Impact of training on the implementation of a new electronic system and acceptance of new technologies in a federal institution of higher education

Authors

  • Josivania Silva Farias Universidade de Brasilia (UnB) Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade (FACE) Departamento de Administração (ADM) Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) http://orcid.org/0000-0002-1421-3280
  • Marília Mesquita Resende Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações da Universidade de Brasília (UnB).

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465932624

Abstract

Purpose – The adoption of new technologies is a challenge for organizations, which leads them to invest in training when implementing a new system. The aim of this study was to evaluate the effect of the impact of training on the acceptance of a new system, as well as the relationship between the impact of training and the acceptance of new technology with the frequency of use of the system by the user in a federal institution of higher education.

Design/methodology/approach – An online questionnaire was answered by participants from an institution two months after the training of a new system. A total of 288 responses were obtained (56.3 % were women, and 44.1 % were from 29 to 39 years). The scales for self-assessment of impact of training at work, for support to transfer, and for accepting new technologies were applied, in addition to sociodemographic data and frequency of use of the system. Correlations, linear regression, and ANOVA with a post hoc test were conducted to test the relationship between variables.

Findings – The results indicated that the greater the perception of impact of training, higher the acceptance of the new system. In addition, those who demonstrated greater acceptance of technology, used the system more frequently.

Research limitations/implications – This study has implications for the management of training related to new technologies.

Originality/value – It also contributes to the field by bringing the concept of impact of training jointly with the acceptance of new technologies, which traditionally has investigated only reactions to training, and not the transfer of skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josivania Silva Farias, Universidade de Brasilia (UnB) Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade (FACE) Departamento de Administração (ADM) Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA)

Doutora em Administração (PPGA/UnB) com Sanduíche en España (Universidad de Alcalá de Henares -UAH), Madrid.

Professora de Inovação, Marketing, Estratégia, Marketing de Serviços e Métodos de Pesquisa

Professora Adjunto na Universidade de Brasília, atuando como docente do corpo docente permanente no PPGA e na Graduação (ADM)

Marília Mesquita Resende, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações da Universidade de Brasília (UnB).

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações da Universidade de Brasília (UnB). Psicóloga Organizacional no Decanato de Gestão de Pessoas da Fundação Universidade de Brasília. Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações da UnB. Graduada em Psicologia pela Universidade de Brasília. 

References

Abbad, G. S. (1999). Um modelo integrado de avaliação de impacto de treinamento no trabalho – IMPACT [An integrated model for assessing the impact of training at work – IMPACT] (Unpublished doctoral thesis). Universidade de Brasília, Brasília, Brasil.

Abbad, G., Gama, A. L. G., & Borges-Andrade, J. E. (2000). Treinamento: análise do relacionamento da avaliação nos níveis de reação, aprendizagem e impacto no trabalho [Training: analysis of the relationship of assessment in the levels of reaction, learning and impact at work]. Revista de Administração Contemporânea, 4(3), 25-45. doi:10.1590/S1415-65552000000300003

Abbad, G., Meneses, P., & Zerbini, T. (2010). Manual de treinamento organizacional [Organizational training manual]. Porto Alegre: Artmed.

Abbad, G., Pilati, R., Borges-Andrade, J. E., & Sallorenzo, L. H. (2012). Impacto do treinamento no trabalho – medida em amplitude [Impact of on-the-job training - measured in breadth]. In Abbad, G. S., Mourão, L., Meneses, P. M. M., Zerbini, T., Borges-Andrade, J. E., Vilas-Boas, R. (Eds.), Medidas de avaliação em treinamento, desenvolvimento e educação: Ferramentas para gestão de pessoas (pp. 145-162). Porto Alegre: Artmed.

