Determinants of global R&D mandate: the case of General Motors of Brazil

Authors

  • Flavia Consoni Instituto de Geociências da Unicamp - DPCTUniversidade de Campinas - UNICAMP
  • Roberto Carlos Bernardes PPGA - Centro Universitário da FEI
  • Gabriela Scur Centro universitário da FEI

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465911254

Abstract

Multinationals firms have accelerated the internalization of their activities and reorganized R&D strategies management through global innovation network by allocation of global project responsibilities to their subsidiaries. This tendency has motivated this article which analyzes the restructuration process of the General Motors Corporation’s (GMC) product development strategies. In the case of General Motors Corporation, such reorganization resulted in the definition of a new concept of global architectures of vehicles, customized designs in relation to the market destination and the definition of five global centers responsible to the development and the management of these new architectures. The Brazilian subsidiary of General Motors (GMB) is one of these centers and became responsible for two mandates: to lead all global projects of medium pickups including the design activities, project and engineering; and collaborate in global project planned to emergent markets.  Based on a case study in the Brazilian General Motors subsidiary during 2011 and 2012, this paper investigates the factors that motivate the choice of Brazil to be the global center, its attributions and results to the local firm. It remarks that GMB once integrated to the global engineering net catch opportunities to improve its local routines of product development. Nevertheless, it did not improve their research capabilities. 

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Author Biographies

Flavia Consoni, Instituto de Geociências da Unicamp - DPCTUniversidade de Campinas - UNICAMP

Professora do programa de Pós Graduação em Política Científica e Tecnológica do Instituto de Geociências da Unicamp exercendo atividades de docência e pesquisa. Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (1995), mestrado (1998) e doutorado (2004) em Política Científica e Tecnológica pela Universidade Estadual de Campinas, além de pós-doutorado no Depto Sociologia, USP (2005-2006).

Roberto Carlos Bernardes, PPGA - Centro Universitário da FEI

Doutor em Sociologia da Inovação pela Universidade de São Paulo (1998). Exerceu o cargo de Analista de Projetos Sr. da Fundação Sistema Estadual de Análise de Dados concebendo e coordenando diversas pesquisas no campo da inovação, difusão tecnológica e P&D. Foi consultor de diversas instituições de fomento e pesquisa econômica como a FINEP, CEPAL, MCT, BNDES e FAPESP, entre outras. Professor do programa de pós-graduação em administração da Fundação Educacional Inaciana Padre Sabóia de Medeiros - FEI e Professor da Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM.

Gabriela Scur, Centro universitário da FEI

Doutora em eng. de produção pela POLI/USP. Atualmente é professora adjunta do programa de pós-graduação em eng. mecânica do Centro universitário da FEI

Published

2017-04-17

How to Cite

Consoni, F., Bernardes, R. C., & Scur, G. (2017). Determinants of global R&D mandate: the case of General Motors of Brazil. Revista De Administração Da UFSM, 10(1), 129–146. https://doi.org/10.5902/1983465911254

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