Organizational socialization in the public service: on the actions and perceptions of newcomer and experienced employees

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465929600

Abstract

Purpose – This study aims to explain how the process of organizational socialization of newcomers occurs in a public faculty.

Design/methodology/approach – This qualitative and interpretativist research was conducted under an interactionist approach. We interviewed 14 newcomers and also experienced government employees from a state public faculty in São Paulo. The content of the interviews was analyzed by a categorization process.

Findings – The findings show that socialization of newcomers is self-motivated, informal, non-institutionalized, influenced by the normative nature of work and insufficient support given by the group. Newcomers’ admission into the workplace does not cause serious conflicts or tensions that could lead to changes in the workplace. It is the proactive behavior of the newcomers that allows them to adapt to work and know traditions, beliefs and history of the organization.

Research limitations/implications – The limitation of this study is the context of a public university’s workplace. 

Practical implications – This research allows the organization to get information about the triangular relationship between challenge, support and trust which could have direct effects on the newcomers’ workplace learning.

Social implications – We propose that the organization creates a workplace in which the employees can feel strong bonds of solidarity and collectivism, and in which they could have concrete opportunities to realize that their work can contribute to something important, impacting, in the group and in the organization.

Originality/value – This study articulates the concepts of organizational socialization, proactive behavior and self-socialization, which may provide future implications for public management in universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diogo Reatto, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutorando em Administração - área de Gestão Humana e Social nas Organizações  - na Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Mestre em Administração - área de Gestão Humana e Social nas Organizações  - pela Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Especialista em Gestão de Pessoas no Setor Público, em Gestão Empresarial e em Docência no Ensino Superior.

Bacharel em Administração e Comércio Exterior pelo Unitoledo - Araçatuba/SP.

Janette Brunstein, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Mestre e Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo/USP.

Professora Adjunta do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Administração de Empresas da Universidade Presbiteriana Mackenzie.

References

Adler, P. S., & Borys, B. (1996). Two types of burocracy: enabling and coercitive. Administrative Science Quartely, 41, 61-89.

Andrade, D. C. T.; Oliveira, M. L. S.; Cappelle, M. C. A.; Antonialli, L. M.; Paiva, K. C. M. (2012). Táticas organizacionais; desenvolvimentista; conteúdos e informação; tendências integradoras: a socialização organizacional abordada sob quatro correntes distintas. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, 10 (2), 239-250.

Ashford, S. J., & Black, J. S. (1996). Proactivity during organizational entry: the role of desire for control. Journal of Applied Psychology, 81 (2), 199-214.

Ashforth, B.E., Sluss, D.M., & Saks, A.M. (2007). Socialization statics, proactive behavior, and newcomer learning: integrating socialization models. Journal of Vocational Behavior, 70, 447-462.

Billett, S. (2001). Learning through work: workplace affordances and individual engagement. Journal of Workplace Learning, 13 (5), 209-214.

Borges, L. O.; Albuquerque, F. J. B. (2004). Socialização organizacional. In J. C. Zanelli, J. E. Borges-Andrade, & A. V. B. Bastos (Org.). Psicologia, organizações e trabalho no Brasil. São Paulo: Artmed, 331-356.

Bresser-Pereira, L. C. (1996). Da Administração Pública Burocrática à Gerencial. Revista do Serviço Público, 47(1), 1-28.

Brandi, U., & Elkjaer, B. Organizational Learning Viewed from a Social Learning Perspective (2011). In M. Easterby-Smith, & M.A. Lyles. Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management. New York City: Wiley Publication. 23-38.

Brum, T. M. M., Martinelli, S. G., Waechter, L., Müller, L., & Mello, J. G. (2014). A influência da socialização e integração na satisfação dos servidores públicos: um estudo de caso em uma organização pública. Desafio Online, 2(1), 465-486.

Carvalho, F. A. P., Marques, A. L., & Brito, M. J. (2015). Socialização organizacional como um fenômeno humano social: uma contribuição o debate. Revista Capital Científico – Eletrônica (RCCe), 13(4), 1-13.

Carvalho, V. D., Borges, L. O., & Vikan, A. (2012). Socialização organizacional: estudo comparativo entre servidores públicos brasileiros e noruegueses. REAd – Revista Eletrônica de Administração, 72(2), 339-371.

Chao, G. T., O’Leary-Kelly, A.M., Wolf, S., Klein, H.J., & Gardner, P.D. (1994). Socialization: its content and consequences. Journal of Applied Psychology, 79(5), 730-743.

Chaves, C. S. (2003). Socialização Organizacional: o processo de integração de novos servidores na Câmara dos Deputados. 2003. Monografia de Especialização, Universidade de Brasília.

