Reports of teachers on pedagogical management in a reality of the special education in the perspective of inclusive education

Authors

  • Cláucia Honnef Universidade Federal de Santa Maria e Instituto Federal Farroupilha

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176217110390

Abstract

Abstract This article presents the results of a study that sought to verify the teachers' work ahead to special education in the perspective of inclusive education. The  teachers' work was understood as being the pedagogical management, as stated by Ferreira (2008, 2009). Was examined what teachers had to say about special education in inclusive perspective and about work in this reality. These reports suggest reflections on propositions of the Special Education in the Perspective of Inclusive Education, the role of school management and teachers facing the inclusion of pupils with special educational needs.

Key-words: pedagogical management, work teachers, special education, inclusive education, school management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláucia Honnef, Universidade Federal de Santa Maria e Instituto Federal Farroupilha

Cláucia Honnef é Professora Temporária  de Educação Especial no Instituto Federal Farroupilha,  Professora Externa do Curso de Educação Especial na Universidade Federal de Santa Maria, Graduada em Educação Especial, Especialista em Gestão Educacional, Mestre em Extensão Rural e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria.

References

BAPTISTA, Cláudio Roberto (org.). Inclusão e escolarização: múltiplas perspectivas. Porto Alegre: Mediação, 2006.

BEYER, Hugo Otto. Inclusão e avaliação na escola de alunos com necessidades educacionais especiais. Porto Alegre: Mediação, 2005.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 1998.

BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 9394/1996.

BRASIL. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC/Seesp, 2008.

BRASIL. Resolução n. 4, de 2 de outubro de 2009. Diretrizes operacionais para o atendimento educacional especializado na educação básica, modalidade educação especial. Resolução CNE/CEB 4/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 5 de outubro de 2009, Seção 1, p. 17.

BRASIL. Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: adaptações curriculares. Brasília: MEC/SEF/Seesp, 1998.

CARVALHO, Rosita Edler. Educação inclusiva: a reorganização do trabalho pedagógico. Porto Alegre: Mediação, 2010.

FERREIRA, Liliana Soares. Gestão da escola: o projeto pedagógico, o trabalho e a profissionalidade dos professores. Educação em Revista, Marília, v. 8, n. 1, 2007, p. 35-48.

FERREIRA, Liliana Soares. Gestão do pedagógico: de qual pedagógico se fala? Currículo sem Fronteiras, v. 8, n. 2, 2008, p. 176-189.

FERREIRA, Liliana Soares. O trabalho dos professores e a gestão do pedagógico. MÁTHESIS: Revista de Educação, v. 9, n. 1, 2009, p. 9-24.

OLIVEIRA, Luzia de Fátima Medeiros. Formação docente na escola inclusiva: diálogo como fio tecedor. Porto Alegre: Mediação, 2009.

SANT’ANA, Izabella. Mendes. Educação inclusiva: concepções de professores e diretores. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 2, 2005, p. 227-234.

VEIGA, Ilma Alencastro. A prática pedagógica do professor de didática. São Paulo: Papirus, 1994.

VYGOTSKY, Lev Smernovich. Fundamentos de defectoligía: obras escogidas V, Madrid: Vísor, 1997.

Published

2013-08-12

How to Cite

Honnef, C. (2013). Reports of teachers on pedagogical management in a reality of the special education in the perspective of inclusive education. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 2(3), 35–43. https://doi.org/10.5902/2176217110390

Issue

Section

Artigos