Reports of teachers on pedagogical management in a reality of the special education in the perspective of inclusive education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176217110390Abstract
Abstract This article presents the results of a study that sought to verify the teachers' work ahead to special education in the perspective of inclusive education. The teachers' work was understood as being the pedagogical management, as stated by Ferreira (2008, 2009). Was examined what teachers had to say about special education in inclusive perspective and about work in this reality. These reports suggest reflections on propositions of the Special Education in the Perspective of Inclusive Education, the role of school management and teachers facing the inclusion of pupils with special educational needs.
Key-words: pedagogical management, work teachers, special education, inclusive education, school management.
Downloads
References
BAPTISTA, Cláudio Roberto (org.). Inclusão e escolarização: múltiplas perspectivas. Porto Alegre: Mediação, 2006.
BEYER, Hugo Otto. Inclusão e avaliação na escola de alunos com necessidades educacionais especiais. Porto Alegre: Mediação, 2005.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 1998.
BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 9394/1996.
BRASIL. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC/Seesp, 2008.
BRASIL. Resolução n. 4, de 2 de outubro de 2009. Diretrizes operacionais para o atendimento educacional especializado na educação básica, modalidade educação especial. Resolução CNE/CEB 4/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 5 de outubro de 2009, Seção 1, p. 17.
BRASIL. Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: adaptações curriculares. Brasília: MEC/SEF/Seesp, 1998.
CARVALHO, Rosita Edler. Educação inclusiva: a reorganização do trabalho pedagógico. Porto Alegre: Mediação, 2010.
FERREIRA, Liliana Soares. Gestão da escola: o projeto pedagógico, o trabalho e a profissionalidade dos professores. Educação em Revista, Marília, v. 8, n. 1, 2007, p. 35-48.
FERREIRA, Liliana Soares. Gestão do pedagógico: de qual pedagógico se fala? Currículo sem Fronteiras, v. 8, n. 2, 2008, p. 176-189.
FERREIRA, Liliana Soares. O trabalho dos professores e a gestão do pedagógico. MÁTHESIS: Revista de Educação, v. 9, n. 1, 2009, p. 9-24.
OLIVEIRA, Luzia de Fátima Medeiros. Formação docente na escola inclusiva: diálogo como fio tecedor. Porto Alegre: Mediação, 2009.
SANT’ANA, Izabella. Mendes. Educação inclusiva: concepções de professores e diretores. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 2, 2005, p. 227-234.
VEIGA, Ilma Alencastro. A prática pedagógica do professor de didática. São Paulo: Papirus, 1994.
VYGOTSKY, Lev Smernovich. Fundamentos de defectoligía: obras escogidas V, Madrid: Vísor, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.