Cooper-Thomas, H. D., & Anderson, N. (2006). Organizational socialization: a new theoretical model and recommendations for future research and human resources management practices in organizations. Journal of Managerial Psychology, 21(5), 492-516.

Cunha, M. P. (2011). The times they are a-changin’: A sociedade organizacional à entrada do século XXI. In C. S. Antonello, & A. S. Godoy (Org.) Aprendizagem organizacional no Brasil. Porto Alegre: Bookman, 11-25.

Elkjaer, B. (2001). Em busca de uma teoria de aprendizagem social. In M. Easterby-Smith, J. Burgoyne, & L. Araujo. Aprendizagem organizacional e organização de aprendizagem: desenvolvimento na teoria e na prática. São Paulo: Atlas, 100-116.

Elkjaer, B., & Huysman, M. (2008). Social Worlds Theory and the power of tension. In D. Barry. The Sage Handbook of New Approaches in Management and Organization. London: SAGE, 170-177.

Elkjaer, B. (2013). Pragmatismo: Uma Teoria da Aprendizagem para o Futuro. In K. ILLERIS. Teorias Contemporâneas da Aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 91-108.

Eraut, M. (2004). Informal learning in the workplace. Studies in Continuing Education, 26(2), 247-273.

Eraut, M. (2011). Informal learning in the workplace: evidence on the real value of work-based learning (WBL). Development and Learning in Organizations, 25(5), 8-12.

Flores, J. G. (1994). Análisis de datos cualitativos: aplicaciones a la investigación educativa. Barcelona: PPU, 7-107.

Genari, D., Ibrahim, C. V. D., & Ibrahim, G. F. (2017). A percepção dos servidores públicos sobre a socialização organizacional: um estudo no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul. Holos, 5, 313-328.

Gerber, R. (2006). Learning and Knowing in Workplaces: how do people learn in their work. In G. Castleton, R. Gerber, & H. Pillay. Improving workplace learning: emerging international perspectives. New York: Nova Science Publishers, 35-45.

Griffin, A. E. C., Colella, A., & Goparaju, S. (2000). Newcomer and organizational socialization tatics: an interactionist perspective. Human Resource Management Review, 10(4), 453-474.

Hall, Richard H. (2004). Organizações: estrutura, processos e resultados. São Paulo: Pearson Prentice-Hall.

Illeris, K. (2011). The general conditions of workplace learning. In K. Illeris. The fundamentals of workplace learning. London and New York: Routledge, 131-141.

Le Clus, M. (2011). Informal Learning in the Workplace: a review of the literature. Australian Journal of Adult Learning, 51(2), 355-373.

Louis, M. R. (1980). Surprise and sense making: what newcomers experience in entering unfamiliar organizational settings. Administrative Science Quarterly, 25(2), 226-251.

Marsick, V. J.; J., & Yates, J. L. (2012). Informal Learning and Complex Problem Solving of Radiologic Technologists Transitioning to the Workplace. In H. Hou (Org.). New Research on Knowledge Management Applications and Lesson Learned, Croatia: InTech, 171-194.

Merriam, S. B. (2002). Qualitative research in practice: examples for discussion and analysis. San Francisco: Jossey-Bass.

Milligan, C., Margaryan, A., & Littlejohn, A. (2013). Learning at transition for new and experienced staff. Journal of Workplace Learning, 25(4), 217-230.

Ostroff, C., & Kozlowski, S. W. J. (1992). Organizational socialization as a learning process: the role of information acquisition. Personnel Psychology, 45(4), 849-874.

Reatto, D., & Godoy, A. S. (2017). Aprendizagem Informal no Setor Público: Foco nas Interações Sociais e Contexto Organizacional. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, 11(1), 17-36.

Rodrigues, A. L., Barrichello, A., & Morin, E. M. (2016). Os sentidos do trabalho para profissionais de enfermagem: Um estudo multimétodos. RAE-Revista de Administração de Empresas, 56(2), 192-208.

Shinyashiki, G. (2002). O processo de socialização organizacional. In M. T. L. Fleury (Org.). As pessoas na organização. São Paulo: Editora Gente, 165-184.

Van Maanen, J., & Schein, E. (1979). Toward a theory of organizacional socialization. In M. B. Staw, & L. L. Cummings (Org.). Research in organizational behavior. Greenwich: JAI Press, 209-264.

Downloads

Published

2020-12-22

How to Cite

Reatto, D., & Brunstein, J. (2020). Organizational socialization in the public service: on the actions and perceptions of newcomer and experienced employees. Revista De Administração Da UFSM, 13, 1314–1331. https://doi.org/10.5902/1983465929600