Knowledge creation under organizational learning perspective in a creative company

Authors

  • Anelise D'Arisbo Instituto Federal do Rio Grande do Sul
  • Tatiane Pellin Cislaghi Instituto Federal do Rio Grande do Sul
  • Ana Cristina Fachinelli Universidade de Caxias do Sul
  • Fabiano Larentis Universidade de Caxias do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465911271

Abstract

The creation of knowledge can be associated to the creative economy by considering the value creation from creativity, intellectual assets and knowledge. Although studies have evolved with specific characteristics in each field, on  organizational context learning can be considered as an intrinsic processes of knowledge creation process. Thus, the article aims to analyze the knowledge creation , from the organizational learning perspective in a creative company from the knowledge creation's theory, from Nonaka and Takeuchi (1997), in order to examine the relationship between knowledge creation and learning. We conducted exploratory and descriptive research associated with a case study. The results indicate prevalence of the knowledge sharing's practices in informal methods and experiences of each employee. The case analysis also reveals the social aspects of learning and situated learning in both epistemological and ontological dimension of knowledge creation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anelise D'Arisbo, Instituto Federal do Rio Grande do Sul

Cursando Doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Mestre em Administração pela Universidade de Caxias do Sul. Especialista em Educação Profissionalizante para Jovens e Adultos (PROEJA), e graduada em administração pela Universidade de Passo Fundo. Atua atualmente atua como Docente de Administração no IFRS, câmpus Farroupilha.

Tatiane Pellin Cislaghi, Instituto Federal do Rio Grande do Sul

Mestre em Administração pela Universidade de Caxias do Sul - RS (2013). Graduação em Administração - Habilitação em Comércio Exterior pela Universidade de Caxias do Sul (2008). Láurea Acadêmica (2008). Curso de Formação de Professores para a Educação Profissional - IFRS - Câmpus Bento Gonçalves (2011). Experiência desde 2002 no Comércio Internacional. Inglês e Espanhol fluentes, Italiano intermediário. Supervisora do Curso Técnico em Comércio Exterior - Pronatec - IFRS - Câmpus Bento Gonçalves (2012-2014). Professora de Gestão e Comércio Exterior do IFRS - Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Câmpus Bento Gonçalves (desde 2010).

Ana Cristina Fachinelli, Universidade de Caxias do Sul

Possui graduação em Bacharel em Comunicação Social pela Universidade de Caxias do Sul (1989), mestrado em Informação Estratégica e Crítica Vigília Tecnológi - Université Daix Marseille (1994) e doutorado em Ciências da Comunicação e da Informação - Université de Poitiers (2002). Atualmente é membro da comunidade - Comunidad Iberoamericana de Sistemas de Conocimiento, consultora - Intelligenza Consultores Associados Ltda, member of the executive board - Annual Knowledge Cities Summit, member of the international advisory board - World Capital Institute e professora de graduação/mestrado/doutorado da Universidade de Caxias do Sul. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Comunicação Informação e Estratégia, atuando principalmente nos seguintes temas: innovation, intellectual capital, organizações inteligentes, contemporaneidade e intelligence economique.

Fabiano Larentis, Universidade de Caxias do Sul

Possui graduação em Administração - Habilitação Comércio Exterior pela Universidade de Caxias do Sul (2000), especialização em Gestão Estratégica em Marketing pela Universidade de Caxias do Sul (2002), mestrado em Administração (ênfase em Marketing) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005) e é doutor em Administração (UFRGS - 2010). Fez parte, como pesquisador associado, do Centro de Estudos e Pesquisas em Administração (CEPA/UFRGS) de 2004 a 2008. Atua na Universidade de Caxias de Sul, em regime de tempo integral, como professor na graduação nos cursos de Administração e Comércio Internacional, coordenador da oferta de graduação em Comércio Internacional (CARVI) e como integrante do corpo docente permanente do Mestrado Acadêmico em Administração (PPGA UCS). É professor de pós-graduação lato sensu em cursos ligados a marketing e vendas. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing de relacionamento e marketing estratégico, canais de marketing, internacionalização, pesquisa de marketing, satisfação de clientes e marketing internacional.

Published

2015-11-24

How to Cite

D’Arisbo, A., Cislaghi, T. P., Fachinelli, A. C., & Larentis, F. (2015). Knowledge creation under organizational learning perspective in a creative company. Revista De Administração Da UFSM, 9(1), 83–101. https://doi.org/10.5902/1983465911271

Issue

Section

Articles