Ten years of the UFFS agronomy undergraduate course: what student’s permanence and dropout indices demonstrate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2526629268702

Keywords:

Permanence, Dropout, Agronomy

Abstract

Challenges, overcoming, weaknesses and achievements permeate the academic path of undergraduate students. In 2019, the Agronomy course at the Federal University of Fronteira Sul (UFFS), completed ten years of training, which makes it possible to evaluate this path and consider about its continuity. Therefore, this article aims to analyze the permanence and dropout rates in Agronomy courses at UFFS. The adopted methodology was based on documents’ analysis that guided the offering of the course and on calculation of permanence and dropout rates, according to each campi they are offered. For this calculation, the “flow” or “student follow-up” method was chosen. The observed predictors pointed out requirements to advance on permanence, retention and evasion studies, within the scope of the course, integrating actions and strategies to identify management practices that are effective in mitigating the problem and presenting increasingly satisfactory results.

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Author Biographies

Lilian Wrzesinki Simon, Federal University of Fronteira Sul

Doutoranda em Administração. Universidade Federal de Santa Catarina – Programa de Pós-graduação em Administração. Florianópolis/SC – Brasil. Administradora na Universidade Federal da Fronteira Sul.

Fernanda Cristina da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Integrante do Instituto de Pesquisas e Estudos em Administração Universitária e desenvolve atividades como pesquisadora-sênior na Rede ASA (Rede de Apoio ao Sucesso Acadêmico)

Louseane Vidi, Federal University of Fronteira Sul

Mestra em Administração.  Universidade Federal de Santa Catarina – Programa de Pós-graduação em Administração. Florianópolis/SC – Brasil. Administradora na Universidade Federal da Fronteira Sul.

Alan Jasper Rocha Mendes, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestre em Desenvolvimento Regional pela Universidade Federal do Amapá. Professor no colegiado de Administração da Universidade Federal do Amapá. Atualmente doutorando do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Catarina, na linha de pesquisa de Gestão Universitária.

Andressa Sasaki Vasques Pacheco, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Engenharia em Gestão do Conhecimento. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis/SC – Brasil. Professora do Magistério Superior no Departamento de Ciências da Administração – Universidade Federal de Santa Catarina.

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Published

2023-05-05

How to Cite

Simon, L. W., Silva, F. C. da, Vidi, L., Mendes, A. J. R., & Pacheco, A. S. V. (2023). Ten years of the UFFS agronomy undergraduate course: what student’s permanence and dropout indices demonstrate. Práticas De Administração Pública, 6(1), 24–48. https://doi.org/10.5902/2526629268702