Medida de criatividade e inovação: evidências de validade no contexto brasileiro
DOI :
https://doi.org/10.5902/1983465929169Mots-clés :
Criatividade, Inovação, Organização, Validação de medidaRésumé
O artigo tem o objetivo de explorar as evidências de validade da Medida de Fatores de Criatividade e Inovação Organizacional (FINO) em uma amostra brasileira e averiguar o poder preditivo dos fatores individuais, grupais e organizacionais na percepção de inovação na organização. Evidências de validade do inventário foram encontradas em estudo anterior com trabalhadores do País Vasco e países Latino-americanos. Participaram do estudo tipo survey 265 trabalhadores de diversas organizações. Foram realizadas análise fatorial confirmatória (AFC) e análise de regressão linear com variáveis observáveis por modelagens de equações estruturais. Os resultados da AFC apontam que o modelo de melhor ajuste é o de oito fatores correlacionados. A regressão linear sugere que os fatores Características do Trabalho, Liderança e Traços Pessoais Pró-Criatividade e Inovação predizem a percepção de inovação na organização.
Téléchargements
Références
ALENCAR, E. M. L. S.; BRUNO-FARIA, M. F.; FLEITH, D. A medida de criatividade: possibilidades e desafios [Measuring creativity: possibilities and challenges]. In: ______ (Ed.). Medidas de criatividade: teoria e prática [Measures of creativity: theory and practice]. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 11-34.
AMABILE, T. M. Creativity and innovation in organizations. Boston: Harvard Business School, 1996.
______________. Componential theory of creativity. Boston, MA: Harvard Business School, 2012.
______________; GRYSKIEWICZ. N.D. The creative environment scales: Work environment inventory. Creativity Research Journal, v. 24, p. 231-253, 1989. Doi: 10.1080/10400418909534321.
BEDANI, M. O impacto dos valores organizacionais na percepção de estímulos e barreiras à criatividade no ambiente de trabalho [The impact of organizational values on the perception of stimuli and barriers to creativity in the work environment]. RAM-Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v. 13, n. 3, p. 150-176, 2012. Available in: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-69712012000300008&lng=en&nrm=iso>. Accessed on: 13/03/2017.
BINNEWIES, C.; GROMER, M. Creativity and innovation at work: The role of work characteristics and personal initiative. Psicothema, Oviedo, v. 24, n. 1, p. 100-105, 2012. Available in: <http://www.psicothema.com/psicothema.asp?ID=3985>. Accessed on: 13/03/2017.
BRUNO-FARIA, M. F.; FONSECA, M. V. A. Culture of Innovation: Concepts and Theoretical Models. RAC-Revista de Administração Contemporânea, Curitiba, v. 18, n. 4, p. 372-396, 2014. Available in: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-
&lng=en&nrm=iso>. Accessed on: 13/03/2017.
BUENO, B.; BALESTRIN, A. Inovação Colaborativa: Uma abordagem aberta no desenvolvimento de novos produtos [Collaborative Innovation: An open approach to new product development]. RAE-Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 52, n. 5, p. 517-530, 2012. Available in: <http://search.proquest.com/openview/88b7cb697e345b82e08dd63c5c45c459/1?pq-origsite=gscholar&cbl=19003>. Accessed on: 13/03/2017.
CHESBROUGH, H.W. Open Innovation: The new imperative for creating and profiting. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Publishing Corporation, 2006.
CLARK, C. B.; WHEELWRIGHT. S.C. Managing New Product and Process Development: Text and Cases. New York: The Free Press, 1993.
DA COSTA, S.; PAÉZ, D.; GONDIM, S. M. G.; RODRIGUEZ, M.; MAZZIERI, S.; TORRES, A.; PERSONAS, G.; SANCHEZ, F.; JIMÉNEZ, P. Percepción de Innovación en organizaciones de España y América Latina [Perception of Innovation in organizations in Spain and Latin America]. Universitas Psychologica, Colombia, v. 15, n. 4, 2016. Available in: <http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/13440>. Accessed on: 13/03/2017.
DA COSTA, S.; PÁEZ, D.; SÁNCHEZ, F.; GARAIGORDOBIL, M.; GONDIM, S. M.G. Personal factors of creativity: a second order meta-analysis. Journal of Work and Organizational Psychology, Madrid, v. 31, n. 3, p. 165-173, 2015. Available in: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1576596215000407>. Accessed on: 13/03/2017.
DA COSTA, S.; PÁEZ, D.; SÁNCHEZ, F.; GONDIM, S. M. G.; RODRIGUEZ, M. Factores favorables a la innovación en las organizaciones: una integración de meta-análisis [Factors favorable to innovation in organizations: an integration of meta-analysis]. Journal of Work and Organizational Psychology, Madrid, v. 30, n. 2, p. 67-74, 2014. Available in: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=231331497005>. Accessed on: 13/03/2017.
DE PAULA, H. C.; STARLING, D. B.; NASCIMENTO, J. F.; BARBOSA, F. V. Mensuração da inovação em empresas de base tecnológica [Measurement of innovation in technology-based companies]. RAI-Revista de Administração e Inovação, São Paulo, v. 12, n. 4, p. 232-253, 2015. Available in: <http://www.revistas.usp.br/rai/article/view/102277>. Accessed on: 13/03/2017.
