Superior Business Performance and Corporate Culture in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465934414

Abstract

Purpose – Within the framework of Resource-Based View (RBV) we evaluated the relationship between corporate culture and superior business performance in a sample of 62 Latin American firms traded on the NYSE.

Design/methodology/approach – Data retrieved from 20-F forms and the CRSP database, covering the period 2011-2016, was submitted to multiple linear regression with robust errors and random effects.

Findings – Our results revealed that i) the 7 Latin American countries represented in the sample displayed a very similar mix of corporate culture, with a slight predominance of the competitive type, ii) less indebted and larger firms attained higher levels of superior business performance, and iii) auditing by one of the Big Four was associated with better performance in firms with competitive and creative culture. In the multiple regression analysis, creative culture was the best explanatory factor of superior corporate performance. Thus, we conclude that a culture with an emphasis on innovation generates competitive advantage.

Originality/value – The organizations should make efforts to understand and manage the dynamics of corporate culture, harnessing their own dominant culture in the quest for superior corporate performance. As posited by RBV, our results show that investment in creative and innovative culture is particularly favorable to the creation of competitive advantage and, consequently, business performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angeloni, M. T., & Grotto, D. (2009). A influência na cultura organizacional no compartilhamento do conhecimento. Faces: Revista de Administração, 8(2), 76-93.

Barbosa, L. N. H. (1996). Cultura administrativa: uma nova perspectiva das relações entre antropologia e administração. Revista de Administração de Empresas, 36(4), 06-19.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17 (1), 99-120.

Bowonder, B., Dambal, A., Kumar, S., & Shirodkar, A. (2010). Innovation strategies for creating competitive advantage. Research-Technology Management, 53(3), 19-32.

Cameron, K. S., Quinn, R. E., Degraff, J., & Thakor, A. V. (2014). Competing Values Leadership (2nd ed.). Cheltenham: Edward Elgar Publishing.

Campos, C. J. (2004). A difusão do aprendizado de mercado nas organizações: um fator de competitividade. Revista de Contabilidade do Mestrado em Ciências Contábeis da UERJ, 9(1), 77-90.

Chu, R. A., & Wood T, Jr. (2008). Cultura organizacional brasileira pós-globalização: global ou local? Revista de Administração Pública, 42(5), 969-994.

Cohen, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Routledge.

Colauto, R. D., Nascimento, P. S., Avelino, B. C., & Bispo, O. N. A. (2009). Evidenciação de ativos intangíveis não adquiridos nos relatórios da administração das companhias listadas nos níveis de governança corporativa da Bovespa. Contabilidade Vista & Revista, 20(1), 143-169.

Dal-Soto, F, & Santos, M. R. (2004). Os recursos como fonte de estratégia competitiva: uma evidência empírica da Resource-Based Review. Revista Capital Científico-Eletrônica, 2(1), 47-64.

Estol, K. M. F., & Ferreira, M. C. (2006). O processo sucessório e a cultura organizacional em uma empresa familiar brasileira. Revista de Administração Contemporânea, 10(4), 93-110.

Fekete, H., & Böcskei, E. (2011). Cultural waves in company performance. Research Journal of Economics, Business and ICT, 3, 38-42.

Ferreira, É. C. V., Fandino, A. M., Segre, L., & Nascimento, R. P. (2010). Privatização e mudanças organizacionais: um estudo de caso sobre transformação cultural e comportamental. Cadernos EBAPE. BR, 8(3), 468-491.

Fiordelisi, F., & Ricci, O. (2014). Corporate culture and CEO turnover. Journal of Corporate Finance, 28, 66-82.

Fleury, M. T. L. (1991). Cultura organizacional e estratégias de mudanças: recolocando estas questões no cenário brasileiro atual. Revista de Administração, 26(2), 3-11.

Freitas, M. E. (1991). Cultura organizacional grandes temas em debate. Revista de Administraçao de Empresas, 31(3), 73-82.

Guerreiro, R., Frezatti, F., & Casado, T. (2006). Em busca de um melhor entendimento da contabilidade gerencial através da integração de conceitos da psicologia, cultura organizacional e teoria institucional. Revista Contabilidade & Finanças, 17(N. Especial), 7-21.

Guimarães, T. A. (2004). Ambiente de aprendizagem e cultura em organizações: estudo de caso em organização militar. Revista de Administração da USP – RAUSP, 39(3), 231-241.

Han, H. (2012). The relationship among corporate culture, strategic orientation, and financial performance. Cornell Hospitality Quarterly, 53(3), 207-219.

Hartnell, C. A., Ou, A. Y., & Kinicki, A. (2011). Organizational culture and organizational effectiveness: a meta-analytic investigation of the competing values framework's theoretical suppositions. Journal of Applied Psychology, 96(4), 677-694.

Hofstede, G. (1983). The cultural relativity of organizational practices and theories. Journal of International Business Studies, 14(2), 75-89.

Kotrba, L. M., Gillespie, M. A., Schmidt, A. M., Smerek, R. E., Ritchie, S. A., & Denison, D. R. (2012). Do consistent corporate cultures have better business performance? Exploring the interaction effects. Human Relations, 65(2), 241-262.

Lee, S. K. J., & Yu, K. (2004). Corporate culture and organizational performance. Journal of Managerial Psychology, 19(4), 340-359.

