Action research and socio-practical organizational learning: a theoretical approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465914187

Keywords:

Action research, organizational Learning, social Practice Perspective, emancipation

Abstract

The general objective of this essay is to present an approach between the methodological perspective of action research and the organizational learning in the social practice perspective. Specifically, it aims to (i) verify action research as a methodology which purposes are, themselves, transformers of reality and (ii) demonstrate the relevance of the proposed approach to emancipatory processes, including the ethical plan. It was constructed a synopsis of the origins, the profile and the development of action research, making clear the differences between action research and classical research, as well as the reversal of the relation between subject and object, in which that becomes subject of the own knowledge and its reality, never presuming neutrality. The findings point to the uniqueness of the approach between action research and the socio-practical organizational learning process, constituting itself in a multiparadigmatic approach capable of engendering emancipation through the articulation of critical and reflection spaces. It is an approach not only restricted to technical and abstract concerns, but with emancipatory character, that needs to be integrated into the organizational studies agenda.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisa Zwick, Universidade Federal de Lavras Universidade, Lavras, MG

Professora Assistente I do Instituto de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal de Alfenas. Mestre e doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Lavras, UFLA. Graduada em Administração pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Unijuí. Possui experiência em cursos à distância de Gestão Pública e Gestão de Cooperativas. Interesse de pesquisa nos temas voltados aos estudos críticos em teoria da administração, gestão de cooperativas, gestão pública, gestão social, metodologias participativas, sociologia das organizações, relações de poder e burocracia. Possui publicações na área de cooperativismo e administração pública.

Rosangela Violetti Bertolin, Universidade Federal de Lavras Universidade, Lavras, MG

Graduada em Administração pela Universidade Federal de Viçosa (1997), Mestre (2003) e doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Lavras. Atuou em docência e gestão acadêmica de cursos superiores de Administração. Realiza pesquisas no Núcleo de Estudos em Organizações, Gestão e Sociedade, na linha de pesquisa em Inovação, Aprendizagem e Mudança nas Organizações.

Mozar José de Brito, Universidade Federal de Lavras Universidade, Lavras, MG

Bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq - Nível 1B. Graduado em Administração Rural pela Universidade Federal de Lavras (UFLA, 1988), mestre em Administração pela UFLA (1993) e doutor em Administração pela Universidade de São Paulo (2000). Foi coordenador da câmara SHA da Fundação de Apoio à Pesquisa do Estado de Minas Gerais e do Programa de Pós-graduação em Administração. Foi Pró-Reitor Adjunto de Pós-graduação da Universidade Federal de Lavras. Foi Pró-Reitor de Pós-Graduação da UFLA (jun. 2008 a jun. 2012), tendo participado de diversas comissões, conselhos e câmaras de caráter consultivo. Possui experiência de pesquisa, ensino e desenvolvimento na área de Administração, com ênfase em Gestão de Pessoas e Organizações, Administração de Ciência e Tecnologia, atuando nos temas poder, cultura, aprendizagem e relações de trabalho. Foi fundador e primeiro coordenador do mestrado profissional em administração pública ofertado pela UFLA.

Published

2019-02-27

How to Cite

Zwick, E., Bertolin, R. V., & Brito, M. J. de. (2019). Action research and socio-practical organizational learning: a theoretical approach. Revista De Administração Da UFSM, 11(5), 1182–1197. https://doi.org/10.5902/1983465914187

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.