DEWES, F.; NEVES, F. M.; JUNG, C. F.; TEN CATEN, C. S. Ambientes e estímulos favoráveis à criatividade aplicada a processos de inovação de produtos [Environments and stimuli favorable to creativity applied to product innovation processes]. Revista Venezolana de Gestión Tecnológica (Espacios), Caracas, v. 38, n. 8, p. 1-16, 2012. Available in: <https://www.researchgate.net/profile/Carla_Caten/publication/299484781_Ambientes_e_estimulos_favoraveis_a_criatividade_aplicada_a_processos_de_inovacao_de_produtos/links/56fae79a08aef6d10d9050fd.pdf>. Accessed on: 13/03/2017.
ESTEVES, K.; FELDMANN, P. R. Why Brazil doesn't innovate: a comparison among nations. RAI-Revista de Administração e Inovação, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 63-82, 2016. Available in: <http://www.revistas.usp.br/rai/article/view/110635/110465>. Accessed on: 13/03/2017.
FIELD, A. Descobrindo a estatística usando o SPSS [Discovering statistics using SPSS]. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREEMAN, C. Technology policy and economic performance. London: Pinter Publishers London and New York, 1987
GONDIM, S. M. G.; LOIOLA, E.; DE MORAIS, F. A.; DA COSTA, S. C.; PAÉZ, D.; RODRÍGUES, M.; LIMA, D.; MOURÃO, L. Creativity and innovation as defined by workers. REAd-Revista Eletrônica de Administração, Porto Alegre, v. 82 n. 3, p. 549-575, 2015. Available in: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112015000300549>. Accessed on: 13/03/2017.
HAMMOND, M.; NEFF, N.; FARR, J.; SCHWALL, A.; ZHAO, X. Predictors of Individual- Level Innovation at Work: A Meta-Analysis. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, Washington, v. 5, n. 1, p. 90-105, 2011. Available in: <http://psycnet-apaorg.ez10.periodicos.capes.gov.br/journals/aca/5/1/90/>. Accessed on: 13/03/2017.
HAN, J. H.; JUNG, J. T.; JOO, H. K. A Study on Effects of Creativity to Organizational Innovation. Indian Journal of Science and Technology, Chennai, v. 8, n. 24, p. 1-13, 2015. Available in: < http://www.indjst.org/index.php/indjst/article/view/80245>. Accessed on: 13/03/2017.
HÜLSHEGER, U.; ANDERSON, N.; SALGADO, J. Team-Level Predictors of Innovation at Work: A Comprehensive Meta-Analysis Spanning Three Decades of Research. Journal of Applied Psychology, Washington, v. 94, n. 5, p. 1128-1145, 2009. Available in: <http://psycnet-apa-org.ez10.periodicos.capes.gov.br/journals/apl/94/5/1128.pdf>. Accessed on: 13/03/2017.
ISMAIL, W.K.W.; ABDMAJID, R. Framework of the culture of innovation: a revisit. Journal Kemanusiaan, v. 9, p. 38-49, 2007.
JIANG, W.; GU, Q.; WANG, G. G. To Guide or to Divide: The Dual-Side Effects of Transformational Leadership on Team Innovation. Journal of Business and Psychology, Nova York, v. 30, n. 4, p. 677-691, 2015. Available in: <https://link.springer.com/article/10.1007/s10869-014-9395-0>. Accessed on: 13/03/2017.
MARÔCO, J. Análise de Equações Estruturais: Fundamentos teóricos, software e aplicações [Analysis of Structural Equations: Theoretical fundamentals, software, and applications]. Portugal: Report Number, 2014.
MARKS, A.; HUZZARD, T. Creativity and workplace attractiveness in professional employment. Journal of Human Resource Costing & Accounting, Bingley, v. 12, n. 3, p. 225-239, 2008. Available in: <http://www-emeraldinsight-com.ez10.periodicos.capes.gov.br/doi/full/10.1108/14013380810919868>. Accessed on: 13/03/2017.
MASLOW, A. H. Creativity in self-actualizing people. In: Anderson, H. H. (Ed.). Creativity and its cultivation. New York: Harper & Row, 1959, p. 83-95.
MINTZBERG, H. Criando organizações eficazes: estruturas em cinco configurações [Creating effective organizations: structures in five configurations]. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
NARANJO-VALENCIA, J. C.; JIMÉNEZ-JIMÉNEZ, D.; SANZ-VALLE, R. Studying the links between organizational culture, innovation, and performance in Spanish companies. Revista Latinoamericana de Psicología, Bogotá, v. 48, n. 1, p. 30-41, 2016. Available in: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0120053415000436>. Accessed on: 13/03/2017.
OLIVEIRA BRASIL, M. V.; GONDIM NOGUEIRA, C. A.; ARRUDA CAVALCANTE FORTE, S. H. Schumpeter e o Desenvolvimento Tecnológico: uma visão aplicada às Pequenas e Médias Empresas (PMEs) [Schumpeter and Technological Development: a vision applied to Small and Medium-sized Enterprises (SMEs)]. Revista de Ciências da Administração, v. 13, n. 29, p. 38-62, 2011.
