Uma proposição metodológica para análise de uma prática de aprendizagem e de um sistema sócio-técnico
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983465915370Palavras-chave:
TAHC, TST, Metodologia, Aprendizagem e inovaçãoResumo
Este artigo tem como objetivo propor um modelo de análise e contribuir com uma metodologia utilizada para estudo do fenômeno de aprendizagem e inovação, por meio da apropriação de dois modelos teóricos- metodológicos: a Teoria da Atividade Histórico Cultural (TAHC) e a Teoria Sócio-Técnica (TST). Para expor o percurso metodológico mencionado acima será utilizado como campo empírico a AIESEC (Association Internationale des Etudiants en Sciences Economiques et Commerciales) Curitiba.
Downloads
Referências
BARDRAM, J. Temporal coordination: of time and collaborative activities at a surgical department. Computer Supported Cooperative Work, 9(2), 2000.
BERTELSEN, O.; BØDKER, S. Introduction: information technology in human activity. Scandinavian Journal of Information Systems, 12(1), 2000.
BØDKER, S. Through the interface: a human activity approach to user interface design. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum, 1991.
BØDKER, S. Computers in mediated human activity. Mind, Culture and Activity, 4(3), 1997.
CORREIA, M. Mind the gap: repensando a relação entre tecnologia e organização. In: RODRIGUES, S.; CUNHA, M. Estudos organizacionais: novas perspectivas na administração de empresas. São Paulo: Iglu, 2000.
ENGESTRÖM, Y. Learning by expanding: an activity theoretical approach to developmental research. Helsinki: Orienta-konsultit, 1987.
ENGESTRÖM, Y.; BLACKLER, F. On the life of the object. Organization, 12(3), 2005.
ENGESTRÖM, Y.; LOMPSCHER, J.; RUCKRIEM, G. Putting activity theory to work: contributions from developmental work research. Berlin: Lehmanns Media, 2005.
ENGESTRÖM, Y.; SANNINO, A. Studies of expansive learning: foundations, findings and future challenges. Educational Research Review 5(1), 2010.
GEELS, F.; RAVEN, R. Non-linearity and expectations in niche-development trajectories: ups and downs in Dutch biogas development (1973-2003). Technology Analysis & Strategic Management, 18, 375-392, 2006.
KORPELA, M.; SORIYAN, H.; OLUFOKUNBI, K. Activity analysis as a method for information systems development: general introduction and experiments from Nigeria and Finland. Scandinavian Journal of Information Systems, 12(1), 191-210, 2000.
KORPELA, M.; MURSU, A.; SORIYAN, H.; OLUFOKUNBI, K. Information systems development as an activity. Computer Supported Cooperative Work, 11(1-2), 111-128, 2002.
KORPELA, M.; MURSU, A.; SORIYAN, A.; EEROLA, A.; HÄKKINEN, H.; TOIVANEN, M. Research and development by activity analysis and development: dead horse or the next wave? In: KAPLAN, B.; TRUEX, D.; WASTELL, D.; WOOD-HARPER, A.; DEGROSS, J. (eds.). Information systems research: relevant theory and informed practice. Boston: Kluwer Academic Publishers, 453-471, 2004.
KUUTTI, K. Activity theory and its applications to information systems research and development. In: NISSEN, H.; KLEIN, H.; HIRSCHEIM, R. (eds.). Information systems research: contemporary approaches and emergent traditions. Amsterdam: Elsevier, 529-549, 1991.
KUUTTI, K. Activity theory as a potential framework for human-computer interaction research. In: Nardi, B. (ed.). Context and consciousness: activity theory and human-computer interaction. Cambridge: MIT Press, 17-44, 1996.
MURSU, A.; LUUKKONEN, I.; TOIVANEN, M.; KORPELA, M. Activity theory in information systems research and practice: theoretical underpinnings for an information systems development model. Information Research, 12(3), 3, 2006.
MWANZA, D. Where theory meets practice: a case for an activity theory based methodology to guide computer system design. In: HIROSE, M. (ed.). Proceedings of INTERACT’ 2001, Oxford, UK: IOS Press, 2001.
ORLIKOWSKI W.; BAROUDI, J. Studying information technology in organizations: research approaches and assumptions. Information Systems Research, 1, 1-28, 1991.
PEREIRA-QUEROL, M.; JACKSON FILHO, L.; CASSANDRE, M. Change laboratory: uma proposta metodológica para pesquisa e desenvolvimento da Aprendizagem Organizacional. Administração: Ensino e Pesquisa, 12 (4), 609-640, 2011.
SANTOS, L.; ALCADIPANI, R. Por uma epistemologia das práticas administrativas: a contribuição de Theodore Schatzki. Proceeding of Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, Rio de Janeiro, Brasil, 34, 2010.
SEWELL JR., W. Historical events as transformation of structures: inventing revolution at the Bastille. Theory and Society, 25, 841-881, 1996.
VYGOTSKY, L. Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1978.
WILSON, T. A re-examination of information seeking behaviour in the context of activity theory. Information Research, 11(4), 2006.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Esta revista continua sendo detentora dos direitos autorais dos artigos publicados. Para serem publicados, os autores devem assinar a Carta de Transferência de Direitos Autorais, que é enviada aos autores por e-mail, concedendo direitos, inclusive na tradução, à ReA/UFSM. A revista concede a terceiros o direito de usar, reproduzir e compartilhar o artigo de acordo com o contrato de licença da Creative Commons (CC-BY 4.0), conforme declarado nos documentos PDF dos artigos.