Teaching geography and the Common National High School Curriculum Base (BNCC): a case study in the city of Marmeleiro/PR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499471224

Keywords:

BNCC, Teaching Geography, High School, Technicist Teaching

Abstract

The present work is a case study in two state schools in the city of Marmeleiro/PR: Colégio Estadual de Marmeleiro – EFM and Colégio Estadual Telmo Octávio Müller – EFN. The article seeks to understand how the implementation of the New High School is taking place, in compliance or not (its implementation), with the National Common Curricular Base (BNCC) - emphasis on the Teaching of Geography – also relating to the formative itineraries and life projects that the BNCC do Ensino Médio has presented since 2019. The materialization of this work points to concerns about what the future of the discipline of Geography will be like and how high school is changing its character, each day more technicist. With this in mind, we sought to understand the Teaching of Geography in High School, from the analysis of the BNCC of High School and other guiding documents (DCE-PR/2008; LDB/1996), a review of the theorists of Education and Teaching of Geography (Arroyo, 2013; Cavalcanti, 2012; Bernardes and Francischett, 2021; Callai, 2001; Japiassu, 1995; Moura And Oliveira, 2020; Saviani, 2008; Straforini, 2004; Tébar, 2011). And, finally, the exploration or diagnosis of interviews with Geography teachers who work with the final years of Basic Education, in the only two schools that offer this level of education in the city, indicating serious problems in the execution or implementation of the New High School.

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Author Biographies

Andrieli Kauana da Rosa Zarpellon, Western Paraná State University

Possui graduação em Geografia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná(2022). Atualmente é Estagiária na Coordenação de Serviço Social da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Humana.

Fernando Frederico Bernardes, Western Paraná State University

Graduado em Geografia (Licenciatura Plena) pela Universidade Luterana do Brasil - ULBRA. É Mestre em Geografia (Ensino de Geografia/Análise Ambiental) pela Universidade Federal de Rio Grande do Sul - UFRGS. É Doutor em Geografia (Ensino de Geografia) pelo Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa - IGOT/UL, revalidado pela UFRGS. No período do seu doutoramento atuou como Investigador do Centro de Estudos Geográficos da Universidade de Lisboa (CEG/UL), vinculado ao Grupo de Investigação ZOE - Dinâmicas e Políticas Urbanas e Regionais (2013 - 2018). Foi colaborador eventual do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP/MEC (Elaborador e Revisor de Itens do BNI-Docente). Atualmente é Professor Adjunto Colaborador do Departamento de Geografia da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) e, atuou nesta instituição (2019), como coordenador colaborador no programa PIBID (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência), além de também coordenar a primeira edição do RP (Residência Pedagógica/2018-2020). Atua no campo da Geografia, com ênfase nos estudos de ensino/aprendizagem no âmbito ecológico e geográfico (Epistemologia Ambiental e Geográfica na Educação). Logo, a temática na qual centra suas pesquisas é relativa aos estudos do Ambiente e ao Ensino de Geografia e/ou Educação Geográfica, dedicando-se, também, aos estudos das representações de Ambiente através da Paisagem. https://orcid.org/0000-0003-1230-4792

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Published

2024-02-11

How to Cite

Zarpellon, A. K. da R., & Bernardes, F. F. (2024). Teaching geography and the Common National High School Curriculum Base (BNCC): a case study in the city of Marmeleiro/PR. Geografia Ensino & Pesquisa, 27, e71224. https://doi.org/10.5902/2236499471224