Looks for rural education: in search of the construction of political pedagogical project

Authors

  • Juliana da Rosa Ribas Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul
  • Helenise Sangoi Antunes Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176217114603

Abstract

This paper presents an approach of building a political-pedagogical project for school field is understood that it is increasingly urgent to Field Education include in its pedagogical project a careful and deep reflection about happen daily at school process , socialization processes, their relationship to the preservation and creation of cultures, also making specific reflection on what traits of socialization are important in forming the subject of the field today, always seeking to enhance the particularities and specificities that are hallmarks of your surroundings.

Key-words: political-pedagogical project, rural education, field school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana da Rosa Ribas, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Juliana da Rosa Ribas é pedagoga pela Universidade Federal de Santa Maria e estudante do curso de especialização em Gestão Educacional.

Helenise Sangoi Antunes, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Helenise Sangoi Antunes é professora adjunta na Universidade Federal de Santa Maria.

References

ARROYO, Miguel; FERNANDES, Bernardo Mançano. Por uma educação básica do campo: a educação básica e o movimento social no campo. Caderno 2. Brasília: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo, 1999.

Brasil. 2004. Texto. Diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo. - Resolução CNE/ CEB nº1, de 3 de abril de 2002.

CALDART, Roseli Salete. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: Por uma educação do campo: identidade e políticas públicas. Caderno 4. Brasília: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo, 2002, p. 25-36.

FREITAS, Luiz C. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas: Papirus, 1995.

MACHADO, Ilma F. A organização do trabalho pedagógico em uma escola do MST e a perspectiva de formação omnilateral. Campinas: Unicamp, 2003. 325f. Tese (doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 2002.

Published

2014-06-29

How to Cite

Ribas, J. da R., & Antunes, H. S. (2014). Looks for rural education: in search of the construction of political pedagogical project. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 3(6), 99–106. https://doi.org/10.5902/2176217114603

Issue

Section

Artigos