Startups: study opening and management process

Authors

  • Kristina Kieling Figueira Universidade Federal de Santa Maria
  • Tatiane de Andrade Neves Hörbe Universidade Federal de Santa Maria
  • Katiuscia de Fátima Schiemer Vargas Universidade Federal de Santa Maria
  • Emanuelly Comoretto Machado Universidade Federal de Santa Maria
  • Gilnei Luiz de Moura Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465924965

Abstract

This study aims to understand the process and actions performed to open and manage startups. For this, an exploratory and qualitative research was carried out using semi-structured interviews as data collection technique, with seven partners/managers of startups from the city of Santa Maria, Rio Grande do Sul, based on the Reynolds model (2000). The results showed that startups managers take from four to six months to formulate the idea of the business and put it into practice, with investments considered by them to be relatively low. In addition, it was verified that the investigated startups, with all their innovative and differentiation potential in relation to the other businesses, besides searching for specific management methodologies and directed to their nature and formation, also use traditional management tools like the known and disseminated business plan. It was also noticed that startups come across with typical problems of customers acceptance, lack of financial resources, lack of management knowledge and excessive bureaucracy of public agencies when they start their activities and that their managers, although they have styles oriented to the innovation and practicality, as well as people-oriented management, take a reactive stance on identifying and solving problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kristina Kieling Figueira, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Administração pelo Programa de Pós Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Maria -PPGA/UFSM

Graduação em Administração pela UFSM

Tatiane de Andrade Neves Hörbe, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Maria (PPGA/UFSM)

Mestre em Administração pelo PPGA/UFSM

Graduação em Administração pela UFSM

Katiuscia de Fátima Schiemer Vargas, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Assistente na Universidade Federal do Pampa - Campus Sant'Ana do Livramento. Doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e Graduada em Administração pela Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ). 

Emanuelly Comoretto Machado, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda em Administração pelo Programa de Pós Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Maria

Graduação em Administração pela UFSM

Gilnei Luiz de Moura, Universidade Federal de Santa Maria

Professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Maria.

Doutorado em Administração pela Escola de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. 

Mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina

Graduação em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria.

Published

2017-08-07

How to Cite

Figueira, K. K., Hörbe, T. de A. N., Vargas, K. de F. S., Machado, E. C., & de Moura, G. L. (2017). Startups: study opening and management process. Revista De Administração Da UFSM, 10, 56–71. https://doi.org/10.5902/1983465924965

Most read articles by the same author(s)