Lund, D. B. (2003). Organizational culture and job satisfaction. Journal of Business & Industrial Marketing, 18(3), 219-236.

Machado, D. D. P. N. (2007). A Cultura Brasileira Influencia a Aprendizagem Organizacional? Revista de Negócios, 6(4), 17-26.

Machado, H. V. (2005). Identidade organizacional: um estudo de caso no contexto da cultura brasileira. Revista de Administração de Empresas – RAE Eletrônica, 4(1), 1-18.

Marcoulides, G. A., & Heck, R. H.(1993). Organizational culture and performance: Proposing and testing a model. Organization Science, 4(2), 209-225.

Morgan, N. A., & Vorhies, D. W. (2018). The Business Performance Outcomes of Market Orientation Culture and Behaviors. In Innovation and Strategy. Emerald Publishing Limited.

Naranjo-Valencia, J. C., Jiménez-Jiménez, D., & Sanz-Valle, R. (2016). Studying the links between organizational culture, innovation, and performance in Spanish companies. Revista Latinoamericana de Psicología, 48(1), 30-41.

Neves, J. A. D., Borges, R. C. O., Costa, A. M., & Timbó, D. B. P. (2005). Análise do clima organizacional em hospitais de Fortaleza. Revista de Economia e Administração, 4(3), 290-314.

Oliveira, A. A., & Papa, A. C. (2009). A influência da cultura organizacional no processo de profissionalização da gestão em uma empresa familiar. Revista de Administração da UFSM, 2(3), 385-398.

Oliveira, M. C. S. F., Hahn, I. S., Santos, M. B. D., Souza, G. A., Campos, D. C., & Pivetta, N. P. (2017). Orientação para o Mercado e Habilidades de Marketing Internacional: Um Estudo acerca da Influência sobre o Desempenho Internacional . Revista de Administração da UFSM, 10(ed. Especial), 26-40.

Oshiro, S., Crnkovic, L. H., & Santos, F. C. A. (2005). O desafio de integrar cultura organizacional e a gestão da produção. Revista de Administração, 3(2), 109-131.

Paunov, C. (2012). The global crisis and firms’ investments in innovation. Research Policy, 41(1), 24-35.

Peteraf, M. A. (1993). The cornerstones of competitive advantage: a resource‐based view. Strategic Management Journal, 14(3), 179-191.

Révillion, A. S. P. (2004). Cultura nacional e cultura organizacional no contexto de marketing. Revista Eletrônica de Administração, 10(1), 1-25.

Ribeiro, R., Rossetto, C. R., & Verdinelli, M. A. (2011). Comportamento estratégico da empresa e a visão baseada em recursos: um estudo no setor varejista de material de construção. Gestão & Produção, 18(1), 175-192.

Rosa, A. R., Tureta, C., & Brito, M. J. (2006). Cultura organizacional e cultura brasileira revisitadas: uma atualização hermenêutica do dilema brasileiro. GESTÃO.Org - Revista Eletrônica de Gestão Organizacional, 4(3), 4-19.

Sanches, P. L. B., & Machado, A. G. C. (2014). Estratégias de inovação sob a perspectiva da Resourced-Based View: Análise e evidências em empresas de base tecnológica. Gestão & Produção, 21(1), 125-141.

Saraiva, L. A. S. (2002). Cultura organizacional em ambiente burocrático. Revista de Administração Contemporânea, 6(1), 187-207.

Schein, E. H. (1990). Organizational culture. American Psychological Association, 45(2), 109-119.

Shinyashiki, G. T. (1995). Estudo quantitativo dos pressupostos básicos da cultura organizacional. Revista de Administração da USP – RAUSP, 30(3), 60-72.

Silva, T. P., Machado, D. D. P. N., & Hein, N. (2006). A influência da cultura organizacional no desenvolvimento de um sistema de informações analisado pelos números áureos. Revista Universo Contábil, 2(1), 75-88.

Sørensen, J. B. (2002). The strength of corporate culture and the reliability of firm performance. Administrative Science Quarterly, 47(1), 70-91.

Souza, M. T. S., Pereira, R. S., & Maffei, P. A. J. (2004). Ética e liderança: sua influência na cultura organizacional da empresa. RAI-Revista de Administração e Inovação, 1(1), 89-100.

Tseng, S.-M. (2010). The correlation between organizational culture and knowledge conversion on corporate performance. Journal of Knowledge Management, 14(2), 269-284.

Yesil, S., & Kaya, A. (2013). The effect of organizational culture on firm financial performance: Evidence from a developing country. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 81, 428-437.

Zhao, H., Teng, H., & Wu, Q. (2018). The effect of corporate culture on firm performance: Evidence from China. China Journal of Accounting Research, 11(1), 1-19.

Zheng, W., Yang, B., & Mclean, G. N. (2010). Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: Mediating role of knowledge management. Journal of Business Research, 63(7), 763-771.

Downloads

Published

2020-11-28

How to Cite

Góis, A. D., & De Luca, M. M. M. (2020). Superior Business Performance and Corporate Culture in Latin America. Revista De Administração Da UFSM, 13(5), 1050–1067. https://doi.org/10.5902/1983465934414

Most read articles by the same author(s)