Abbad, G. D. S., & Sallorenzo, L. H. (2001). Desenvolvimento e validação de escalas de suporte à transferência de treinamento [Development and validation of training transfer support scales]. RAUSP Management Journal, 36(2), 33-45

Abbad, G. D. S., Sallorenzo, L. H., Coelho Junior, F. A., Zerbini, T., Vasconcelos, L., & Todeschini, K. (2012). Suporte à transferência de treinamento e suporte à aprendizagem [Training transfer support and learning support]. In Abbad, G. S., Mourão, L., Meneses, P. M. M., Zerbini, T., Borges-Andrade, J. E., Vilas-Boas, R. (Eds.), Medidas de avaliação em treinamento, desenvolvimento e educação: Ferramentas para gestão de pessoas (pp. 145-162). Porto Alegre: Artmed.

Agência Brasil (2016, February). UnB implementa sistema que agiliza tramitação de documentos e processos [UnB implements a system that streamlines the processing of documents and processes]. Retrieved from https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2016-02/unb-implementa-sistema-que-agiliza-tramitacao-de-documentos-e-processos

Bastos, L. F. L., Ciampone, M. H. T., & Mira, V. L. (2013). Avaliação de suporte à transferência e impacto de treinamento no trabalho dos enfermeiros [Assessment of transfer support and training impact on nurses' work]. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 21(6), 1274-81. doi:10.1590/0104-1169.2913.2364

Borges-Andrade, J. E., Abbad, G. S., & Mourão, L. (2012). Modelos de avaliação e aplicação em TD&E [Evaluation and application models in TD&E]. In Abbad, G. S., Mourão, L., Meneses, P. M. M., Zerbini, T., Borges-Andrade, J. E., Vilas-Boas, R. (Eds.), Medidas de avaliação em treinamento, desenvolvimento e educação: Ferramentas para gestão de pessoas (pp. 20-35). Porto Alegre: Artmed.

Brasil (2017). Ministério do Planejamento, Desenvolvimento e Gestão. Software Público Brasileiro. Retrieved from https://softwarepublico.gov.br/social/sei/sobre-o-sei

Brasil (2006). Decreto Nº 5.707, de 23 de fevereiro de 2006.

Carvalho, R. S., & Abbad, G. (2006). Avaliação de treinamento a distância: reação, suporte à transferência e impactos no trabalho [Evaluation of distance training: reaction, transfer support and impacts at work]. Revista de Administração Contemporânea, 10(1), 95-116. doi:10.1590/S1415-65552006000100006

Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS quarterly, 13(3), 319-340. doi:10.2307/249008

Faria, L. H. L., Giuliani, A. C., Pizzinatto, N. K., & Pizzinatto, A. K. (2014). Applicability of unified theory of acceptance and use of technology extended to the consumer use context (UTAUT2) in Brazil: An evaluation of the model using a sample of Internet users on smartphone. Revista de Administração da Universidade Federal de Santa Maria, 7(2), 332-348. doi:10.5902/1983465913088

Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. 4th Edition, London, Sage.

Freitas, I. D., Borges-Andrade, J. E., Abbad, G. D. S., & Pilati, R. (2006). Medidas de impacto de TD&E no trabalho e nas organizações. In Abbad, G. S., Mourão, L., Meneses, P. M. M., Zerbini, T., Borges-Andrade, J. E., Vilas-Boas, R. (Eds.), Medidas de avaliação em treinamento, desenvolvimento e educação: Ferramentas para gestão de pessoas (pp. 489-504). Porto Alegre: Artmed.

Friedrich, M. P. A., Basso, K., Froemming, L. M. S., & Baseggio, H. W. (2016). O treinamento de clientes e sua relação com a intenção de uso do internet banking [Customer training and its relationship with the intention of using internet banking]. Revista Brasileira de Marketing, 15(5), 655-668. doi: 10.5585/remark.v15i5.3306

Kotler, P., & Keller, K. L. (2006). Administração de Marketing [Marketing Management] (12th edition). São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Luo, L., Ratchford, B. T., & Yang, B. (2013). Why we do what we do: A model of activity consumption. Journal of Marketing Research, 50(1), 24-43. doi:10.1509/jmr.10.0416