PARKER, S. K. Beyond Motivation: Job and Work Design for Development, Health, Ambidexterity, and More. The Annual Review of Psychology, Australia, v. 65, p. 661-691, 2014. Available in: <https://goal-lab.psych.umn.edu/orgPsych/readings/5.%20Motivation/Parker%20(2014)%20Beyond%20motivation%20-%20job%20and%20work%20design.pdf>. Accessed on: 13/03/2017.
RODRIGUES, A.P.; VELOSO, A. Contribuição da gestão de recursos humanos para a criatividade e inovação organizacional [Contribution of human resources management to organizational creativity and innovation]. Revista: Psicologia, Organizações e Trabalho, Florianópolis, v. 13, n. 3, p.2 93-308, 2013. Available in: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-66572013000300007&lng=pt&tlng=pt>. Accessed on: 13/03/2017.
ROGERS, C. R. Toward a theory of creativity. In: ANDERSON, H. H. (Ed.). Creativity and its cultivation. New York: Harper & Row, 1959, p. 69-82.
RUNCO, M. A.; JAEGER, G. J. The standard definition of creativity. Creativity Research, Georgia, v. 24, n. 1, p. 92-96, 2012. Available in: <http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10400419.2012.650092?journalCode=hcrj20>. Accessed on: 13/03/2017.
SANTOS, N.; BRONZO, M.; OLIVEIRA, M.; RESENDE, P. Cultura Organizacional, Estrutura Organizacional e Gestão de Pessoas como Bases para uma Gestão Orientada por Processos e seus Impactos no Desempenho Organizacional [Organizational Culture, Organizational Structure, and People Management as Bases for Process-Oriented Management and its Impacts on Organizational Performance]. Brazilian Business Review, Vitória, v. 11, n. 3, p. 106-129, 2014. Available in: <http://www.redalyc.org/pdf/1230/123031118005.pdf>. Accessed on: 13/03/2017.
SANTOS, A. B. A.; FAZION, C. B.; MEROE, G. P. S. Inovação: Um estudo
sobre o conceito de Schumpeter [Innovation: A study of the Schumpeter concept]. Cadernos de Administração, v. 5, n. 1, p. 1-16, 2011.
Available in: <https://revistas.pucsp.br/index.php/caadm/article/view/9014/6623>. Accessed on: 13/03/2017.
SCHUMPETER, J. A. A teoria do desenvolvimento econômico [The theory of economic development]. São Paulo: Nova Cultural, 1988.
SOUZA, J. C.; BRUNO-FARIA, M. F. The innovation process in the organizational context: an analysis of helping and hindering factors. Brazilian Business Review, Vitória, v. 10, n. 3, p. 108-129, 2013. Available in: <http://web.b-ebscohost-com.ez10.periodicos.capes.gov.br/ehost/detail/detail?sid=ed580919-23a1-420a-899a-ef9449318443%40sessionmgr120&vid=0&hid=102&bdata=Jmxhbmc9cHQtYnImc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=22518144&db=mdc>. Accessed on: 13/03/2017.
TORRANCE, E. P. The Torrance Tests of Creative Thinking – Norms-Technical Manual Research Edition – Verbal Tests, Forms A and B – Figural Tests, Forms A and B. Princeton, NJ: Personnel Press, 1966.
______. Norms technical manual: Torrance Tests of Creative Thinking. Lexington, Mass: Ginn and Co, 1974.
URBAN, K. K.; JELLEN, H. G. Tests for Creative Thinking – Drawing Production (TCT-DP). Lisse: Swets and Zeitlinger, 1996.
VALLADARES, P. S. D. A.; VASCONCELLOS, M. A. DE; DI SERIO, L. C. Capacidade de Inovação: Revisão Sistemática da Literatura [Innovation Capacity: a Systematic Review of the Literature]. RAC Revista de Administração Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 18, n. 5, p. 598-626, 2014. Available in: <http://www.anpad.org.br/periodicos/arq_pdf/a_1502.pdf>. Accessed on: 13/03/2017.
WECHSLER, S. M. Criatividade e inovação no contexto brasileiro. In: 1ª Congresso Internacional de Criatividade e Inovação, 2011 [Creativity and innovation in the Brazilian context. In: 1st International Congress on Creativity and Innovation, 2011]. Manaus. Anais: Trabalhos Completos do 1º Congresso Internacional de Criatividade e Inovação. Manaus: CRIABRASILIS, 2011, p. 29-42.
ZHOU, J.; HOEVER, I. J. Research on workplace creativity: A review and redirection. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behaviour, Palo Alto, v. 1, n. 1, p. 333-359, 2014. Available in: <http://annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev-orgpsych-031413-091226>. Accessed on: 13/03/2017.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Authors of articles published by ReA/UFSM retain the copyright of their works, licensing them under the Creative Commons (CC-BY 4.0), which allows articles to be reused and distributed without restriction, provided that the original work is properly cited.