Antônio Pitanga: resistance, ancestry, and the counterattack in the capoeira of the diaspora

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2357797594106

Keywords:

Antônio Pitanga, Epistemicide, Movement, Racism, Cinema

Abstract

This article analyzes the trajectory of Antônio Pitanga, a central figure in Cinema Novo and Brazilian audiovisual arts, highlighting his significance in the anti-racist struggle and the construction of an Afro-modern aesthetic. By addressing his intellectual and artistic involvement since the 1960s, the text emphasizes Pitanga’s unique role as one of the few Black individuals to actively participate in the Cinema Novo movement, denouncing epistemicide and the low Black representation in productions of that time. The discussion extends to television, underscoring the impact of the Noronha family in “A Próxima Vítima” (1995) and contrasting it with the racist controversy in “Pátria Minha” (1994), exposing the limitations of Black representation without confronting structural racism. Grounded in the perspective of decolonizing the self and the concept of “sentipensar,” the article critiques Eurocentric impartiality and demonstrates how Pitanga redefines the notion of success, transcending white meritocracy and serving as a mirror to the Black community. The analysis highlights the importance of experience, corporeality, and African ancestry in the production of a decolonial aesthetic, establishing Pitanga as a reference for critical thought and for reinventing the foundations of Black Brazilian cinema, in dialogue with Afro-diasporic movements and the pursuit of justice, reparation, and restitution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriano da Silva Denovac, Universidade do Estado da Bahia

Doutor em História do Tempo Presente pela Universidade Estadual de Santa Catarina; Professor, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, BA, Brasil.

References

COSTA, Joaze Bernardino; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e perspectiva negra. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, Brasília, jan./abr. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-69922016000100015.

COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo, 2019.

ESCOBAR, Arturo. Sentipensar com a terra: novas leituras sobre desenvolvimento, território e diferença. Medellín: Ediciones UNAULA, 2014.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. 1ª reimpr. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2005.

FERRO, Marc. Cinema e história. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

GIROUX, Henry. Introdução; Repensando a política cultural. In: Atos impuros: a prática política dos estudos culturais. Porto Alegre: Artmed, 2003.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Cinema: trajetória e subdesenvolvimento. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MACEDO, Aroldo; FAUSTINO, Oswaldo. A cor do sucesso. São Paulo: Editora Gente, 2000.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre a colonialidade do ser. Revista da Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares, 2007.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. Brasil: N-1 Edições, 3. ed., 2019.

MBEMBE, Achille. Sair da grande noite: ensaio sobre a África descolonizada, 2013.

MIGNOLO, Walter. Aesthesis decolonial. Calle, 14, v. 4, n. 4, jan.-jun. 2010.

MORTARI, Claudia. Os africanos de uma vila portuária do sul do Brasil: criando vínculos parentais e reinventando identidades. Desterro, 1788/1850. 2007. Tese (Doutorado em História) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

PITANGA. Documentário. Direção: Beto Brant; Camila Pitanga. Brasil, 2017.

ROUSSO, Henry. A última catástrofe: a história, o passado e o contemporâneo. Rio de Janeiro: FGV, 2016.

VASQUEZ, R.; BARRERA, M. Aesthesis decolonial y los tiempos relacionales. Entrevista a Rolando Vázquez. Calle 14, v. 11, n. 18, 2015.

Published

2025-11-24

How to Cite

Denovac, A. da S. (2025). Antônio Pitanga: resistance, ancestry, and the counterattack in the capoeira of the diaspora. InterAção, 16(5), e94106. https://doi.org/10.5902/2357797594106

Most read articles by the same author(s)