Meneses, P. P. M., & Abbad, G. (2003). Preditores individuais e situacionais de auto e heteroavaliação de impacto do treinamento no trabalho [Individual and Situational Predictors of Self and Heteroevaluation of Training Impact on Job]. Revista de Administração Contemporânea, 7 (n.especial), 185-204. doi:10.1590/S1415-65552003000500010

Pilati, R., & Abbad, G. (2005). Confirmatory factor analysis of a scale for impact of training at work. Psicologia: Teoria e pesquisa, 20(1), 31-38. doi:10.1590/S0102-37722005000100007

Osborne, J. W. (2010). Improving your data transformations: Applying the Box-Cox transformation. Practical Assessment, Research & Evaluation, 15(12), 1-9. doi: 10.7275/qbpc-gk17

Ratchford, M., & Ratchford, B. T. (2014). A Cross-Category Analysis of Dispositional Drivers of Technology Adoption. Vanderbilt Owen Graduate School of Management Research Paper, n. 2474908. doi:10.2139/ssrn.2474908

Silva, A. L. M. R., & Dias, D. S. (2006, September). Influência do treinamento de usuários na aceitação de sistemas ERP no Brasil [Influence of user training on the acceptance of ERP systems in Brazil]. Paper presented at the 30º Encontro da ANPAD – EnANPAD, Salvador, BA, Brasil. Paper retrieved from http://www.anpad.org.br/admin/pdf/enanpad2006-adic-0161.pdf

Statista (2019, December). Internet usage in the United States. Retrieved from https://www.statista.com/statistics/497055/usa-adults-online-constantly-education/

Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. Washington, DC: American Psychological Association.

United States Census Bureau (2013). Current Population Survey (CPS), Computer and Internet Use in the United States. Retrieved from https://www.infrastructureusa.org/wp-content/uploads/2013/06/p20-569.pdf

Venkatesh, V., & Davis, F. D. (1996). A model of the antecedents of perceived ease of use: Development and test. Decision sciences, 27(3), 451-481. doi:10.1111/j.1540-5915.1996.tb00860.x

Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27(3), 425-478. doi:10.2307/30036540

Venkatesh, V., & Davis, F. D. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies. Management Science, 46(2), 186-204. doi: 10.1287/mnsc.46.2.186.11926

Venkatesh, V., & Morris, M. G. (2000). Why don't men ever stop to ask for directions? Gender, social influence, and their role in technology acceptance and usage behavior. MIS Quarterly, 24(1), 115-139. doi:10.2307/3250981

Venkatesh, V., & Bala, H. (2008). Technology acceptance model 3 and a research agenda on interventions. Decision Sciences, 39(2), 273-315. doi:10.1111/j.1540-5915.2008.00192.x

Venkatesh, V., Thong, J. Y., & Xu, X. (2012). Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology. MIS Quarterly, 36(1), 157-178. doi:10.2307/41410412

Williams, M. D., Rana, N. P., & Dwivedi, Y. K. (2015). The unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT): A literature review. Journal of Enterprise Information Management, 28(3), 443-488. doi: 10.1108/JEIM-09-2014-0088

Zerbini, T., & Abbad, G. (2010). Training transfer and work training impact: critical literature analysis. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, 10(2), 97-111.

Zerbini, T., Coelho Junior, F. A., Abbad, G. D. S., Mourão, L., Alvim, S., & Loiola, E. (2012). Transferência de treinamento e impacto do treinamento em profundidade [Training transfer and impact of in-depth training]. Medidas de avaliação em treinamento, desenvolvimento e educação: Ferramentas para gestão de pessoas, p. 127-144, Porto Alegre: Artmed.

Downloads

Published

2020-10-24

How to Cite

Farias, J. S., & Resende, M. M. (2020). Impact of training on the implementation of a new electronic system and acceptance of new technologies in a federal institution of higher education. Revista De Administração Da UFSM, 13(4), 773–791. https://doi.org/10.5902/1983465932624

Issue

Section

Articles