ENTREPRENEURSHIP AND INNOVATION: ANALYSIS OF INNOVATION RATES OF ENTERPRISES BASED ON THE BRAZILIAN RESEARCH DEVELOPED BY THE GEM 2006, 2007 AND 2008

Authors

  • Márcia Meira Berti Fiorin Faculdade Integrado de Campo Mourão e UEM - Universidade Estadual de Maringá
  • Cristiane Marques de Mello Universidade Positivo
  • Hilka Vier Machado UEM - Unversidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.5902/198346591583

Abstract

Entrepreneurship is understood as a process which makes something creative and innovative, aiming to generate wealth and value for individuals and for society (FILION, 2004; SHANE; VENKATARAMAN, 2000; BRUYAT; JULIEN, 2000. Entrepreneurship involves recognizing the opportunity to create something new, but the recognition of an opportunity to develop a new market, using a new raw material or develop a new means of production (SCHUMPETER, 1982; BARON; SHANE, 2007). This study aims to describe and analyze aspects related to innovation of enterprises based on the Brazilian research developed by the GEM - Global Entrepreneurship Monitor. The data used for the development of the study are secondary data and were published in those reports for the years 2006, 2007 and 2008. The search results classify Brazil among the countries most entrepreneurs, however, such studies have shown that the country has low rates when it comes to innovation in business. Thus, the study includes some notes regarding the possible reasons leading to low rates of innovation in Brazilian companies.

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Author Biographies

Márcia Meira Berti Fiorin, Faculdade Integrado de Campo Mourão e UEM - Universidade Estadual de Maringá

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Administração - PPA/ UEM-UEL - Universidade Estadual de Maringá-PR. Atualmente é Coordenadora do Curso de Administração e do Curso de Relações Internacionais da Faculdade Integrado de Campo Mourão Paraná. Professora titular nas disciplinas de Administração da Produção, Logística e Áreas de Atuação do Administrador. Pesquisa de mestrado na área de Administração da Informação.

Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/1427778513551707

Cristiane Marques de Mello, Universidade Positivo

Doutoranda em Administração na Universidade Positivo. Mestrado em Administração pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Especialista em gerenciamento de micro e pequenas empresas pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Tem experiência como docente em cursos de MBA's (lato sensu) e cursos de graduação nas disciplinas de Administração Estratégica, Metodologia, Teoria Geral da Administração, Pesquisa em Administração, Empreendedorismo e Marketing. Temas de interesse: Estratégia em Organizações, Marketing, Estudos Organizacionais, Empreendedorismo, Teoria Institucional, Redes, e Produção Científica Brasileira em Administração. Parecerista do Enanpad, e das revistas científicas Raunimep e Perspectivas Contemporâneas.

Hilka Vier Machado, UEM - Unversidade Estadual de Maringá

Professora associada da Universidade Estadual de Maringá UEM (desde 1982). Doutora em Engenharia de Produção (2002) pela UFSC. Doutorado Sandwich pela HEC Montréal (2000-2001), Mestre em Educação (UNIMEP, 1989), Especialização em Administração Universitária (UFSC/CRUB, 1988), Especialização em Sistemas de Informações Gerenciais (UEm 1984). Graduada em Administração (UEM, 1981). Atualmente é professora do Mestrado em Administração da Universidade Estadual de Maringá. Linhas de pesquisa em Empreendedorismo e Gênero. Membro do Comitê Ad Hoc do Programa Pró Equidade de Gênero da Secretaria de Política para Mulheres. Membro do Comitê da área de Administração da Fundação de Apoio à Pesquisa do Paraná Araucária.

Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/9061294064223770

 

Published

2011-01-26

How to Cite

Fiorin, M. M. B., Mello, C. M. de, & Machado, H. V. (2011). ENTREPRENEURSHIP AND INNOVATION: ANALYSIS OF INNOVATION RATES OF ENTERPRISES BASED ON THE BRAZILIAN RESEARCH DEVELOPED BY THE GEM 2006, 2007 AND 2008. Revista De Administração Da UFSM, 3(3), 411–423. https://doi.org/10.5902/198346591583

Issue

Section

Articles