica_gestao_escolar/pdf/texto2_1.pdf. Acesso em 15 out. 2016.

PORTILLO, Vanilde Gerolim. Anima e animus. Portal Psique Objetiva, São Paulo, p. 2, dez. 2016. Disponível em https://psiqueobjetiva.wordpress.com/2010/04/23/anima-e-animus/. Acesso em 12 jul. 2016.

POZOBON, Luciane Leoratto (org.). Apoio estudantil: reflexões sobre o ingresso e permanência no ensino superior. Santa Maria: UFSM, 2008.

ROCHA, Roberto. A gestão descentralizada e participativa das políticas públicas no Brasil. Revista Pós Ciências Sociais. São Luís, v. 1, n. 11, 2009, p. 1-30.

SILVA, Ana Maria. Gestão participativa na escola e os desafios a serem alcançados. Portal Educação, Campo Grande, 2013, p. 1-6, Disponível em http://www.portaleducacao.com.br/educacao/artigos/48709/gestao-participativa-na-escola-e-os-desafios-a-serem-alcancados#ixzz4GxHvWTyG. Acesso em 11 out. 2016.

SILVA, Josias Benevides. Um olhar histórico sobre a gestão escolar. Educação em Revista, Marília, v. 8, n. 1, 2007, p. 21-34.

SILUK, Ana Cláudia Pavão; POZOBON, Luciane Leoratto; PAVÃO, Silvia Maria de Oliveira. O atendimento educacional especializado: processos de aprendizagem na universidade. In: SILUK, Ana Cláudia Pavão; POZOBON, Luciane Leoratto; PAVÃO, Silvia Maria de Oliveira. Ações e perspectivas para o atendimento educacional especializado no ensino superior. Santa Maria: UFSM, 2014, p. 1-15.

SANTOS, Francisca Martins; VALDÉS, Ignácio Estévez. A gestão escolar relativa ao processo docente educativo e o papel orientador do gestor. Manaus: UEA, 2008, 90f. Monografia (especialização em Gestão Escolar). Universidade do Estado do Amazonas. Disponível em http://br.monografias.com/trabalhos3/gestao-escolar/gestao-escolar.shtml. Acesso em 20 set. 2016.

SOUSA, Valdivino Alves. A Gestão Educacional e a LDB Artigos de Educação e Pedagogia. Portal Educação, Campo Grande, jan. 2008. Disponível em: http://www.portaleducacao.com.br/pedagogia/artigos/2366/a-gestao-educacional-e-a-ldb. Acessado em: 20 set. 2016.

TEODORO, Antônio. Globalização e educação: políticas educacionais e novos modos de governação. São Paulo: Cortez, 2003.

TRIGUEIRO, Michelangelo Giotto Santoro. Universidades públicas: desafios e possibilidades no Brasil contemporâneo. Brasília: UnB, 1999.

VIEIRA, Sofia Lerche. Educação e gestão: extraindo significados da base legal. In. CEARÁ. Novos paradigmas de gestão escolar. Fortaleza: Seduc, 2005, p. 7-20.

Published

2017-09-26

How to Cite

Sales, F., & Paixão, M. (2017). Management of multidisciplinary accompaniments in a center for student support. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 6(13), 121–135. https://doi.org/10.5902/2318133827373

Issue

Section

Artigos