In search of the Social Representation of Portuguese teaching in EJA: the dissociation of the notion of mother language teaching
DOI:
https://doi.org/10.5902/2357797584314Keywords:
Youth and Adult Education, Reading, Portuguese Language, Social RepresentationsAbstract
We start from the characterization of the subjects of Youth and Adult Education and the object of study to describe the meaning of the Portuguese Language, as a curricular component, for these subjects, aiming to identify which Social Representations can be found in the teaching of this subject. This work aims to analyze the Social Representations of the meanings explained in the statements that are instituted by the educational activity and admitted in school education in Elementary Education at EJA. The study brought together the speeches of seventy-three students and two teachers selected through a bibliographical review, revisiting the speeches presented in Botelho, Oliveira and Ribeiro with the aim of understanding the Social Representations of the meanings presented by these speeches, established by the educational activity and admitted in school education. As an analysis method, we used the technique of analyzing argumentative schemes as proposed by Perelman and Olbrechts-Tyteca in Argumentation Theory. After analysis, it becomes possible to arrive at the social representation of our object of study: the teaching of the Portuguese language at EJA is reduced to the teaching of written language, being limited to normative grammar.
Downloads
References
ABRIC, J.-C. (1998). A abordagem estrutural das representações sociais. In A. S. P. Moreira & D. C. de Oliveira (Eds.), Estudos interdisciplinares de representação social (pp. 27-38). Goiânia: AB Editora.
BAGNO, M. A norma oculta. São Paulo: Parábola, 2003.
BOTELHO, S. H. S. A variedade padrão e a oralidade na EJA: uma abordagem sociolinguística e discursiva. 2014. 168f. Dissertação (Mestrado em Letras), Universidade Federal do Amazonas. Manaus, 2014.
BOURDIEU, P. A economia das trocas linguísticas: o que falar quer dizer. São Paulo: Edusp, 1996.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 9394/1996. LDB. São Paulo: Saraiva, 1996.
CASTRO, M. R. et al. Análise das interações em Educação. Retórica, Argumentação, Comunicação e Representações Sociais. Nova Iguaçu: Marsupial, 2016, p. 99- 132.
DI PIERRO, M. C. Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. 2005. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br/. Acesso em: 20 de maio de 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300018
FONSECA, C. M. F. P. Uma análise retórica do texto “ Apelo ao Conar” .SynThesis Revista Digital FAPAM, Pará de Minas, v.8, n.8, 273-287, dez. 2017.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (Org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 17- 44.
JORDÃO, C.M. A língua inglesa como “commodity”: direito ou dever de todos? In: ROMANOWSKY, J. P.; MARTINS, P. L, O.; JUNQUEIRA, S. R. A. (Org.). Conhecimento local e Conhecimento Universal. Curitiba: Champagnat, 2004, v. 3, p. 287- 296.
MATEUS, S. Introdução à retórica no séc. XXI. Covilhã: ed. Labcom-ifp. 2018. 252 páginas.
MOSCOVICI, S. A Psicanálise, sua imagem e seu público. Tradução: Sonia Fuhrmann. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012 [1976].
MOSCOVICI, S. (1984). The phenomenon of social representations. In S. Moscovici (Ed.), Social Representations (pp. 3-70). Cambridge: Cambridge University Press.
OLIVEIRA, H. F. (org.). Docência: Interdisciplinaridades e letramentos. Anápolis, GO: Editora UEG, 2018.
PERELMAN, C. O Império Retórico. In: O Império Retórico: Retórica e Argumentação. Trad. de Fernando Trindade e Rui Alexandre Grácio. Porto: Ed. ASA, 1993 [1977].
PERELMAN, C.; OLBRECHTS-TYTECA, L.. Tratado da argumentação: a nova retórica. Tradução: Maria Ermantina de Almeida Prado Galvão. 2 ed. São Paulo: MartinsFontes, 2005. 653 p.
RIBEIRO, C.C.S; CARDOSO, M.C.S. Educação de Jovens e Adultos: desafios do professor de Língua Portuguesa do Ensino Médio em uma escola da rede estadual de Parintins. 2019. Disponível em:http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/bitstream/riuea/1449/1/Educação%20de%20jovens%20e%20adultos%20%20desafios%20do%20professor%20de%20língua%20portuguesa%20do%20ensino%20médio%20em%20uma%20escola%20da%20rede%20estadual%20de%20Parintins.pdf . Acesso em: 19 de maio 2021.
SÁ, C. P, Representações Sociais: o conceito e o estado atual da teoria in SPINK, M. J. P. (org.) O conhecimento no cotidiano: as representações sociais na perspectiva da psicologia social. São Paulo: Brasiliense, 2004.
SAUSSURE, F. de. Curso de Lingüística Geral. 15ed. São Paulo: Cultrix, 1989.
SOUZA, H. C. de. O “ nhenhenhém gramatical” como entrave ao letramento nas séries iniciais do Ensino Fundamental. 2007. 307f. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


