The rise of capybara: the use of social networks by the municipal city hall of Curitiba - PR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2526629273361

Keywords:

Communication in Public Administration, Transparency, Accountability, Social networks in Public Administration, Fake News

Abstract

The present study analyzed the process of using social networks in Public Administration in the municipality of Curitiba-PR in two terms: from 2013 to 2016 and from 2017 to 2021. For this purpose, interviews were conducted with public managers, in addition to the analysis of documents and social media posts. The first administration was a pioneer in projecting pertinent contents of municipal public administration in a comical way with references to pop culture. In addition to strengthening interaction with citizens, it sought to expand relationships with citizens from other locations and pages from other city halls. Although in a reduced form, the second administration, despite being an opposing political group to the first, maintained the presentation of relevant content in a fun way. However, it focused on the interaction with the citizens of Curitiba. This last administration faced the challenge of the Covid-19 pandemic, having to deal with sensitive issues and the fight against fake news. Despite the efforts made by opposing political groups, there was continuity in the form of communication and commitment to accountability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Eduarda Miranda Barbosa, University of the State of Paraná

Graduated in Administration from UNESPAR - Paranavaí

André Luís de Castro, State University of Pará

PhD in Public Administration and Government from FGV – EAESP. Adjunct professor at UNESPAR – Paranavaí Campus

References

Arantes, R. B., Loureiro, M. R., Couto, C., & Teixeira, M. A. C. (2010). Controles democráticos sobre a administração pública no Brasil: Legislativo, Tribunais de Contas, Judiciário e Ministério Público. In M. R. Loureiro, F. L. Abrucio, & R. S. Pacheco (Eds.), Burocracia e Política no Brasil: desafios para a ordem democrática no século XXI. Rio de Janeiro: FGV Editora.

Bovens, M., & Loos, E. (2002). The Digital constitucional state: Democracy and Law in the information society. Information Polity, 7(4), 185-197. doi: http://dx.doi.org/10.3233/IP-2002-0017

Campos, R., Paiva, D., & Gomes, S. (2013). Gestão da informação pública: um estudo sobre o Portal Transparência Goiás. Revista Sociedade e Estado, 28(2), 421-446. doi: https://doi.org/10.1590/S0102-69922013000200012

Castro, A. L. de. (2023). O fantasma na máquina: System-level bureaucracy e coordenação interorganizacional em políticas públicas. Cadernos Gestão Pública e Cidadania, 28, e86094. doi: https://doi.org/10.12660/cgpc.v28.86094

Creswell, J. W. (2007). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto (2a ed.). Porto Alegre: Artmed Editora.

Dias, I. M. (2008). A relação entre a reforma da administração pública e tecnologias da informação no governo do Estado de São Paulo (Tese de doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil. doi: 10.11606/T.12.2008.tde-18012009-185417

Filgueiras, F. (2011). Além da transparência: accountability e política da publicidade. Lua Nova, 84, 66-94. doi: https://doi.org/10.1590/S0102-64452011000300004

Galhardi, C. P., Freire, N. P., & Minayo, M. C. S. (2020). Fato ou Fake? Uma análise da desinformação frente à pandemia da Covid-19 no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 25(2), 4201-4210. doi: https://doi.org/10.1590/1413-812320202510.2.28922020

Gordon, V., Osgood, J. L., Jr., & Boden, D. (2016). The Role of Citizen Participation and the Use of Social Media Platforms in the Participatory Budgeting Process. International Journal of Public Administration, 40(1), 65-76. doi: https://doi.org/10.1080/01900692.2015.1072215

Homburg, V., & Moody, R. (2021). Adoção de redes sociais por cidadãos no Paraguai. Revista de Administração Pública, 55(5), 1077-1100. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0034-761220200793

Lei complementar n. 131, de 27 de maio de 2009. Acrescenta dispositivos à Lei Complementar nº 101, de 4 de maio de 2000, que estabelece normas de finanças públicas voltadas para a responsabilidade na gestão fiscal e dá outras providências, a fim de determinar a disponibilização, em tempo real, de informações pormenorizadas sobre a execução orçamentária e financeira da União, dos Estados, do Distrito Federal e dos Municípios. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp131.htm

Lei complementar n. 101, de 4 de maio de 2000. Estabelece normas de finanças públicas voltadas para a responsabilidade na gestão fiscal e dá outras providências. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/LCP/Lcp101.htm

Martino, L. M. S., & Aleixo, T. C. (2016). Usos do entretenimento como estratégia de visibilidade política na página da prefeitura de Curitiba no Facebook. RUMORES, 10(20), 68-89. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2016.115736

O’Donnell, G. (1998). Accountability Horizontal e novas poliarquias. Lua Nova, (44), 27-54. doi: https://doi.org/10.1590/S0102-64451998000200003

Oliver, R. E. (2004). What is Transparency? New York: McGraw Hill.

Peruzotti, E, & Smulovitz, C. (2002). Accountability social: la outra cara del control. In E. Peruzotti, & C. Smulovitz (Eds.), Controlando la política: Ciudadanos y Medios en las nuevas democracias latino americanas (pp. 23-85). Buenos Aires: Editorial Temas.

Pinho, J. A. G., & Sacramento, A. R. S. (2009). Accountability: já podemos traduzi-la para o português? Revista de Administração Pública, 6(43), 1343-1368. doi: https://doi.org/10.1590/S0034-76122009000600006

Santos, J., & Harmata, F. (2013). Análise de Caso da Prefeitura de Curitiba – A relação entre humor e serviço público na comunicação em redes sociais. Intercom: XVIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste, Bauru, SP, Brasil, 18.

Stiglitz, J. (1999) On liberty, the right to know, and public discourse: the role of transparency in public life. Oxford: Oxford Amnesty Lectures.

Tribunal Superior Eleitoral (2022, agosto 11). Eleições 2022: TSE e TikTok firmam parceria para combate à desinformação [site]. Recuperado de https://www.tse.jus.br/comunicacao/noticias/2022/Fevereiro/eleicoes-2022-tse-e-tiktok-firmam-parceria-para-combate-a-desinformacao

Zucolotto, R., & Teixeira, M. A. C. (2014). Budgetary Transparency and Democracy: The Effectiveness of Control Institutions. International Business Research, 7(6), 83–96. doi: https://doi:10.5539/ibr.v7n6p83

Published

2023-12-12

How to Cite

Barbosa, M. E. M., & Castro, A. L. de. (2023). The rise of capybara: the use of social networks by the municipal city hall of Curitiba - PR. Práticas De Administração Pública, 6(2), 47–64. https://doi.org/10.5902/2526629273361