Student loyalty in basic education: an analysis in private educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133891803

Keywords:

Relacionamento Educacional, Satisfação, Experiência e Qualidade

Abstract

The growth in enrollments at private basic education institutions in Brazil requires an analysis of the factors influencing student recruitment and retention. This study investigates the impact of satisfaction and perceived quality variables on the loyalty of students and guardians. Using a quantitative approach, documentary data from internal surveys conducted in 2023 and enrollment figures from 2023 and 2024 across seven school units were analyzed. Descriptive statistics and multiple linear regression were applied. Results indicate that satisfaction and perceived quality significantly affect loyalty, with this impact being more pronounced among guardians, leading to higher retention and recommendations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edimar Sena Oliveira Júnior, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Mestre em Educação pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP-EC), Engenheiro Coelho (SP), Brasil. Diretor Nacional de Educação da Rede Adventista na Bolívia

Rebeca Pizza Pancotte Darius, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Doutora em Educação Escolar (Unesp/Araraquara) e docente do Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP-EC), Engenheiro Coelho (SP), Brasil

References

ANJOS NETO, Mário Rodrigues. Construção e teste de um modelo teórico de marketing de relacionamento para o setor de educação. Recife: UFPE, 2003. 171f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Federal de Pernambuco.

ANTUNES, Ana Cláudia de Jesus. Afetividade na relação professor-aluno: aprendizagem potencializada e construção de significados. Brasília: UNB, 2016. 75f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Universidade de Brasília.

BARROSO, João. Os liceus: organização pedagógica e administração (1836-1960). Lisboa: Junta Nacional de Investigação Científica e Fundação Calouste Gulbenkian, 1995.

BENDAPUDI, Neeli; LEONE, Robert. How to lose your star performer without losing customers, too. Harvard Business Review, Boston, 2001, p. 104-112.

BERGAMO, Fábio Vinícius de Macedo. A lealdade do estudante baseada na qualidade do relacionamento: uma análise em instituições de ensino superior. Piracicaba: Unimep, 2008. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Metodista de Piracicaba.

BERGAMO, Fábio Vinícius de Macedo; GIULIANI, Antonio Carlos; GALLI, Lesley Carina do Lago Attadia. Modelo de lealdade e retenção de alunos para instituições de ensino superior: um estudo teórico com base no marketing de relacionamento. BBR – Brazilian Business Review, Vitória, v. 8, n. 2, 2011, p. 43-66.

BERRY, Leonard. Relationship marketing of services: Growing interest, emerging perspectives. Journal of the Academy of Marketing Science, v. 23, n. 4, 1995, p. 236-245. DOI: https://doi.org/10.1177/009207039502300402

BÖHLMARK, Aanders; GRÖNQVIST, Erik; VLACHOS, Jonas. The headmaster ritual: The importance of management for school outcomes. The Scandinavian Journal of Economics, v. 118, n. 4, 2016, p. 912-940. DOI: https://doi.org/10.1111/sjoe.12149

CHOPRA, Sunil; MEINDL, Peter. Gestão da cadeia de suprimentos: estratégia, planejamento e operações. 4. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.

CRESWELL, John. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.

CUNHA, Luiz Antônio. Educação, Estado e democracia no Brasil. São Paulo: Cortez, 2000.

DARLING-HAMMOND, Linda. Teacher quality and student achievement. Education Policy Analysis Archives, v. 8, n. 1, 2000, p. 1-44. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.v8n1.2000

ELLIOTT, Stephen; BARTLETT, Brendan. Opportunity to learn. In: Oxford Handbook Topics in Psychology. Oxford: Oxford University Press, v. 1, 2014.

FÁVERO, Osmar. História e política da educação brasileira: novos estudos. São Paulo: Cortez, 2001.

GILL, Brian; LERNER, Jennifer. Charter schools and the future of public education. New York: Teachers College Press, 2006.

GOOS, Mieke; PIPA, Joana; PEIXOTO, Francisco. Effectiveness of grade retention: a systematic review and meta-analysis. Educational Research Review, v. 34, 2021, p. 100-401, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100401

GRÖNROOS, Christian. From marketing mix to relationship marketing: Towards a paradigm shift in marketing. Management Decision, v. 35, n. 4, 1997, p. 322-339. DOI: https://doi.org/10.1108/00251749710169729

GUIMARÃES, Maria dos Santos; MACIEL, Cilene Maria Lima Antunes. Afetividade na relação professor-aluno: alicerces para a aprendizagem significativa. Research, Society and Development, v. 10, n. 10, 2021, p. 1-12. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i10.18362

HENNIG-THURAU, T.; KLEE, A. The impact of customer satisfaction and relationship quality on customer retention: A critical reassessment and model development. Psychology & Marketing, v. 14, n. 8, p. 737–764, 1997. DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6793(199712)14:8<737::AID-MAR2>3.0.CO;2-F

HENNIG-THURAU, Thorsten; LANGER, Markus; HANSEN, Ursula. Modeling and managing student loyalty: An approach based on the concept of relationship quality. Journal of Service Research, v. 3, n. 4, 2001, p. 331-344. DOI: https://doi.org/10.1177/109467050134006

HESS, Frederick; MCSHANE, Michael. Private enterprise and public education. New York: Teachers College Press, 2014.

HIROSE, Iwao. Egalitarianism. London: Routledge, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.4324/9781315772004. Acesso em: 1 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315772004

JACOBY, Jacob; KYNER, David. Brand loyalty vs. repeat purchase behavior. Journal of Marketing Research, v. 10, n. 1, 1973, p. 1-9. DOI: https://doi.org/10.1177/002224377301000101

KOTLER, Philip; FOX, Karen. Marketing estratégico para instituições educacionais. São Paulo: Atlas, 1994.

KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Administração de marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2012.

KRAWCZYK, Nora. O ensino médio no Brasil. São Paulo: Ação Educativa, 2009.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012.

LIN, Chieh-pen; TSAI, Yuan Hui. Modeling educational quality and student loyalty: A quantitative approach based on the theory of information cascades. Quality & Quantity, v. 42, n. 3, 2008, p. 397-415. DOI: https://doi.org/10.1007/s11135-006-9051-5

LÜCK, Heloísa. Gestão educacional: uma abordagem integrada e estratégica. Petrópolis: Vozes, 2009.

MADRUGA, Roberto. Gestão do relacionamento e customer experience: a revolução na experiência do cliente. São Paulo: Atlas, 2021.

MORGAN, Robert; HUNT, Shelby. The commitment-trust theory of relationship marketing. Journal of Marketing, v. 58, n. 3, 1994, p. 20-38. DOI: https://doi.org/10.1177/002224299405800302

MURILLO, F. Javier; ROMÁN, Marcela. School infrastructure and resources do matter: Analysis of the incidence of school resources on the performance of Latin American students. School Effectiveness and School Improvement, v. 22, n. 1, 2011, p. 29-50. DOI: https://doi.org/10.1080/09243453.2010.543538

NÓVOA, António. As organizações escolares em análise. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

OECD. Pisa 2015 results: excellence and equity in education. Paris: OECD Publishing, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1787/9789264266490-en. Acesso em: 1 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264266490-en

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Políticas educacionais e reformas no Brasil: o papel do Banco Mundial e do neoliberalismo. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

OLIVER, Richard. Whence consumer loyalty? Journal of Marketing, v. 63, 1999, p. 33-44, 1999. DOI: https://doi.org/10.2307/1252099

PARASURAMAN, Anantharanthan; ZEITHAML, Valarie; BERRY, Leonard. A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, v. 49, n. 4, 1985, p. 41-50. DOI: https://doi.org/10.1177/002224298504900403

PARKER, James Douglas; CREQUE, Ronald; BARNHART, David; HARRIS, Jan Irons; MAJESKI, Sarah. Personality and Individual Differences, v. 37, n. 7, p. 1321–1330, 2004. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2004.01.002

PRADO, Paulo Henrique Muller. Avaliação do relacionamento sob a ótica do cliente: um estudo em bancos de varejo. São Paulo: FVG, 2004. 480f. Tese (Doutorado em Administração) – Escola de Administração de Empresas de São Paulo, Fundação Getulio Vargas.

REICHHELD, Fred. A estratégia da lealdade: a força invisível que mantém clientes e funcionários e sustenta crescimento, lucro e valor. Rio de Janeiro: Campus, 1996.

ROWLEY, Jennifer; DAWES, Jilian. Price increases and their effect on customer retention in a services context: the moderating role of customer tenure and relationship breadth. Journal of Consumer Marketing, v. 17, n. 6, 2000, p. 538-547.

SILVA, Daniela Oliveira; RIANI, José Luiz. Justiça, comprometimento, consentimento e comportamento de cidadania organizacional: um estudo com jovens trabalhadores. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 69, 2017, p. 475-498.

SILVA, Joyce Mary Adam Paula e. Cultura escolar, autoridade, hierarquia e participação: alguns elementos para reflexão. Cadernos de Pesquisa, v. 31, n. 108, 2001, p. 123-139. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000100006

TINTO, Vincent. Dropout from higher education: a theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, v. 45, n. 1, 1975, p. 89-125. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543045001089

TINTO, Vincent. Leaving college: rethinking the causes and cures of student attrition. Chicago: University of Chicago Press, 1993. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226922461.001.0001

UNESCO. Right to education handbook. Paris: Unesco, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.54675/ZMNJ2648. Acesso em: 1 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.54675/ZMNJ2648

ZEITHAML, Valarie. Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, v. 52, n. 3, 1988, p. 2-22. DOI: https://doi.org/10.1177/002224298805200302

Published

2025-06-08

How to Cite

Oliveira Júnior, E. S., & Darius, R. P. P. (2025). Student loyalty in basic education: an analysis in private educational institutions. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, e91803. https://doi.org/10.5902/2318133891803